Učitelji stvaraju
OŠ ANTUNA BAUERA, VUKOVAR
Maškare, ča mogu maškare?
objavljeno: 27. veljače 2022.

A što ne mogu maškare? To je bolje pitanje. U dane prije korizme možemo doslovno postati bilo tko i bilo što! Mašta nema granica! Sve se generacije s radošću sjećaju maškara, maskenbala, fašnika, poklada, karnevala, mačkara…kako god te dane nazivali u svom kraju.

Ono što mi je drago jest činjenica da se do danas zadržao običaj da djeca obilaze susjedstvo, pozvone na zvonce te, nakon što netko od ukućana otvori vrata, zapjevaju:

„Maškare, maškare, maškare smo mi, dajte nam nešto i otić’ ćemo mi!“ ili:

Mi smo male maškare, pjevamo za novčiće i po koje jaje, pa idemo dalje.“

Sjećam se i sebe i svog društva kada smo išli od vrata do vrata i stvarno počeli dobivati jaja! Ajme meni! Hitno smo smišljali nove stihove pjesme da umjesto riječi jaja ubacimo čokolada. Dječje lukavštine!

Maskenbal je u vrtićima posebna radost, valjda nikad ne budu toliko sretni u vrtiću kao taj dan. Pjesma, ples, zabava i smijeh!

I u školi nije puno drukčije. Većinom se učenici vole maskirati, postati netko drugi bar na jedan dan. Poneki odbijaju jer im je to djetinjasto, a oni bi silom željeli odrasti i ne znaju u što bi se maskirali, ali to su iznimke.

U mojoj smo školi godinama ranije samo plesali i zabavljali se, birali najbolju masku, pjevali karaoke. Bilo je zanimljivo, ali s obzirom na to da sam uvijek ja organizirala taj dan, uvijek mi je nešto nedostajalo: neka tema, cilj prema kojemu treba ići. Uz zabavu i igru se najbolje uči! Tako da smo još prije desetak godina uveli projektni tjedan, odnosno na sam pokladni utorak i projektnu nastavu. Svake je godine izazov pronaći dovoljno dobru temu da se može puno naučiti, ali i dobro maskirati. Od tada baš svi sudjeluju. Svake godine najbolji pojedinci i/ili cijeli razredi budu prigodno nagrađeni za trud. Najprije slijedi istraživački rad o pojedinoj temi, zatim prezentiranje svim ostalim razredima u dvorani i na kraju ples, i to ne bilo kakav – uvijek svi nauče šetalicu (Madison), kaubojski ples, vlakić, ples pingvina, Macarenu i što još bude aktualno određene godine (npr. gangnam style, harlem shake, flash mob…), a zatim slobodan stil kad se svi već zagriju.

 Ovdje ću opisati neke primjere u nadi da će netko pronaći inspiraciju i za svoje tematske maškare.

■ RITAM AFRIKE  ■ Tijekom cijelog tjedna učenici su istraživali i proučavali koja plemena postoje u Africi, kako se djeca školuju tamo, gledali su edukativne kratke filmove o Africi i slično. Zatim je svatko sebi trebao izabrati afričko ime (imali su na panou pregršt ideja), a svaki se razred trebao maskirati u jedno od afričkih plemena. Bile su organizirane međurazredne radionice tako da je svatko sudjelovao u onoj koja ga zanima. Neki primjeri radionica: izrada afričke lopte (jabulani), pletenje sitnih pletenica, uvježbavanje tradicionalnog afričkog plesa, izrada nakita od papira i pletenje narukvica prijateljstva, izrada zastavica svih afričkih zemalja, izrada štitova i koplja po uzoru na pleme Zulu, pokusi ispitivanja kakvoće vode, izrada afričkih zvečki, slušanje i pjevanje narodnih afričkih pjesama, pisanje i slikanje na temu Afrike…Nakon nekoliko sati rada uslijedio je dio otvoren za javnost, svi su roditelji bili pozvani. Ulaznice smo simbolično naplaćivali i sve uplatili za škole u Africi. Svi smo se okupili u dvorani i predstavili svoje radove. Pogledali smo spektakularan dio predstave Kralj lavova u izvedbi naših učenika, a zatim su nastupali bubnjari RitmOS na sveopće oduševljenje prisutnih!

