Učitelji stvaraju
OŠ KNEŽEVI VINOGRADI
Čitanje je odmor!
objavljeno: 11. lipnja 2021.

Zašto čitamo? Čitanjem se osjećamo ispunjenije, razvijamo maštu, izražavanje i kreativnost, potičemo govorne sposobnosti i bogatimo rječnik. Djecu treba što ranije poticati na čitanje kako bi shvatili koliko je čitanje važno i korisno.

Ipak, mnoga djeca ne vole čitati, posebno školsku lektiru. Knjiga im je dosadna ili nemaju vremena za čitanje zbog gustog školskog rasporeda, dok slobodno vrijeme radije provode u igranju video igara, na društvenim mrežama, druženju s vršnjacima…Mi smo odlučili to promijeniti i barem jedan dio slobodnog vremena provesti u druženju u svijetu knjige.

Kako bismo našim učenicima približili svijet knjige u našoj smo školi tijekom ove školske godine proveli projekt pod nazivom „TeaTime lektira“.

Projekt se provodi najmanje dvije godine u poslijepodnevnim satima – vrijeme za čaj u zemljama engleskog govornog područja. Cilj projekta je na jedinstven i kreativan način obraditi lektirno djelo te ga prilagoditi sposobnostima, ishodima i načinima učenja učenika rane osnovnoškolske dobi te početnom čitanju i pisanju.

„Oh, kako je dobro biti među ljudima koji čitaju knjige.”

Rainer Maria Rilke

Čitanje, čitanje s razumijevanjem, rasprava te stvaranje novih sadržaja na temelju pročitanog lektirnog djela temelj su ovoga projekta. Radionice u sklopu projekta „TeaTime lektire“ su multidisciplinarne, multimedijalne i interaktivne. Tijekom školske godine održalo se ukupno pet radionica. U radionicama su sudjelovali učenici prvog razreda matične i područnih škola, roditelji, učiteljice Tamara Đapić i Biljana Marušić, knjižničarka Ivana Norac i kolege koje predaju Likovnu kulturu, Glazbenu kulturu i strane jezike: Dubravka Kolčić-Drlje, Valentina Nekić Ivanov i Marijan Gašparović. Voditeljica projekta je učiteljica Dunja Kufner.

Sve radionice održavale su se u školskoj multimedijalnoj knjižnici s početkom u 17 sati. Učiteljice područnih škola PŠ Grabovac i PŠ Karanac radionice su provodile u svojim učionicama.

■  U prvoj radionici smo obradili bajku Crvenkapica. Literarni predložak priče smo skenirali i prikazali na projekcijskom platnu. Pročitali smo priču i proveli sadržajnu analizu priče, zatim smo podijelili učenike i roditelje u dvije skupine. Prva skupina roditelja i učenika se bavila izradom scene dok je druga skupina izrađivala scenarij za lutkarsku predstavu prema predlošku slikovnice Crvenkapica.

Slijedilo je spajanje skupina i biranje uloga te uvježbavanje predstave. Predstavu smo snimali sljedeći dan u uredu pedagoginje Ivane Kurilj. Snimku smo objavili na YouTube kanalu knjižnice naše škole.

Priča o Crvenkapici poslužila nam je i za izradu edukativnih igrica u digitalnom mrežnom alatu LearningApps: 

Spajanje parova:  Crvenkapica – igra spajanja parova

Igra pamćenja – memory: Crvenkapica – igra pamćenja

Na drugoj radionici obradili smo Slikopriče autorice Željke Horvat-Vukelja. Slikopriča Jesen u našem gradu bila je inspiracija za našu slikopriču Jesen u našem selu koju smo napisali i izradili na radionici.

Nakon čitanja i analize slikopriče Jesen u našem gradu, učenici su imali zadatak izraditi vlastitu slikopriču. Zadane su im početne rečenice koje je trebalo završiti te se valjalo dogovoriti koji će se pojmovi nacrtati, a koji napisati. Slaganjem riječi i rečenica nastala je nova slikopriča Jesen u našem selu.

Roditelje i učenike smo podijelili u skupine pripovjedači i čitači. Prva skupina, pripovjedači, pisala je i crtala tekst priče na A3 papiru dok je druga skupina, crtači, crtala predloške ilustracija za svaku stranicu priče. Zajedno su uređivali dizajn stranica priče te dizajn korica, predlista i zalista knjige, podatke o autorima, vremenu i mjestu nastanka priče.

Nakon završetka radionice našu novonastalu knjigu smo odnijeli na uvez. Knjiga je izrađena u formatu kalendara sa spiralnim uvezom. Naša slikopriča Jesen u našem selu dostupna je svima za čitanje u školskoj knjižnici, te u digitaliziranom obliku na mreži.

Treća radionica je održana u zimsko vrijeme, idealno vrijeme za druženje uz topli čaj. Lektira Tri medvjeda i gitara Ljudevita Bauera nam je poslužila za glazbenu radionicu prepunu veselja, igre i pjesme. U ovoj radionici pridružili su nam se učitelji Glazbene kulture i stranih jezika. Učenici su s nestrpljenjem čekali radionicu jer su se jako veselili druženju s novim nastavnicima i njihovim glazbalima.

