Učitelji stvaraju
KREATIVNA INICIJATIVA PROFESORA I UČENIKA U ZAGREBAČKOJ OŠ IVANA CANKARA
Stablo znanja prepuno diploma sa STEM natjecanja
objavljeno: 29. studenoga 2020.

Kad ti život pošalje limune, napravi od njih limunadu. Tako glasi poznata izreka koja govori o važnosti pozitivnog pogleda na život. Originalan pogled na školsku svakodnevicu punu postignuća pruža se u ove jeseni u zagrebačkoj osnovnoj školi Ivana Cankara, u novoj tehničko-informatičkoj učionici.

Ondje je preko cijelog zida „izraslo” stablo limuna prepuno neobičnih plodova – diploma sa STEM natjecanja s istaknutim rezultatima učenika i znakovitom porukom: „Nitko na svijetu nije jači od čovjeka koji zna”.

Stablo znanja osmislila je profesorica tehničke kulture Maja Mačinko, u suradnji s kolegicom Petrom Večerić i nadarenim triom iz 6 b razreda: Marcelom Šipić, Evom Žužić i Rokom Šarićem. Bez njih bi ovo bio samo zid, a sada je živo umjetničko djelo. Kako je nastala ova inicijativa, saznali smo od profesorice Maje Mačinko, urednice tehničke kulture u Školskoj knjizi.   

– Ove smo godine dobili novu učionicu koja će biti učionica tehničke kulture i informatike za učenike nižih razreda. Stara je učionica pretvorena u dvije manje za učenike nižih razreda i produženi boravak te u njima trenutno borave gosti iz susjedne potresom stradale škole, a mi smo preselili u novu. Učionica je preko ljeta obnovljena i ušli smo u prazan prostor kojem je trebalo dati dušu. Kako je ovo STEM učionica, razmišljali smo što bi mogli staviti na zid osim tehnologije…

Sudjelujemo na mnogim natjecanjima, na smotrama radova i sajmovima pa se tako i broj diploma za osvojena mjesta nizao. Da diplome ne bi samo stajale na zidu kako je to uobičajeno, predložila sam učenicima da naslikamo Stablo znanja koje će umjesto voća krasiti diplome odnosno plodovi njihovog rada, kaže prof. Mačinko.

U realizaciji projekta sudjelovalo je troje učenika i profesorica Petra Večerić koja u OŠ Ivana Cankara vodi INA Građanski odgoj i obrazovanje. Profesorice Mačinko i Večerić zajedno provode međunarodni projekt  STEM u zajednici i društvu u kojemu djeca uče o osnovnim ljudskim vrijednostima te o tome zašto je volontiranje važno. Na satu su razgovarali o tome tko bi volontirao i ostavio svoj trag budućim generacijama učenika. I tako su se javili Marcela Šipić, Roko Šarić i Eva Žužić iz 6 b razreda.

– Kreirali smo grupu u kojoj smo nizali ideje… Došli smo na ideju stabla limuna, no umjesto limuna stoje naše diplome. Nakon toga su se učenici dosjetili suncokreta da nam utičnice ne bi bile usamljene i obične… Svakom doradom, klincima je sinula neka nova ideja. Ja sam pronašla citat koji bi bio dodatna poruka djeci, a Petra ga je ispisala. Zatim su nastali leptirići, makovi, trava, sve rukama djece…

Oslikavanje je trajalo skoro 3 mjeseca, djeca su izdvojila dio svog slobodnog vremena, a dio je odrađen na nastavi Tehničke kulture i Građanskog odgoja i obrazovanja. Na zidu se nalazi 20-ak diploma koje smo sakupili u zadnjih godinu dana. To su visoko plasirana prva tri mjesta mjesta te zlatne i srebrne medalje na natjecanjima iz robotike i informatike kao što su ROSIL, Inova, Maker Fair, Smotra automatike i robotike Bolji svijet, državni InfoKup, Dabar, i mnoga druga. Na sve smo diplome jako ponosni i učenicima je to još veća motivacija jer žele ostaviti svoje ime na stablu kada napuste školu, ističe prof. Mačinko.  

Atraktivno Stablo znanja, visoko više od dva metra, oduševilo je i druge učitelje i profesore u OŠ Ivana Cankara. U tome učeničkome djelu osjeti se posebna, pozitivna energija; ono stvara  atmosferu kreativnoga nereda u kojemu nastaju najbolje inovacije, poručuje prof. Maja Mačinko koja posljednjih godinu dana predaje tehničku kulturu u Cankarici, „školi sa srcem, kako joj i sam moto kaže”.  

Osim redovne nastave, Maja Mačinko bavi se robotikom, automatikom i modelarstvom, autorica je raznih radova i priručnika za učenike i učitelje, dobitnica brojnih nagrada i priznanja iz područja tehničke kulture. Sa kolegama je osnovala i vodi udrugu za promicanje tehničke kulture na području Velike Gorice.

Cilj joj je kod djece i mladih razviti želju za stvaranjem i istraživanjem, te ih potaknuti na kreativnost i ljubav prema znanosti i tehnici.

■ Jelena Mandić-Mušćet ■