Učitelji stvaraju
OŠ IVANA GUNDULIĆA, ZAGREB
Zašto bi bilo dobro da svaka škola ima vrt?
objavljeno: 11. travnja 2022.

Današnji svijet stalno nekamo žuri i jako se oslanja na tehnologiju. Sigurno je da svi mi zaboravljamo na ljepotu prirode koja nas okružuje. U školi, ali i izvan nje učenici većinu vremena provode na digitalnim uređajima, zato je školski vrt jako važan.

Moja je škola u središtu Zagreba i okružena je visokim zgradama, zidovima, parkiralištima, betonom i asfaltom. Baš zato, školski vrt u bilo kojem obliku za moje učenike dobiva još više na važnosti. Prije nekoliko godina odlučila sam pokrenuti mali školski vrt da djeca dobiju priliku vidjeti povrće kako raste, da malo zaprljaju ruke zemljom, da vide pticu, glistu, gusjenicu i shvate zašto su one važne.

Puno je razloga zašto bi svaka škola trebala pokrenuti barem malen vrt, pokoju gredicu sa svojim učenicima. Ovo su neki od razloga.

1.) JAČANJE SAMOPOUZDANJA

Berba voća i povrća oko kojeg su se učenici brinuli, savršena je prilika da postanu svjesni ljepote ubiranja plodova vlastitog rada. Školski vrt omogućava učeniku da bude dio nečega većeg, jednog prirodnog ciklusa za koji je potreban trud i strpljenje. Učenici su zadovoljni jer njihov trud i zalaganje donosi vidljive rezultate i nagradu. Djeca se osjećaju vrijednima, sposobnima i uspješnima. Školski vrt postaje nešto što osjećaju kao svoje. Nešto za što se vrijedi truditi. Oni su prisutni u procesu od sjemenke do ploda i postaju svjesni vrijednosti i kvalitete takve hrane.

2.) USVAJANJE PRAVIH VRIJEDNOSTI

Brinući se o vrtu, djeca usvajaju vještine koje grade karakter.

A koje su to prave vrijednosti koje se mogu razviti radom u školskom vrtu?

Biljke treba redovito zalijevati i plijeniti. Odgovornost? Stavite kvačicu!

Biljkama treba vremena da narastu. Strpljenje? Stavite kvačicu!

Školski je vrt plod zajedničkog rada. Timski rad? Stavite kvačicu!

Uz sve navedeno školski vrt pruža priliku stvaranja zdravih prehrambenih navika. Provedeno je istraživanje koje je pokazalo da učenici koji rade u vrtu češće u školskoj kuhinji/kantini biraju voće i povrće za svoje obroke. Ta djeca utječu i na prehrambene navike u svojoj obitelji. Oni i kod kuće traže voće i povrće te potiču svoje roditelje da siju i sade u svojim vrtovima.
Radeći u vrtu, učenici će bolje shvatiti promjene u prirodi tijekom godišnjih doba. Nešto će posijati kao prvašići, a ubrat će tek u drugom razredu.
Mnoštvo se različitih tema može obrađivati u školskom vrtu.

3.) ODRŽIVOST

U nekim zemljama, koje više i dulje potiču razvoj školskih vrtova, primijećeno je da ljudi u tim zajednicama rađe biraju voće i povrće iz lokalnog uzgoja. Škole s većim vrtovima imaju tu privilegiju da učenici vide kako se povrće iz njihova vrta priprema u školskoj kuhinji.

4.) ODGOVORNO DONOŠENJE ODLUKA

Uzgoj povrća zahtijeva strpljenje, planiranje i procjenjivanje. Učenici rade zajedno na rješavanju problema i analiziranju rješenja.

Znam da rad u školskom vrtu s učenicima zahtijeva dodatan trud, planiranje i vrijeme, ali se dugoročno definitivno isplati. Svaka škola može imati vrt pa makar to bilo i samo nekoliko povišenih gredica. Treba samo malo dobre volje, prstohvat ljubavi i želja da se djeci pruži nešto više.

Kako sijemo, tako ćemo i žeti!

■   Piše: Sanela Škevin, učiteljica 1. A ■   OŠ Ivana Gundulića, Zagreb ■   Više od dvadeset godina radim u školi i nikada se nisam prestala igrati, maštati i tragati za novim idejama. Koordinatorica sam Erasmus plus projekta Wonders of water in science and nature, voditeljica projekta Vrtek u Botaničkom, voditeljica dramske skupine, a u slobodno vrijeme trkačica, slastičarka, pjevačica i spisateljica. ■