Učitelji stvaraju
OSNOVNA ŠKOLA ANTE KOVAČIĆA, ZAGREB
Prošlost grada Zagreba putem istraživačkog rada
objavljeno: 15. veljače 2023.

Tijekom usvajanja novih nastavnih sadržaja vezanih uz prošlost Zagreba u 3. razredu uvidjela sam da je učenicima potreban zorni prikaz događanja iz vremena Gradeca i Kaptola, utjecajnih ljudi tog vremena i povezanosti s današnjim vremenom. Odlučili smo se na obilazak Gornjega grada i planinarenje Medvednicom do Medvedgrada.

Kako se priče o starim gradovima protežu kroz temu prošlosti Zagreba, utvrda Medvedgrad bila nam je odredište koje je promijenilo viđenje prošlosti našega grada. Od mjesta Lukšići do Medvedgrada pješačili smo planinarskim stazama. Uočavali smo biljni i životinjski svijet Medvednice. Znali smo da Medvedgrad nikad nije bio osvojen, a nakon nekog vremena pješačenja bilo nam je jasno zašto je to tako. Utvrda nam je golicala maštu dok smo saznavali legende o njoj. Posebice nas se dojmila jedna od legenda o Crnoj kraljici.

Smatram da je najbolje učenje zorno učenje, od učenika zahtijeva aktivnost, u njih razvija samostalnost, daje im novu kakvoću znanja, a prije svega sadržaje čini zanimljivijima i razumljivijima.

Mojim su učenicima sadržaji o prošlosti Zagreba bili iznimno zanimljivi, a izvaučionička nastava potaknula ih je na daljnji istraživački rad.

PROŠLOST GRADA ZAGREBA

1. aktivnost – Prošlost grada Zagreba (predstavljanje)

Učenicima pokazujemo predstavljanje Prošlost grada Zagreba.

Aktivnost započinjemo razgovorom o prošlosti grada.

  • Gdje se smjestio stari Zagreb?
  • Koja se dva naselja spominju u predstavljanju?
  • Kako se zove potok koji je dijelio naselja Gradec i Kaptol?
  • Tko je živio u Gradecu, a tko na Kaptolu?
  • Je li Gradec bio siguran od neprijatelja?
  • Tko je osnovao biskupiju na Kaptolu?
  • Kako su se zvali opasni ratnici i pljačkaši?
  • Koga su odlučili opljačkati?
  • Gdje se skrio kralj Bela IV.?
  • Što su Tatari učinili Gradecu i zašto?
  • Kako je Bela IV. zahvalio stanovnicima Gradeca?
  • Što je Zlatna bula?
  • Što je Gradec postao?
  • Što su sagradili građani Gradeca?
  • Koliko je ulaza imao Gradec?
  • Tko se doseljava u Gradec?
  • Gdje su se održavali sajmovi?
  • Što su cehovi?
  • Što su štacuni?
  • Zašto su se sukobljavali građani Gradeca i Kaptola?
  • Što se dogodilo na Pisanome mostu?
  • U kojem se stoljeću Zagreb spominje kao glavni grad?
  • Tko su feudalci, a tko kmetovi?
  • Zašto su se seljaci pobunuli?
  • Tko je predvodio Seljačku bunu?
  • Kad se ujedinjuju Gradec i Kaptol?

2. aktivnost – Kamenita vrata

Učenicima objašnjavamo da su Kamenita vrata ostala jedina očuvana kao istočna vrata Gradeca.

Upoznajemo učenike sa zanimljivostima Kamenitih vrata.

Nakon kratkog uvoda o zanimljivostima Kamenitih vrata učenici gledaju kratki video.

Učenicima postavljamo pitanja:

  • Jeste li ikad prošli kroz Kamenita vrata?
  • Jeste li uočili predmete koje smo spomenuli?
  • Što vas je posebno zainteresiralo?

3. aktivnost – Legenda o Crnoj kraljici

Tu aktivnost započinjemo razgovorom s učenicima pitajući ih:                   

  • Kako se zove plemićki grad na obroncima Medvednice?
  • Jeste li ikad posjetili Medvedgrad?
  • Što su legende?
  • Jeste li čuli legendu vezanu uz Medvedgrad?
  • Jeste li prošetali pokraj Kraljičina zdenca?

4. aktivnost – Križaljka

Zajednički (ili u skupinama ili u parovima) učenici rješavaju križaljku vezanu uz pojmove koje su čuli i vidjeli o prošlosti Zagreba.

5. aktivnost – Vremenska crta

Važne događaje iz prošlosti grada učenici ponavljaju uz vremensku crtu.

Svaka skupina predstavlja svoje uratke, a učenici gledatelji slobodno mogu postavljati pitanja ako ih nešto zanima.

Listiće koje su riješili, predstavnici skupina postavljaju na pano pokraj stabla, kao i plakat sa slovima glagoljice.

6. aktivnost – Memory

Učenici ponavljaju sadržaje o prošlosti Zagreba s pomoću igre Memory.

7. aktivnost – Mentalna mapa

Ponavljamo gradivo uz mentalnu ili umnu mapu na temu prošlosti Zagreba.

Učenici u bilježnicama izrađuju vlastite umne mape.

8. aktivnost – listić za ponavljanje ili provjeru

 9. aktivnost – IZVANUČIONIČKA NASTAVA

PRIJEDLOZI:

♦ Gornjogradske priče (kostimirani obilazak grada)

♦ Muzej grada Zagreba

♦ Šetnja Gornjim gradom (Kamenita vrata)

♦ Šetnja Medvednicom do Medvedgrada

♦ Samoborgrad

♦ Šetnja do Kraljičina zdenca

10. aktivnost – ISTRAŽIVAČKI RAD  |  izrada predstavljanja ili plakata

Učenicima se može ponuditi samostalna izrada predstavljanja ili plakata.

PREDLOŽENE TEME:

♦ LEGENDA O CRNOJ KRALJICI

♦ LEGENDA VELIKOG TABORA

♦ LEGENDA O IMENU ZAGREB

♦ SELJAČKA BUNA.

Učenici mogu raditi samostalno, u paru ili u skupinama.

Svaki učenik (par ili skupina) predstavlja svoje uratke, ostali učenici slobodno mogu postavljati pitanja ako ih nešto zanima.

■  Napisala: Martina Mikulaš, učiteljica sam razredne nastave u zvanju savjetnice | OŠ Ante Kovačića u Zagrebu ■   Imam više od 21 g. staža. U šk. g. 2020./2021. i 2021./2022. izabrana sam kao jedna od 500 najuspješnijih obrazovnih djelatnika. Volim projektnu nastavu i aktivna sam na eTwinning platformi već nekoliko godina. Moji učenici i ja vlasnici smo pedesetak nacionalnih i europskih oznaka kvalitete. ■