Važni datumi u godini
22. TRAVNJA OBILJEŽAVAMO DAN PLANETA ZEMLJE
Land art ili čežnja za prirodom
objavljeno: 21. travnja 2020.

U zadnje vrijeme sve češće sebe doživljavam kao pticu u krletci. Gledam oko sebe, čujem i vidim što se događa, ali nemam slobodu. Sputana sam. Zatvorena u stan. Tjeskobna u potrazi za djelićem prostora u prirodi bez prevelike gužve.

Želim van! Želim osjećati vjetar u kosi! Hodati livadama, trčati šumom… Znam da se tako osjeća mnoštvo ljudi u gradovima. U stanu s obitelji lijepo je, ali želimo van, želimo prirodu želimo slobodu… 

To sam poželjela i svojim učenicima. Dodir s prirodom, stvaranje u prirodi. Postavila sam pred njih izazov – napraviti vlastito umjetničko djelo u prirodi s prirodnim materijalima. Dodirnuti kamen, travku, razmišljati o toj ljepoti koja nas okružuje.

Što je Land art?
Land art
 [engl. izraz koji označuje pejsažnu umjetnost]  pravac je u suvremenoj umjetnosti koji se razvijao u šezdesetim i sedamdesetim godinama 20. stoljeća u Americi, kao reakcija na komercijalizaciju u umjetnosti. Ova umjetnost napušta muzeje i galerije te razvija monumentalne projekte u slobodnome prostoru. Land art inspiriran je konceptualnom umjetnošću i minimalizmom.

✿ U Europskoj umjetnosti sedamdesetih godinama  Land art orijentiran je ekološki – u skladu sa shvaćanjima o zaštiti prirodne okoline – te se mnoga djela koja se smatraju izrazima ove umjetnosti u osnovi razlikuju od pionirskih djela američkoga Land arta i nastaju kao dekorativni promjenjivi objekti u prirodi.

Važan je utjecaj prirode na umjetnička djela. Česte promjene vremenskih prilika i promjene uporabljenoga materijala utječu na dinamičnost umjetničkih djela. Zato je dokumentacija pomoću fotografija vrlo značajna za praćenje dugotrajnih procesa tijekom nastanka pojedinih djela.

22. travnja obilježavamo Dan planeta Zemlje. Razmislimo kako odgojiti djecu osjetljivu na prirodu, djecu koja će biti svjesna svojih postupaka i njihovih posljedica na budućnost. Učimo ih kako uživati u zvuku potoka, u ljepoti ptice u letu. Učimo ih da smo i mi i oni odgovorni za opstanak te ljepote koja nas okružuje.

■  autorica: Sanela ŠKEVIN, učiteljica 3.b ■  OŠ Ivana Gundulića, Zagreb ■ Dugogodišnja sam učiteljica u školi u srcu Zagreba. Volim istraživati, poučavati izvan učionice i stalno nešto novo raditi. Vodim skupinu malih istraživača koji svakoga tjedna izvode neke pokuse, pripremam učenike za Lidrano, pišem igrokaze. Obožavam ERASMUS+ i projekte eTwinning. ■