U idućoj godini morat će je na temelju dokazane stručnosti dobiti svi novi kandidati za ravnatelje, kao i oni koji žele produljiti mandat, a sustav licenciranja u sve škole zakonski ulazi od 2017.
RAVNATELJI AMATERI
Sadašnji model po kojem je glavni kriterij izbora osam godina radnog staža u školstvu ili u tijelima državne uprave nadležnim za obrazovanje, od čega najmanje pet godina u razredu, time prestaje biti jedini kriterij izbora.
Uz njega uvodi se provjera strulnosti kao preduvjet za dobivanje dozvole za rad ravnatelja u školi. Njihovo uvođenje više je puta odlagano, no ovaj je put, osim zakonski, obveza nametnuta i kroz akcijski plan Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije.
……………………………
Koje kvalifikacije moraju imati ravnatelji
■ SLOVENIJA ■ Nacionalna škola za ravnatelje
■ AUSTRIJA ■ Akademija za voditelje
■ ITALIJA ■ Ispit za ravnatelje u Rimu pred državnom komisijom
■ MALTA ■ Diplomski studij školskog menadžmenta [60 ECTS bodova]
■ ŠVEDSKA ■ polaganje posebnog kolegija na sveučilišnoj razini
■ LITVA ■ Dokazane kompetencije u vođenju i upravljanju
……………………………
Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Vedran Mornar donio je, naime, Odluku o imenovanju Ekspertne radne skupine koja bi već do kraja ove godinetrebala ponuditi rješenja za nove kompetencijske standarde i razraditi model licenciranja. Zakonski je predviđeno i obnavljanje dozvole, ali i njezino oduzimanje.
– Cilj nam je promijeniti statusravnateljima škola od sadašnje funkcije na profesiju . kaže Staša Skendžić, pomoćnik ministra.
Na čelu radne skupine za izradu modela profesionalizacije ravnateljskog statusa je Stjepan Staničić, izvanredni profesor Filozofskog fakulteta u Rijeci [na slici], bivši ravnatelj zavoda za školstvo i osnivač i stručni voditelj nekadašnje Škole za ravnatelje Ministarstva prosvjete. Staničić je i autor knjige Menadžment u školstvu, a njegovi zamjenici u novome povjerenstvu su Vesna Kovač i Oleg Đaković.
– Mi nismo od jučer, već 20 godina radimo na planu profesionalizacije ravnateljskog statusa. No, sada imamo situaciju da na mjesto ravnatelja dolaze amateri,a oko njih su profesionalci – kaže dr. Staničić, dodajući da su istraživanja dokazala da dobar ravnatelj može utjecati na podizanje kvalitete rada škole i do 25 posto.
KOMPLEKSNO ZANIMANJE
– Riječ je o kompleksnom zanimanju koje traži specijalističko obrazovanje. Modeli u europi i svijetu su različiti, od Škole za ravnatelje kakvu je Slovenija uvela 1995. godine i time se proslavili u svijetu s idejom koja je zapravo potekla od nas, pa do akreditiranih institucija, poput Nacionalnog centra u Engleskoj, koje provode specijalizaciju i programe menadžmenta u školstvu – objašnjava Stjepan Staničić.
Provjeru stručnosti kandidata za ravnatelje podržava Željko Stipić, predsjednik Sindikata Preporod, po kojemu je sadašnji način izbora ravnatelja potpuno pogrešan i hitno ga treba mijenjati.
– Ključno bi kod izbora ravnatelja trebalo biti to da su nam potrebni oni koji znaju, a ne oni koji bespogovorno slušaju. No, bojim se da je ovih prvih u školama sve manje, a otuda – zaključuje Stipić – proizlaze mnogi problemi u školstvu. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Jutarnji list, 27. kolovoza 2015.; str. 7 | piše: Mirela Lilek]