Stvarajmo zajedno
#stvarajmozajedno
Učenje istraživanjem!
objavljeno: 8. listopada 2020.
Asian boy in science education class.

U kutiji s priborom za istraživačko učenje različiti su materijali koji su dodatna vrijednost nastave prirode i društva, ali i ostalih predmeta u prvom razredu. Mogu se upotrebljavati u nastavi i individualno kod kuće.

Donosimo prijedloge kako se služiti priborom za istraživačko učenje.


PRIRODA OKO MENE 

  • pipete
  • uzorak tla 
  • uzorak sjemenke pšenice
  • prozirna posudica za uzgoj biljke 
  • tablica za praćenje rasta biljke
  • tablice za praćenje vremenskih prilika 
  • termometar
  • knjižica Zabavi se i naučiekologija
  • puzzle kartice s prikazom razvoja leptira
  • figurice i kockica
  • drvena kockica za komunikaciju
  • glinamol 

Prozirnu posudicu napuni potrebnom količinom zemlje i zasij sjemenke pšenice ili neke druge biljke koju si odabrao/odabrala. Tijekom šest tjedana prati rast i razvoj biljke tako da u tablicu za praćenje rasta biljke svakog tjedna upišeš datum promatranja i nacrtaš trenutačni izgled biljke. Nakon šest tjedana pozorno promotri i usporedi crteže u svakom stupcu. Opiši kako se biljka mijenjala tijekom tog razdoblja. 

Dok pratiš kako biljka raste, promatraj i bilježi i vremenske prilike u razdoblju od pet dana. U tablici za praćenje vremenskih prilika označi križićem kakvo je bilo vrijeme svakog od promatranih dana. Posluži se termometrom. Kako su vremenske prilike tijekom tog razdoblja utjecale na biljke koje rastu u blizini tvojeg doma ili škole? 

Puzzle kartice s prikazom razvoja leptira potrebno je pravilno složiti pa ćeš saznati kako se razvija leptir. 

1. Nakon oplodnje, ženka leptira odlaže jaja najčešće na neku biljku. Razvoj gusjenice u jajetu traje najčešće dva do tri tjedna. 
2. Iz jajeta se razvije gusjenica. Ona se odmah počne hraniti. Gusjenica se tijekom razvoja nekoliko puta presvlači.
3. Nakon toga počinje kukuljenje. Gusjenica se zamota u tanke niti. Kukuljenje obično traje nekoliko sati.
4. Kukuljenjem nastaje kukuljica. Ona štiti gusjenicu koje se u njoj razvija.
5. U kukuljici se gusjenica pretvara u leptira. 
6. Nakon nekog vremena iz kukuljice počne izlaziti leptir. Po izlasku iz kukuljice pričeka da mu se krila potpuno rašire i osuše. 
7. Nakon toga leptir može poletjeti i početi tražiti hranu. Nakon nekog vremena ženka leptira će ponovo položiti jaja iz kojih će se razviti novi leptiri.

Služeći se glinamolom možeš oblikovati različite prirodne oblike koji se nalaze u tvojem zavičaju, primjerice nizine, uzvisine i udubljenja. Glinamolom možeš primjerice, prikazati izgled krošnje listopadnog stabla u pojedino godišnje doba.

Sličice na drvenoj kocki potaknut će tebe i tvoje prijatelje/prijateljice na razgovor o godišnjim dobima, pozdravima kojima se koristimo tijekom dana, o odijevanju i obuvanju koje je primjereno godišnjim dobima i vremenskim prilikama i sl. 

Knjižica Zabavi se i nauči – Ekologija donosi pregršt priča, igara i savjeta o tome kako i ti možeš pridonijeti očuvanju okoliša i prirode koji te okružuju. 

Smislite igru sa svojim pravilima o tome što svatko od nas treba činiti kako bi očuvao planet Zemlju od onečišćenja. U igri se možete poslužiti kockicom i figuricama.


ŠTO ĆU SAZNATI POKUSOM? 

  • knjižica Upute za devet zanimljivih pokusa 
  • povećalo
  • glinamol
  • uzorak sjemenke pšenice
  • posudica za pokuse

Provedeš li pokuse opisane u knjižici Upute za devet zanimljivih pokusa, dobit ćeš odgovor na postavljena pitanja. Svaki pokus provodi naznačenim redoslijedom i ne zaboravi na početku pokusa odrediti svoju pretpostavku. Tijekom pokusa nacrtaj svoja opažanja, a na kraju napiši zaključak. U izvođenju pojedinih pokusa koristi se povećalom, glinamolom, uzorkom sjemenke pšenice, pipetama i posudicom za pokuse koji se nalaze u kutiji. 


SVAKOG DANA VJEŽBAM

  • elastična vrpca 
  • spužvasta loptica
  • štoperica (zaporni sat)

Elastična vrpca duga četiri metra poslužit će ti za vježbanje na školskom igralištu, u dvorištu, učionici ili školskoj dvorani. U pripremnim vježbama koje poznaješ iz Tjelesne i zdravstvene kulture elastičnu vrpcu možeš upotrijebiti kao vijaču, vrpcu za razvlačenje, možeš je složiti u obliku prepreke, crte ili kruga. Vježbe s elastičnom vrpcom moraju biti takve da ne ozlijediš ni sebe ni druge učenike i učenice. 