■  EUROPSKA UNIJA ■ Najprije su svi naučili što je Europska unija, kako je i zašto nastala te koje su članice Europske unije. Zatim sam u suradnji s Vijećem učenika odabrala zemlje Europske unije koje će trebati istražiti (glavni grad, obilježja, zanimljivosti, tradicije, poznate osobe, najpoznatija književna djela…), izraditi plakat na temelju istraženoga, pripremiti točku do tri minute trajanja kojom će se predstaviti na završnici u dvorani (ples, pjesma, pozdrav, predstaviti kostime, ispričati neku zanimljivost…) i, naravno, maskirati se u prepoznatljivosti te države. Ovo su zemlje o kojima su učenici, zaista, puno naučili i fantastično ih prikazali na završnici:

 HRVATSKA (kravata, klape, mornari, narodne nošnje, bećarci, folklor, licitarsko srce, sve sportove po kojima smo poznati)

FRANCUSKA (Napoleon Bonaparte, C. Perrault – Pepeljuga i Mačak u čizmama, Jules Verne – Put u središte zemlje, Tour de France, Asterix i Obelix, francuski ples Cancan , Coco Chanel)

 ŠPANJOLSKA (Salvador Dali, Pablo Picasso, plesovi Flamenco i Paso Doble, glumci Penelope Cruz i Antonio Banderas, toreador i bikovi, nogometni klubovi Real Madrid i Barelona, Don Quijote, Fernando Alonso – Formula 1)

 ITALIJA (Leonardo da Vinci, Nindža kornjače – po kome su dobile imena, venecijanske maske, Luciano Pavarotti, pizza i špageti, sveti Franjo Asiški, Romul i Rem, Pinokio)

 GRČKA (Pitagora, olimpijske Igre, grčki bogovi, ples Syrtaki, grčki filozofi, jojo, kazalište)

 IRSKA (Pierce Brosnan – James Bond, sveti Patrik i djetelina s tri lista, irska narodna glazba, harfa, step – irski folklorni ples, U2 – rock skupina, Guliverova putovanja)

 NJEMAČKA (Steiff, plišani medo, prvi proizvedeni automobil, Beethoven, Bach, Albert Einstein, bajke braće Grimm, Oktoberfest, Boney M, Scooter)

ŠVEDSKA (ABBA, Alfred Nobel, Astrid Lindgren – Pipi Duga Čarapa, sveta Lucija – Svjetlonoša, Dala – crveni drveni konjić, sobovi, Vikinzi)

 UJEDINJENO KRALJEVSTVO (škotski kilt, William Shakespeare – Romeo i Julija, J. K. Rowling – Harry Potter, One Direction, Charles Darwin – evolucija, J. M. Barrie – Petar Pan , A. C. Doyle – Sherloch Holmes).

Mislim da na bolji način nisu mogli naučiti o EU, bilo je toliko zanimljivo, kreativno i nevjerojatno je koliko su se potrudili i naučili sve to lijepo prezentirati, glumiti i otplesati!

PUTOVANJE KROZ VRIJEME ■  S obzirom na to da vodim Vijeće učenike, često oni imaju glavnu riječ tako da su i ovaj put izvlačili kartice i na taj način odabrali koje će vremensko razdoblje obraditi, odnosno istražiti i osmisliti točku za svoje razdoblje skečom/pjesmom/plesom/predstavljanjem maski na završnici u dvorani. Učenici i učitelji su se danima pripremali, a onda smo sve ovo vidjeli u jednom danu:

KAMENO DOBA, od 2. 5 milijuna g. pr. Kr. (evolucija, praljudi, neandertalac, krapinski pračovjek, izum vatre, toljaga, predmeti od gline, krzno, koplje, lov, obitelj Kremenko, mamuti, dinosauri)

DREVNI EGIPAT, od 3100. pr. Kr. (mumija, faraon, Amon-Ra, Tutankamonovo proročanstvo, piramide, sfinge, Kleopatra, izumili uže, hijeroglifi, papirus, Sahara, kobra)

SREDNJI VIJEK, 476. – 1492. (vitez, dvorska dama, dvorska luda, franjevci, Kolumbo, Zvonar crkve Notre Dame, Robin Hood, Tri mušketira, kralj Arthur, kralj Tomislav, štitonoša, trubadur, kmet)

OSMANSKO CARSTVO, 1520. – 1566. (sultan, vezir, aga, paša, harem, gusari, Barbarossa, po uzoru na seriju Sulejman Veličanstveni: Zumbul aga, Mustafa, Hurem, Mahidevran, Ibrahim paša, Mihrimah)

DIVLJI ZAPAD, 1865. – 1890. (tragači zlata, indijanac, poglavica, kauboj, šerif, pljačkaš, stočar, saloon, Geronimo, Bik Koji Sjedi, Buffalo Bill, western, kaubojski ples, indijanski Ples kiše)

JAPANSKO CARSTVO, 1868. – 1945. (car, samuraj, gejša, nindža, kimono, sushi, ikebana, origami, vulkan, japansko pismo, meditacija, čajna ceremonija, japanska glazba)

HIPPIE POKRET, 1960. (Flower Power, djeca cvijeća, simbol mira, smiley, moda, duga kosa s trakom oko čela, nakit s perlicama, rock, gitare, The Beatles, The Rolling Stones, Woodstock, hulahup)

BUDUĆNOST, 2515. g. (roboti, NLO, svemirci, tehnologija, moda, teleportacija).

To je bila odlična vremenska linija koje se svi rado sjetimo!

