18. SVIBNJA ■ MEĐUNARODNI DAN MUZEJA ■

Muzeji kao središta kulture: budućnost tradicije

petak, 17. svibnja 2019.

Na preporuku Međunarodnog vijeća muzeja (ICOM), od 1977. godine svakog se 18. svibnja obilježava Međunarodni dan muzeja. Na ovaj se dan nastoji predstaviti prethodna dostignuća u muzejskoj djelatnosti…

… a zatim i afirmirati muzeje kao javne ustanove te povećati vidljivost ovih kulturnih institucija i naglasiti važnost njihove uloge u služenju zajednici i njezinu razvoju. Kako bi se muzeji mogli usredotočiti na spomenuto, ICOM-ov Savjetodavni odbor predlaže zajedničku temu za svako izdanje Međunarodnog dana muzeja. [ Izvor: npovosti.hr ]

Uz temu obilježavanja Međunarodnog dana muzeja 2019. „Muzeji kao središta kulture: budućnost tradicije” te uoči Opće konferencije ICOM-a koja će se održati početkom rujna u Kyotu, ICOM pred sve nas postavlja pitanje današnje uloge suvremenog muzeja u društvu i njegova održivoga etičkoga, socijalnoga i kulturnoga djelovanja. Za potrebe revizije definicije muzeja osnovano je zasebno stručno tijelo (The Standing Committee for Museum Definition, Prospects and Potentials – MDPP) koje propituje mijenjanje uloge muzeja u društvu i poziva na aktivno sudjelovanje. U duhu ovogodišnje teme Međunarodnog dana muzeja koja redefinira definiciju djelovanja muzeja 21. stoljeća kao institucije koja pomiče svoje granice i pozicionira se u središte kulture, uz tradicionalnu ulogu, aktivnim pristupom baštini, muzeji mogu sudjelovati u edukaciji, nalaženju kreativnih rješavanja za društvena pitanja današnjice kao što su nejednakost i ljudska prava, globalizacija i migracije, klimatske promjene i sl.

Fleksibilnost u komuniciranju baštinskih sadržaja, bavljenje aktualnim temama današnjice i izazovni oblici organiziranja izložbi, radionica, razgovora, predavanja, igara te različita neočekivana događanja (koncerti, kazališne ili plesne predstave, filmske projekcije i druge atrakcije) osiguravaju dolazak posjetitelja različitih interesa u muzej pridonoseći održivom djelovanju muzeja.

Baštinski sadržaji danas se sve više koriste kao oblici alternativne edukacije. Organiziranjem tribina, radionica, performansa i raznih akcija omogućava se izravna komunikacija i razmjena stavova i iskustava između različitih društvenih skupina, što dovodi do stvaranja povjerenja, jačanja društvenog zajedništva, poticanja tolerancije te socijalne inkluzije. [ Izvor: mdc.hr ]

Hrvatsko muzejsko društvo već 24. godinu organizira edukativnu muzejsku akciju (EMA) povodom Međunarodnog dana muzeja. Ovogodišnja je tema (Pre)hrana. Posvećena je kulturi prehrane kakva je nastajala i mijenjala se kroz stoljeća u cijelom svijetu, njezinoj vrijednosti i snazi, zdravstvenim i prehrambenim vrijednostima namirnica, ali i društvenom i filozofskom kontekstu u kojem ona nastaje. Hrana je oduvijek postojala kao osnovna potreba, čovjeku „na raspolaganju” kao izvor energije, užitka, razlog okupljanja i druženja. Prehrana je sastavni dio raznih pučkih vjerovanja, običaja i obreda, a njezine vrste, pribavljanje, transport, pohrana i prerada dobar su prikaz vremena i društveno-kulturnoga konteksta u kojem su stvoreni. Prehrana nije samo pripremljeno i pojedeno jelo, ono je filozofija i navika, običaj i ponašanje, ona je najživlja slika onih prije nas, čija su jela ovisila o socijalnim prilikama, tradiciji, utjecajima doseljenika, modi i povijesnim trenutcima. A mi ćemo na kraju još samo nadodati Hipokratove riječi: „Neka tvoja hrana bude tvoj lijek, a tvoj lijek neka bude tvoja hrana!” [ Izvor: hrmud.hr ]

AKTIVNOSTI

Svjedoci smo „otvaranja” kulturnih ustanova (kazališta, kina, muzeja, galerija, knjižnica) u suvremenom svijetu: osim svojih osnovnih zadaća, pružaju nam svima puno novih, zanimljivih sadržaja, što je jako dobro i trebamo se u svom privatnom i poslovnom životu koristiti tom mogućnošću što više.

