Stvarajmo zajedno
#stvarajmozajedno
Učenje istraživanjem!
objavljeno: 8. listopada 2020.

U kutiji s priborom za istraživačko učenje različiti su materijali koji su dodatna vrijednost nastave prirode i društva, ali i ostalih predmeta u prvom razredu. Mogu se upotrebljavati u nastavi i individualno kod kuće.

Donosimo prijedloge kako se služiti priborom za istraživačko učenje.


PRIRODA OKO MENE

  • uzorak tla
  • uzorak sjemenke graha
  • uzorak sjemenke pšenice
  • uzorak sjemenke kukuruza
  • prozirna posudica za uzgoj biljke
  • tablica za praćenje rasta biljke
  • kartice s prikazom rasta biljke
  • tablica za praćenje vremenskih prilika
  • krug godišnjih doba

Prozirnu posudicu napuni potrebnom količinom zemlje i zasij sjemenke biljke koju si odabrao/odabrala. Tijekom šest tjedana prati rast i razvoj biljke tako da u tablicu za praćenje rasta biljke svakog tjedna upišeš datum promatranja i nacrtaš trenutačni izgled biljke. Nakon šest tjedana pozorno promotri i usporedi crteže u svakom stupcu. Opiši kako se biljka mijenjala tijekom tog razdoblja.

Dok pratiš kako biljka raste, promatraj i bilježi i vremenske prilike u razdoblju od pet dana. U tablici za praćenje vremenskih prilika oznaci križićem kakvo je bilo vrijeme svakog od promatranih dana. Kako su vremenske prilike tijekom tog razdoblja utjecale na biljke koje rastu u blizini tvojeg doma ili škole?

Na karticama s prikazom rasta biljke saznat ćeš kako se razvija biljka graška. Pročitaj donji tekst i točnim redoslijedom složi kartice sa sličicama.

1. U lončanici je pripremljena vrtna zemlja.
2. U zemlju su posijane sjemenke graška.
Život biljke graška počinje iz sjemenke.
3. Sjemenka ce proklijati ako osim zemlje (tla) ima dovoljno vode, svjetlosti, topline i zraka.
4. Iz sjemenke koja je proklijala razvija se biljka.
Biljku treba redovito zalijevati.
5. Biljka raste i razvija se. Ima stabljiku, listove i cvjetove.
6. Iz cvjetova se razvijaju plodovi.
7. U plodovima se nalaze sjemenke.
Iz njih se mogu uzgojiti nove biljke.

Na krugu godišnjih doba promotri fotografije koje prikazuju godišnja doba. Opiši koje vremenske prilike prevladavaju u svakom od njih.


ŠTO ĆU SAZNATI POKUSOM?

  • knjižica Upute za šest zanimljivih pokusa
  • pipete
  • posudica za pokuse
  • model vjetrenjače

Provedeš li pokuse opisane u knjižici Upute za šest zanimljivih pokusa, dobit ćeš odgovor na postavljena pitanja. Svaki pokus provodi naznačenim redoslijedom i ne zaboravi na početku pokusa odrediti svoju pretpostavku.

Tijekom pokusa nacrtaj svoja opažanja, a na kraju napiši zaključak. U izvođenju pojedinih pokusa koristi se priborom iz kutije.


SVAKOG DANA VJEŽBAM

  • elastična vrpca
  • spužvasta loptica
  • podložak za provlačenje vezice

Elastična vrpca duga četiri metra poslužit ce ti za vježbanje na školskom igralištu, u dvorištu, učionici ili školskoj dvorani. U pripremnim vježbama koje poznaješ iz Tjelesne i zdravstvene kulture elastičnu vrpcu možeš upotrijebiti kao vijaču, vrpcu za razvlačenje, možeš je složiti u obliku prepreke, crte ili kruga. Vježbe s elastičnom vrpcom moraju biti takve da ne ozlijediš ni sebe ni druge učenike i učenice. Želiš li se drukčije igrati vrpcom, smisli način da od elastične vrpce koju ne smiješ rezati oblikuješ životinje, predmete ili likove iz mašte.

Spužvastom lopticom možeš se igrati na više načina: stiskati je različitom brzinom i jačinom, bacati je uvis i hvatati jednom ili s obje ruke, podizati je s tla, kotrljati je… Lopticu možeš upotrijebiti i u različitim igrama koje se igraju ukrug. Primjerice, lopticu dobaci dječaku/djevojčici kojemu/kojoj zadaješ neki zadatak. Nakon izvršenog zadatka dječak/djevojčica baca lopticu igraču kojega odabere i postavlja mu novi zadatak.

Okrugli otvori na podlošku služe za provlačenje vezice. Vezicu možeš uvuci kroz bilo koji otvor i provlačiti je u raznim smjerovima. Tako ćeš na podlošku svaki put dobiti drukčiji splet dijelova vezice. Znaš li vezicu zavezati u čvor poput onoga na tenisicama ili cipelama? Ako još ne znaš, uvježbaj na podlošku. Savjet: vezicu provlaci oprezno i strpljivo.