Elastična vrpca može poslužiti i kao vremenska crta. Pokraj vrpce, u jednakim razmacima rasporedite kartice na koje ste napisali nazive mjeseci od siječnja do prosinca. Iza svakog naziva mjeseca neka stanu u red jedan iza drugoga učenici koji su rođeni / učenice koje su rođene u tom mjesecu. Izbrojite koliko je učenika i učenica rođeno u kojem mjesecu. 

Ima li mjesec u kojem nije rođen niti jedan učenik / rođena niti jedna učenica?

Spužvastom lopticom možeš se igrati na više načina: stiskati je različitom brzinom i jačinom, bacati je uvis i hvatati jednom ili s obje ruke, podizati je s tla, kotrljati je… Predlažemo ti da sam/sama smisliš vježbe u kojima ćeš si otežati hvatanje loptice, primjerice, baci lopticu uvis, pljesni brzo rukama nekoliko puta ili se okreni oko sebe ili čučni ili…. i uhvati lopticu. Pazi da ne ozlijediš sebe ili suigrače. 

Lopticu možeš upotrijebiti i u različitim igrama koje se igraju ukrug. Primjerice, lopticu dobaci dječaku/djevojčici kojemu/kojoj zadaješ neki zadatak. Nakon izvršenog zadatka dječak/djevojčica baca lopticu igraču kojega odabere i postavlja mu novi zadatak. 

Štopericom ili zapornim satom možeš mjeriti ili odrediti trajanje aktivnosti s elastičnom vrpcom i spužvastom lopticom.


ŠTO UMIJEM DOBRO, A ŠTO MOGU BOLJE

  • listići za samoprocjenu 
  • kartice za samoprocjenu 
  • kartica za samoprocjenu piši-briši
  • flomasteri piši-briši (žuti, zeleni, crveni)

Svakog dana u školi naučiš nešto čime ćeš se koristiti u svakidašnjem životu. Pitanja na listićima i karticama za samoprocjenu pomoći će ti da procijeniš svoje učenje i razmisliš o tome što činiš dobro, a što možeš činiti još bolje.

Na kartici piši-briši možeš nacrtati ili napisati svoj plan o tome što trebaš napraviti da budeš još uspješniji/uspješnija u svojem radu.


MOJE ZDRAVLJE

  • zdrava prehrana – edukativni plakat
  • uputa za pravilno pranje ruku
  • bočica s tekućim sapunom
  • kocka s aktivnostima – zdravlje

Na edukativnom plakatu zdrava prehrana prikazan je prijedlog dnevnog jelovnika te piramida zdrave prehrane. Pozorno promotri namirnice u svakom dijelu piramide zdrave prehrane. U bilježnicu napiši koje se od prikazanog voća i povrća uzgaja u vrtu, u vinogradu i na oranici. Istraži koje voće i povrće ne raste u našim krajevima, a može se nabaviti na tržnicama i u prodajnim centrima. Pozorno promotri slike mlijeka, mliječnih proizvoda, jaja, mesa, mesnih proizvoda i riba. Od kojih domaćih životinja dobivamo te proizvode?

Uputa za pravilno pranje ruku podrobno pokazuje kako treba prati ruke. Ruke se pravilno peru tekućim sapunom iz bočice, i to 30 sekundi. Za to vrijeme možeš u sebi ili naglas pjevušiti pjesme koje će te zabaviti. U udžbeniku Razigrani zvuci 2 ima mnogo veselih pjesama među kojima odaberi pjesmu ili dio pjesme koji traje koliko i pranje ruku.

Složi kocku na kojoj su navedene različite aktivnosti koje pridonose zdravlju. Kockom se možeš igrati sam/sama, u paru ili skupini. Zadaća je igrača da za svaku aktivnost navede pet različitih razloga zašto je treba provesti.


ZNAM KOLIKO JE SATI

  • model ure piši-briši
  • kakvih sve satova ima – edukativni plakat 
  • štoperica (zaporni sat)

Na modelu ure upiši nekoliko primjera za prijepodnevne i poslijepodnevne sate. Uz svaki navedeni sat dodaj i minute. Očitaj ih na hrvatskom, a zatim na stranom jeziku koji učiš. U čemu je razlika u očitavanju vremena na hrvatskom i na stranom jeziku? Koje su sličnosti? Odaberi neke aktivnosti iz svojeg svakidašnjeg života i na uri označi vrijeme kada počinju i kada završavaju. Koliko svaka aktivnost traje? 

Edukativni plakat upoznaje te s različitim vrstama satova. Saznat ćeš kako su nastali satovi i odgovoriti na razne glavolomke.

Štopericom možeš mjeriti vrijeme koje ti je potrebno na čitanje teksta i rješavanje zadataka na edukativnom plakatu. Smisli na koje sve načine se možeš koristiti štopericom. U kojim je situacijama štoperica od koristi?

Stvarajmo zajedno

Podijelite i vi primjere dobre i inovativne  prakse, nastale kroz istraživanje svijeta koji nas okružuje iz naših kutija. Sve ono što istraživanjem pronađete – nesebično podijelite.

Prikaz razrađenih ideja s rezultatima istraživačkog učenja pošaljite nam na elektroničku adresu: razrednanastava@skolskaknjiga.hr.

Otvaranjem kutije otvorite put razmišljanju izvan okvira.! Istražujmo, otkrivajmo i rastimo zajedno.