Od početka školovanja učenike trebamo upoznati sa što više kulturnih ustanova, pa tako i muzeja, znanstvenih i umjetničkih, naravno, primjereno njihovoj dobi i sadržaju muzeja. Ne ograničavamo se na posjet samo na Međunarodni dan muzeja (Noć muzeja ne obilježavamo zbog kasnog vremena održavanja, koje ne odgovara nama u razrednoj nastavi) nego kad god za to imamo mogućnost i ako nam odgovara tematika.

Imamo sreću da nam Muzej grada Šibenika nije jako udaljen od škole pa smo njegovi česti gosti od prvog razreda, jer se u izložbenom prostoru održavaju mnoge zanimljive radionice vezane za postavljene izložbe, koje možemo korelirati sa sadržajima koje radimo.

Više fotografija možete pogledati OVDJE.  

U trećem razredu obiđemo stalni postav i restauratorski odjel Muzeja, a kontinuirano se koristimo i svim drugim kulturnim ustanovama u našem gradu. Kad radimo povijesne sadržaje naše županije, proširujemo sadržaje kroz projekt Jedan dan u prošlosti kad objedinimo sve naučeno pa u učionici napravimo razredni muzej, s predmetima i odjećom iz prošlosti, ne koristimo se električnom energijom, pišemo na drvenim pločicama, jedemo hranu koju su jeli naši stari i igramo dječje igre koje su se igrale u prošlosti.

U četvrtom razredu, na školi u prirodi nastojimo obići što više muzeja pa ih nakon povratka predstavimo roditeljima na zadnjem zajedničkom roditeljskom sastanku. Prije polaska odredimo četiri skupine (jer smo na školi u prirodi četiri dana) s istim zadatcima: obilježavanje puta na zajedničkoj autokarti (svaki dan drugom bojom), izračunavanje prijeđenih kilometara svaki dan i preračunavanje u metre, fotografiranje, bilježenje mjesta koje obilazimo, sadržaja koje doživimo, hrane koju jedemo i aktivnosti koje radimo. Smatram da je ovakav način rada jako dobar i učinkovit, jer svako dijete ima jedan zadatak koji odradi u jednom danu, a ostale dane neopterećeno uživa radeći samo zajedničke aktivnosti. Kad se vratimo, zadatak je svake skupine pripremiti predstavljanje onog dana škole u prirodi za koji su bili zaduženi na način na koji se sami dogovore (nekad su bili najprije radovi na panou, zatim plakati pa su ih zamijenili dokumenti u Wordu, a u posljednjoj su se generaciji svi odlučili za prezentacije u PowerPointu).

Koristim priliku preporučiti svima koji namjeravaju posjetiti Šibenik s učenicima (a i privatno) da kontaktiraju JU Tvrđava kulture Šibenik, jer su, osim obilaska tvrđava pod stručnim vodstvom, osmislili kvalitetne radionice za različite dobne skupine (knjižica u PDF-u u prilogu). 

.....................

Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati [generičke kompetencije] 

Vezani članci
Školski portal: Otvoren muzej Domovinskog rata

Otvoren muzej Domovinskog rata

Turanj - prva crta obrane grada. Mjesto gdje je Karlovac…

Školski portal: Nastavnu godinu privodimo kraju

Nastavnu godinu privodimo kraju

Ključno je isplanirati rad sve do sitnih detalja. Učenici uvijek…

Školski portal:  Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Dokazano je da rad u vrtu ima blagotvoran učinak na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Iva BARAĆ jedina riješila Matematiku i Fiziku bez greške

Iva BARAĆ jedina riješila Matematiku i Fiziku bez greške

Radi se o maturantici III. gimnazije…

Školski portal: Što djeca najviše trebaju od učitelja

Što djeca najviše trebaju od učitelja

Već 20 godina postavljam to pitanje…

Školski portal: Čitanje može proširiti ono što djeca misle o matematici

Čitanje može proširiti ono što djeca misle o matematici

Matematika je mnogo više od toga!…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…