■ FILM  ■  Zadatak je bio obraditi dobiveni filmski žanr (Vijeće učenika biralo) i predstaviti ga u trajanju od tri minute na završnici u dvorani na jedan od načina: odabrati i odglumiti nekoliko kadrova iz jednog ili više poznatih filmova, osmisliti i odglumiti parodiju poznatih filmova (ismijati ih) ili osmisliti i odglumiti vlastiti filmić tog žanra. Zadani su žanrovi bili avantura (npr. Petar Pan, Tri mušketira, Povratak u budućnost, Indiana Jones, Jurski park, Noć u muzeju…), komedija (npr. Sam u kući, Mr. Bean, Glup i gluplji, Kuća debele mame, Godišnji odmor snova…), romantika (npr. Titanic, Romeo i Julija, Ja u ljubav vjerujem, Savršeni spoj, Kako se riješiti frajera u 10 dana…), akcija (npr. James Bond, Terminator, Brzi i žestoki, Batman, Gas do daske, Spiderman, Rocky…), znanstvena fantastika (npr. Star Wars, Planet majmuna, Matrix, Transformers, Fantastična četvorka, X-men…), animirani (npr. Štrumpfovi, Nebesa, Kako izdresirati zmaja, Hotel Transylvania, Madagaskar, Frozen, Malci…), plesni/glazbeni (npr. Prljavi ples, Step Up, High School Musical, 8 miles, Flash dance, Groznica subotnje večeri, Honey…) i fantazija (npr. Harry Potter, Gospodar prstenova, Hobit, Avatar, Kronike iz Narnije, Pirati s Kariba, Sumrak Saga…). Mogu vam samo reći da nam je bilo bolje nego u kinu! Plakali smo od smijeha…

■ SUPERHEROJI ■ Uvijek i zauvijek popularni. Superjunak ili Superheroj je izmišljena ličnost koja se pojavljuje u stripovima, crtanim filmovima i filmovima. Superheroji imaju često nadljudske sposobnosti i moći. Učenici su istražili karakteristike poznatih superheroja (moći i sposobnosti, jake morale, kostim, tajni identitet, maska, simbol, tajna baza, glavni neprijatelj) i zlikovaca, iznenadili smo se koliko ih samo ima! Zatim su birali hoće li se maskirati u nekog postojećeg superheroja ili zlikovca ili će smisliti svoj vlastiti identitet po navedenim karakteristikama. Potom je svaki razred dobio pjesmu kojom je trebao predstaviti svoje likove, odnosno osmisliti razrednu koreografiju. Naravno, u svim su se odabranim pjesmama spominjali superheroji. Na kraju smo u dvorištu, kao što se to na popularnim karnevalima radi, spalili zlikovca kojeg su izradili učenici s učiteljima od slame i stare odjeće. Okrivili smo ga za sve školske probleme u ponašanju i učenju. Naravno, pored je bio i vatrogasac, a onda je nekolicina učenika isprobala i kako se koristiti aparatom za gašenje požara. Sigurno su se osjećali kao pravi heroji!

■ KLOBUČARI ■ Da ne bude da se sve moglo odvijati samo u doba prije korone, ovo nam je bila ovogodišnja tema! Klobučar je po definiciji obrtnik koji izrađuje šešire, šeširdžija. Svaki je učenik trebao samostalno dizajnirati i izraditi svoj šešir kod kuće i uskladiti svoju odjeću s njim. Razredi su odabrali neku temu povezanu sa šeširima i bavili se njome cijelog tjedna, a u petak je bila završnica. Učenici su istraživali o povijesti šešira, o svim vrstama šešira koje postoje, o tome kako su šeširi utjecali na status u društvu, o šeširima koji su promijenili svijet, o slavnim osobama poznatim po šeširima, o likovima iz crtanih filmova sa šeširima, pisali su stihove o šeširima, učili o poduzetništvu na primjeru šeširdžije iz Zagreba, naučili ples šešira, čuli priču o cilindru… Birali smo i najoriginalnije šešire, a bilo ih je, teško je bilo izdvojiti samo neke. Radove nismo mogli predstaviti jedni drugima kao inače, zato su tu bili plakati, padleti, izložbe, kreativni videouradci, Kahoot kviz. Dan je prošao sjajno, a učenici su pokazali iznimnu originalnost i sposobnost u dizajniranju šešira!

Mogla bih napisati barem još ovoliko jer imali smo i teme: Osamdesete, Tvoje lice zvuči poznato, Slavni znanstvenici, Karnevali u svijetu, ali mislim da ste shvatili bit. Maskiranjem se uvijek može provući neka tema s kojom se učenici mogu pobliže upoznati, maske učenika su tada zagarantirano kreativnije, razred se tada bolje poveže jer imaju zajednički cilj u natjecanju, a povratne su informacije učenika i roditelja na tematske maškare uvijek pozitivne. Mi već sada smišljamo što bismo mogli sljedeće godine.

A vi? Što vi planirate?

Piše: Ivana Dragšić, pedagoginja, stručna suradnica mentorica | OŠ Antuna Bauera Vukovar