OPREZNO U PROMETU

  • model semafora piši-briši
  • oprezno u prometu – edukativna igra
  • figurice i kockica
  • flomasteri piši-briši (žuti, zeleni, crveni)

Na plakatu edukativne igre oprezno u prometu naći ćeš pregršt korisnih savjeta o tome kako se kao pješak trebaš ponašati u prometu. Na plakatu je igra koju možeš odigrati sa svojim prijateljima i prijateljicama s pomoću figurica i kocke. Pobjednik je onaj tko preko raznih prepreka prvi stigne do cilja. Možete smisliti i nova pravila igre. Sretno! 

Sastavi model semafora na kojemu flomasterima možeš crtati i brisati nacrtano. Primjerice nacrtaj svjetla koja su namijenjena pješacima i vozačima u prometu i navedi što više primjera kad ih se pješaci i vozači trebaju pridržavati. Pretpostavi što se može dogoditi ako sudionici u prometu ne poštuju prometne znakove i pravila. Navedi što više takvih primjera.


ISTRAŽUJEM I STVARAM

  • što se skriva u vrećici – igra
  • pikula
  • plastelin

Igru što se skriva u vrećici možeš igrati sam/sama, u paru ili skupini. U vrećicu stavi nekoliko malenih predmeta koji su izrađeni od različitih tvari. Možeš ih uzeti iz svoje pernice ili odabrati meu svojim igračkama. Brojalicom treba odabrati igrača koji ce početi igru. Njegova je zadaća uvuci ruku u vrećicu, odabrati jedan predmet i opipom istražiti njegova svojstva. Igrač ne smije gledati niti izvlačiti predmet iz vrećice, nego riječima opisati njegova svojstva. Primjerice, imam predmet koji je okrugao, tvrd i gladak. Može se kotrljati i služi za igru. Što je to? Igraš li se sam/sama, odaberi nekoliko predmeta, a pitanja o njima smisli u obliku zagonetki.

S pomoću plastelina oblikuj stvaran ili zamišljen predmet koji se sastoji od različitih dijelova. Objasni čemu služi pojedini dio i kako su dijelovi međusobno povezani. Oblikuj od plastelina neobičan predmet koji se sastoji od dijelova drugih predmeta. Ispričaj čemu će taj predmet služiti.


ŠTO UMIJEM DOBRO, A ŠTO MOGU BOLJE

  • listići za samoprocjenu
  • kartice za samoprocjenu
  • kartica za samoprocjenu piši-briši
  • flomasteri piši-briši (žuti, zeleni, crveni)

Svakog dana u školi naučiš nešto čime ćeš se koristiti u svakidašnjem životu. Pitanja na listićima i karticama za samoprocjenu pomoći će ti da procijeniš svoje učenje i razmisliš o tome što činiš dobro, a što možeš činiti još bolje.

Na kartici piši-briši možeš nacrtati ili napisati svoj plan o tome što trebaš napraviti da budeš još uspješniji/uspješnija u svojem radu.


MOJE ZDRAVLJE

  • knjižica Zabavi se i nauči – ZDRAVLJE
  • uputa za pravilno pranje ruku
  • bočica s tekućim sapunom
  • kocka s aktivnostima – Zdravlje

Knjižica Zabavi se i nauci – ZDRAVLJE podsjetit će te na to da je osobna čistoća pola zdravlja, a druga polovica su zdrave životne navike. Odgovaranjem na pitanja u kvizu na kraju knjižice provjerit ćeš što znaš o osobnoj čistoći.

Uputa za pravilno pranje ruku podrobno pokazuje kako treba prati ruke. Ruke se pravilno peru tekućim sapunom iz bočice, i to 30 sekundi. Smisli brojalicu koja traje koliko i pranje ruku. Možeš je govoriti u sebi ili naglas, brzo ili sporo.

Složi kocku na kojoj su navedene različite aktivnosti koje pridonose zdravlju. Kockom se možeš igrati sam/sama, u paru ili skupini. Zadaća je igrača da za svaku aktivnost navede što više primjera. Među njima treba odabrati jedan koji će provesti tijekom sljedećih dana.


IGRAM SE I MAŠTAM

  • drvena kockica za komunikaciju

Na drvenoj kockici su sličice raznih prometnih sredstava. Imenuj svako prometno sredstvo. Smisli i ispričaj priču o tome kako su prometna sredstva zamijenila svoje uloge, primjerice automobil leti zrakom, a zrakoplov plovi morem…


RASTEM I MIJENJAM SE

  • okvir za fotografije

Od rođenja rasteš i mijenjaš se. Odaberi jednu svoju fotografiju iz prve godine života, jednu fotografiju iz četvrte godine i jednu koja te prikazuje sada. Zalijepi ih na podlogu. Pozorno promotri svoje fotografije i ispričaj koje su se promjene dogodile na tvojem tijelu.

Stvarajmo zajedno

Podijelite i vi primjere dobre i inovativne  prakse, nastale kroz istraživanje svijeta koji nas okružuje iz naših kutija. Sve ono što istraživanjem pronađete – nesebično podijelite.

Prikaz razrađenih ideja s rezultatima istraživačkog učenja pošaljite nam na elektroničku adresu: razrednanastava@skolskaknjiga.hr.

Otvaranjem kutije otvorite put razmišljanju izvan okvira.! Istražujmo, otkrivajmo i rastimo zajedno.