Učitelji stvaraju
OŠ VLADIMIRA NAZORA, PAZIN
Redovan opći razvoj djeteta ili kako učiniti dijete samostalnim
objavljeno: 9. prosinca 2021.

Čitam naslov jednog domaćeg portala koji glasi: Upozorenje psihijatrice današnjim roditeljima: „Kako smo došli do toga da smo od zdravog djeteta napravili dijete s teškoćama u razvoju?“

Naslov koji vrišti i traži da se pročita, a govori o čuđenju stručnjakinje kojoj su na vratima roditelji sa svakodnevnim upitima kako pomoći djetetu da bude samostalno, kako razvijati temeljne vrijednosti jer su se neke jednostavno pogubile.

Što škola može činiti, a što roditelji na razvijanju samostalnosti djeteta?

Događa se da djeca odlaze u Školu u prirodi, ne znaju samostalno oprati zube, ne znaju se sami istuširati, ne mogu pronaći čistu odjeću u koferu jer ne znaju slagati tu istu odjeću. Ne znaju vezati vezice, naoko banalna aktivnost s kojom su suočene učiteljice razredne nastave.

Vratilo me to nekih pet godina unatrag kada sam ostala zatečena dežurajući na marendi ugledavši djevojčice (desetogodišnjakinje, četvrti razred) kako se muče oguliti naranču, kako ju ne znaju oguliti pa je naranča iscurila po stolu, a one ostale zamrljane, ljepljive i mokre, na kraju su odustale i bacile naranču u kantu za otpatke. Razgovarala sam s djevojčicama i nemalo ostala začuđena kada su mi otvoreno rekle da to njima kod kuće rade mama ili tata.

Tada sam odlučila u svojoj školi pokrenuti Domaćinstvo kao izvannastavnu aktivnost jer su se, osim jedne naranče, pojavile još mnoge teme koje je valjalo proučiti.

I danas djeluje izvannastavna aktivnost koja broji preko 30 učenika (2. – 4. razreda), djeca rado dolaze, raspituju se što treba donijeti, što ćemo raditi.

Danas sam ih ugodno iznenadila temom: čišćenje. Pripremila sam metle, krpe, tekućine za čišćenje različitih površina. Najprije su pojedinci (srećom, manji broj) učili držati metlu u ruci (jer im to kod kuće nitko nije pokazao i zatražio), pomesti sitnije prljavštine, pokupiti smeće lopaticom. Nakon toga smo obrisali pod učionice što je bilo izazovno i zabavno da bi se do kraja skoro i posvađali jer su svi htjeli probati brisanje poda.

Poseban izazov i veselje bilo je pranje prozora, kojim su oduševljeni, natječući se koji će biti sjajniji i bolje izglancan. Tako jednostavno, tako važno u svačijem životu, na kraju i zabavno jer je to novina, istraživanje vlastitih dometa, znanja, tehnike.

Na kraju smo sata pospremili pribor (spremačica im je obećala veliku čokoladu), pregledali sve urađeno, a oni su se pozdravili s velikim osmijehom zadovoljni urađenim. Učionica je zamirisala i zasjala kao da im zahvaljuje.

Do sada smo naučili kako servirati stol za svakodnevne obroke, kako se koristiti priborom sa stola, kako pripremiti jednostavne slastice poput palačinki, vafla, pekli smo štrudle (uz Dan jabuka), skuhali kompot, naučili naribati jabuke, zamijesiti tijesto, naučili kako svoju odjeću izglačati i složiti. Sve su to jednostavne svakodnevne aktivnosti koje bi trebali činiti sami, a kada u tome i uspiju, osjete se važnima i to ih zaista čini sretnima.

U današnje vrijeme sve veće digitalizacije, višesatnog gledanja u ekrane, možda smo zaboravili na one male svakodnevne stvari i poslove koje čine naš život i koje treba obaviti, a ponajprije ih treba znati obaviti. Dijete treba odrastati i sazrijevati u svim segmentima – kako na intelektualnom, tako i u pogledu motorike, socijalnom području itd.

Za idući tjedan planiramo saditi božićnu pšenicu, a u zadnjem tjednu nastave zasladit ćemo se božićnim kolačima. Do tada imaju zadatak prikupiti recepte od kojih ćemo birati najzanimljiviji, donijeti materijal za rad i puno volje za zajedničke aktivnosti.

Naravno, u svemu bi tome i roditelji trebali sudjelovati, dopustiti djetetu da  samo pokuša odraditi neki jednostavan posao.

■   Piše: Elena Brajković, učitelj mentor ■  OŠ Vladimira Nazora, Pazin ■ Učiteljica s višegodišnjim iskustvom, voli istraživati nove i zanimljive metode poučavanja, posao joj je često igra i zabava, spremna na sve oblike suradnje u kojem će svakodnevno poučavanje polučiti što bolje rezultate. Svoja znanja i iskustva rado dijeli s kolegama i roditeljima jer dijeleći rastemo, napredujemo i možemo potaknuti iskricu kreativnosti koja donosi promjenu ■