Učiteljice razredne nastave Osnovne škole „Bijaći“ iz Kaštel Novog Marina Grgin i Mirjana Dražin zajedno sa svojim učenicima 3. d i 3. e razreda sudjelovale su u Međunarodnom školskom projektu „Uskrsni kruh na tradicijski i suvremeni način“ Srednje strukovne škole Antuna Horvata iz Đakova.
Želja je organizatora bila provodeći projekt saznati kako se uskrsni kruh izrađuje danas – koriste li se tradicionalne recepture ili se kruh spravlja na suvremen način te su željeli prikupiti recepte i načine izrade.
Uz svesrdnu pomoć naše ravnateljice gospođe Jadranke Šošić, prof., krenule smo u projekt.
Učenici su razgovarajući sa svojim majkama i bakama pronašli recepte trvenica (kaštelanski naziv za sirnice) koje su bake i mame ljubomorno čuvale. Svaka je obitelj imala svoj recept za koji su tvrdili da je najbolji.
Zbog novonastale situacije s COVID-19 virusom nismo bili u mogućnosti povesti cijeli razred u pekare te promatrati proces izrade trvenica.
Odabrane su grupe učenika 3. d i 3. e razreda pa je svaka grupa otišla u drugu pekaru. Grupe su se učenika okušale u izradi trvenice, kolača i guske uz malenu pomoć naših pekara.
Vješte su ruke naših učenika izrađivale trvenice, plele pletenice i izrađivale guskice i kolač. Naime, za žensku djecu pekla bi se guska (beba) ili lučica (lutkica). Taj je kolač izgleda kao dulja pletenica ispletena dvjema ili trima trakama na koju se iznad sredine stavljalo jaje s komadićem sira. Za mušku se djecu pekao se kolač (tijesto umotano u krug s umetnutim jednim ili dva jaja preko kojeg bi se napravio križ).
Trvenice su se pekle i doma pod budnim majčinim ili bakinim okom.
Projekt smo proširile pa smo u suradnji s Muzejom grada Kaštela istraživali običaje Vele šetemane (Velikog tjedna) sve do Uskrsa i Uskrsnog ponedjeljka.
Prilikom prikupljanja recepata i podataka o običajima, učenici su se susretali s riječima koje u današnje vrijeme rijetko čuju.
Stare, skoro zaboravljene riječi, zapisali smo, tražili njihova objašnjenja te ih prikazali i slikom. U izradi i crtežima prikazanog čakavskog Zavičajnog rječnika pomogli su i naši učenici u Produženom boravku sa svojim učiteljicama Anitom Pajčić, Eni Perom i Miljenkom Dragun.
Kako bismo upotpunile ugođaj Uskrsa u svojoj školi, a i prezentirale cjelokupno istraživanje učenika, postavile smo izložbu u školu pod nazivom „Trvenica oliti sirnica“.
Atrij je škole zamirisao nama dragim slasticama. Izloženi su likovni radovi na kojima su učenici prikazali odlazak na misu i nošenje košarica (krtola) na blagoslov hrane te blagoslov polja u svetištu Gospe Stomorije u Kaštel Novom, jednom od najstarijih marijanskih svetišta u Hrvatskoj te grupni likovni rad koji je predstavljao kaštelanski ples, koji se plesao nakon mise na brcu (seoskom trgu). Predstavile smo prikupljene recepte, Zavičajni rječnik i fotografije stalne postave Muzeja: svečano postavljenog stola, posuđa i svečane kaštelanske nošnje.
Da bi i ostalim učenicima svoje škole dočarali istraživanje, prezentacija je predstavljena na satovima razrednika u većini razrednih odjela. Uz prezentaciju samog projekta predstavljen je i Zavičajni rječnik u sklopu Čakavske radionice. Učenici su bili oduševljeni što su se na ovakav način podsjetili starih običaja i riječi koje smo sačuvale od zaborava.
Cijeli smo svoj rad dokumentirale te smo uz recepte i cjelokupno istraživanje poslale u Đakovo i prezentaciju postupka izrade trvenice, guske i kolača.
Projekt SSŠ „Antun Horvat“ predstavljen je otvorenjem izložbe 27. ožujka ove godine koja je postavljena u Kući Reichsmann u Đakovu. Tom je prigodom predstavljena i brošura recepata svih sudionika projekta i upriličena degustacija uskrsnog kruha i pogača. Nažalost, nismo mogli nazočiti tom bogatstvu okusa i mirisa.
■ Pišu: Mirjana DRAŽIN, diplomirana učiteljica razredne nastave. Znanje i vještine u radu stjecala je dugi niz godina (18) kao učiteljica na zamjenama. Odnedavna je zaposlena u OŠ „Bijaći“ u Kaštel Novom. Majka je troje djece. Najstarije joj je dijete na tržištu rada, srednje dijete je srednjoškolac, a najmlađe pohađa osnovnu školu. Smatra kako zbog toga ima dobar uvid u vertikalu obrazovanja i pokušava pripremiti svoje učenike na sadržaje koji ih očekuju. Obožava ručni rad, izradu umjetnina od prirodnih materijala te pjevanje ■ Marina GRGIN, učiteljica razredne nastave. Radi u OŠ „Bijaći“ u Kaštel Novom već 19 godina. Ispunjava ju prenošenje znanja. Uživa u radu sa svojim učenicima. Vesele je novi izazovi koje joj svakaog dana donosi njezin posao. Majka je troje djece i baka jedne prekrasne curice. U slobodno vrijeme voli čitati i trčati. Njezina je posebna ljubav glazba, pjeva u školskoj klapi Meštrovice te u gradskom i crkvenom zboru ■