Za radionicu smo pripremili glasovir, gitaru, udaraljke i zvečke. Kolegica Vesna Puač je napisala tekst, a kolegica Valentina glazbu pjesme Medo i gitara. Učenici su bili iznimno strpljivi i motivirani za sudjelovanje na radionici. Učili su tekst pjesme, uvježbavali takt i ritam, spajali glazbene rečenice te su vrlo brzo usvojili pjesmu. Uz pratnju glasovira i gitare svirali su s udaraljkama i zvečkama zajedno sa svojim roditeljima. Osmijeh, sreća i ponos blistali su na svakom licu zbog zbog prisutnosti i podrške roditelja. Mali koncert smo i snimili.

Kolega Marijan im je predstavio gitaru, pričao o osobitostima i mogućnostima glazbala te im pojedinačno pomogao odsvirati akord. Na kraju radionice su svi željeli svirati gitaru.

Dogovorili smo se da će kod svoje kuće s roditeljima izraditi svoje gitare. Tijekom narednog tjedna učenici su donosili prekrasne gitare. Izložili smo ih u prostoru školske knjižnice. Znanje o priči Tri medvjeda i gitara provjerili smo ispunjavanjem nastavnog listića.

Tema četvrte radionice bila je enigmatika. Prije radionice, na satu Hrvatskog jezika pročitali smo basnu Dva miša i razgovarali o basni. Na početku radionice smo poslušali kratko predavanje naše knjižničarke Ivane o enigmatici. Naučili smo da je zagonetka umijeće stvaranja zagonetaka i umijeće odgonetanja, a križaljke i osmosmjerke povećavaju koncentraciju, pamćenje te su dobre za mentalno zdravlje.

U parovima roditelj-dijete(učenik) smo izradili križaljke u alatu Crossword Labs i osmosmjerke u digitalnom alatu LearningApps. Radove smo objedinili u zbirku i objavili ju na mreži.

Izradili smo križaljke i različite enigmatske igre koristeći se papirom A4, bojicama, flomasterima, škaricama i ljepilom. Igre smo igrali u učionici zajedno s učenicima koji nisu bili prisutni na radionici.

Peta radionica je bila kreativna, maštovita, neobična i pomalo sanjarska, likovna. Lektira, djelo Sunčane Škrinjarić Kako sanjaju stvari, nam je bila motivacija za izradu slikarskih platna i izradu murala u koji će biti izložen u školskoj knjižnici. Zadatak je bio izraditi naslovnu ilustraciju i pet prikaza priča iz slikovnice. Radionica se održala u školskom dvorištu, u učionici na otvorenom. U školskom dvorištu imamo prekrasne stolove i klupe za kojima često učimo, crtamo i pišemo.

Kako učenici rado borave vani, često smo u školskom dvorištu te u njemu držimo nastavu, igramo igre, održavamo radionice, uređujemo vrtove, gredice i park. Kreativnost i mašta na svježem su zraku dobili puni zamah te su nastale zanimljive i maštovite ilustracije. Na kraju radionice smo zapisali svoje snove na papiriće te smo ih pomoću kvačica zakačili na obruč s isprepletenom mrežom, ukrašen perlicama i perjem tzv. hvatač snova (eng. dreamcatcher) kako bi sačuvali svoje snove.

PROVELI SMO EVALUACIJU PROJEKTA. Učenici su izrazili svoje mišljenje u digitalnom alatu Mentimetar (digitalni alat koji nam omogućuje postavljanje pitanja i prikupljanje povratnih informacija u realnom vremenu).Roditeljima smo postavili nekoliko pitanja vezanih uz zadovoljstvo i provedbu projekta na mobilnoj aplikaciji Viber. Učenici su izrazili zadovoljstvo, zanimanje i motivaciju za nastavak projekta. Roditelji su nam pružili podršku te su se složili za nastavak projekta u sljedećoj školskoj godini .

Pred učenicima je ljetni izazov pod nazivom Odmaram i čitam. Učenici će moći birati naslove knjiga i slikovnica koje žele pročitati. Nakon što knjigu pročitaju trebaju za nju izraditi stranicu spomenara u bilježnicu, dnevnik ili rokovnik. Moći će: nacrtati što im se najviše svidjelo u knjizi, napisati poruku/ pouku priče, osmisliti novi završetak priče, izraditi motiv priče od papira, izraditi likove priče kao lutkice i sl.

Na početku sljedeće školske godine moći će svoje spomenare donijeti u školu, razmjenjivati jedni s drugima, čitati bilješke, raspravljati o pročitanim knjigama te dati svoje preporuke za čitanje. Knjižničarka i učiteljica će proglasiti najčitača/najčitačicu kojima će biti dodijeljene prigodne nagrade i diplome.

Pronađite dobru knjigu, čitajte zajedno s djecom. Napravite si opuštajuće rituale prije čitanja poput čaja, kupke ili soka svježe iscijeđene naranče.

Tijekom praznika čitajte, stvarajte vrijeme za sebe i „ napunite baterije“ za nove pustolovine.

■ Piše: Dunja Kufner, učiteljica u zvanju savjetnice | OŠ Kneževi Vinogradi ■ Svojim učenicima prenosi ljubav prema istraživanju, kreativnosti, mašti i čitanju. Učenike potiče na čitanje kroz brojne aktivnosti tijekom nastave kao i kroz zanimljive projektne aktivnosti istraživačkim učenjem i učenjem otkrivanjem. Suradnjom sa školskom knjižničarkom potiče popularizaciju čitanja, razgovore o pročitanim knjigama, druženje s prijateljima i povezivanje s drugim ljubiteljima knjige ■