29. SVIBNJA [POSLJEDNJA SRIJEDA U SVIBNJU] ■ SVJETSKI DAN SPORTA ■

Petnaest minuta za zdravlje

srijeda, 29. svibnja 2019.

TAFISA, svjetska udruga „Sporta za sve” organizira Svjetski dan sporta „Challange day – Dan izazova”, jednu od najmasovnijih međunarodno-sportsko rekreacijskih manifestacija u kojoj sudjeluje 50-ak zemalja svijeta.

Obilježava se od 1993. godine svake godine posljednje srijede u svibnju. [ Izvor: hssr.hr ]

Gradovi iz različitih država natječu se tko će atraktivnijim i bogatijim programom privući više sudionika.

Tog se dana pozivaju građani svih dobi na dobrovoljno sudjelovanje u nekoj tjelesnoj aktivnosti, na vježbanje, igranje, sportsko natjecanje, sportski trening ili nastavu tjelesnog odgoja, s minimalnim trajanjem od 15 minuta.

Obilježavanje ovoga velikoga sportskog dana prilika je za bavljenje sportom i sportsku rekreaciju kojom građani diljem svijeta iskazuju svoj pozitivni stav prema tjelesnom vježbanju, aktivnom i zdravom načinu života. [ Izvor: skole.hr ]

Tjelesna i sportska aktivnost djece predškolske i rane školske dobi dio je općeg odgoja djece. U toj dobi razvija se koštano-vezivni i živčano-mišićni sustav djeteta pa je stoga neophodno djecu na pravi i kvalitetan način usmjeravati u razne oblike tjelesne ili sportske aktivnosti koje ujedno pridonose sveukupnom razvoju i rastu djeteta. Djeca predškolske dobi kreću se veći dio dana i već na taj način raznim oblicima kretanja, hodanja, skakanja, penjanja i slično sudjeluju u svakodnevnim tjelesnim aktivnostima.

Pravilna i dozirana tjelesna aktivnost djece ujedno utječe i na zdravstveni status, tj. na jačanje imuniteta i održavanje sveukupnog zdravlja.

Jedan je od bitnih faktora za razvoj zdravlja i tjelesne odnosno sportske aktivnosti prehrana – što znači da su tjelesna aktivnost, briga o zdravlju i pravilna prehrana usko povezani i bitni za izgradnju mladog organizma. [ Izvor: nakladabombon.hr ]

Osim što je važan za fizički i psihički razvoj djeteta, sport je i način života, a djeca kroz bavljenje sportom od najranije dobi razvijaju spretnost, koordinaciju, samostalnost, odgovornost i koncentraciju.

Prvi je izbor većini roditelja Univerzalna sportska škola, a stručnjaci se slažu da je to pravilno. U njima djeca već s dvije-tri godine prolaze kroz sportski program kojim se razvijaju osnovne motoričke sposobnosti te se upoznaju s više sportova odjednom pa sama shvate koji im se sport najviše sviđa.

Važno je znati da usmjerenje ne treba doći sve do osme ili devete godine, kad dijete i fizički i mentalno postane spremno.

Džudo, atletika i gimnastika bazni su sportovi. Na gimnastiku djeca mogu krenuti već s tri godine, a i s plivanjem već u dobi od pet do šest godina. Osim koordinacije, brzine, fleksibilnosti i snage, razvija se i osjećaj za ritam kako bi kasnije lakše svladali tehnike sporta.

Da bi se u fazi naglog rasta izbjegao deformitet kralježnice, dijete se treba baviti aktivnošću koja razvija muskulaturu, poput plivanja. U različitim stilovima plivanja sudjeluje oko 95 posto mišića i svi se pokreću snagom vlastitog tijela.

Od šeste do devete godine djeca su spremnija na organiziranu aktivnost, a stručnjaci preporučuju nekontaktne sportove, poput tenisa ili skijanja. Oko devete godine dobri su karate ili taekwondo, jer razvijaju ravnotežu, gipkost i koordinaciju. Od desete se godine preporučuje početi s košarkom, odbojkom ili rukometom. [ Izvor: 24sata.hr  | Facebook

AKTIVNOSTI

Budući da je rana dječja dob idealna za razvoj i odgoj, ne samo u području tjelesne i sportske aktivnosti nego i razvoju zdravstvenih, prehrambenih i higijenskih navika, sama organizacija razredne nastave pruža nam puno vremena i mogućnosti za rad na svima.

Tjelesna aktivnost ni u kojem slučaju ne smije biti vezana isključivo za satove Tjelesne i zdravstvene kulture (da ne spominjem „kažnjavanje” neodlaskom na TZK, čega se neki sjećaju iz svoga školovanja) nego se u svakom predmetu i na svakom nastavnom satu učenicima ona treba omogućiti kroz različite aktivnosti i metode, jer je djeci kretanje prirodno i neophodno te povećava njihovu koncentraciju i usredotočenost.

Odavno je poznato da ciljana tjelesna aktivnost utječe i na razvoj kognitivnih sposobnosti, o čemu više možemo saznati na edukacijama:

te u svoj svakodnevni odgojno-obrazovni rad implementirati naučene spoznaje i tehnike što je više moguće.

Budući da smo u razrednoj nastavi s jednom generacijom učenika četiri godine, imamo, bili mi toga svjesni ili ne, sviđalo se to nama ili ne, veliki utjecaj na njih i možemo ih osobnim primjerom odgojiti mnogo više nego predavanjem o bilo kojem sadržaju.

Zato svojim učenicima od prvog razreda nastojim pružiti što više prilika upoznati i sudjelovati u različitim sportovima (atletika, gimnastika, tenis, stolni tenis, rukomet, nogomet, košarka, odbojka, ples, jahanje, plivanje...) i svakodnevno upražnjavati tjelovježbu bez iznimke i opravdanja (vremenske nepogode, nedostatak dvorane ili igrališta...) pa tako tijekom našega četverogodišnjega odgojno-obrazovnog ciklusa, osim svakodnevnog vježbanja i satova Tjelesne i zdravstvene kulture, radimo različite tjelesne aktivnosti u redovitoj nastavi kroz sve nastavne predmete, sudjelujemo u tradicionalnoj Utrci za moj grad koju organizira Društvo Naša djeca Šibenik povodom Dana grada, učenici se uključuju u Univerzalnu sportsku školu u školi, podržavamo i navijamo za suučenike na turnirima koji se održavaju u gradu, a svake godine nazočimo i predstavljanju sportova koje organizira Zajednica sportova Šibensko-kninske županije (nije dosadno ni jednolično, jer se svake godine mijenjaju mjesta prezentiranja, sportovi i sportaši).

Na sam Svjetski dan sporta nastojimo organizirati sportsko natjecanje (usporednih odjela u matičnoj školi, područnim odjelima i/ili međuškolske susrete).

Sve to dovodi do poboljšavanja tjelesnih i kognitivnih sposobnosti, kao i stjecanja zdravih navika i razvoja pozitivnih ljudskih osobina, stavova i vrijednosti učenika.

.....................

Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati [generičke kompetencije]. 

Vezani članci
Školski portal: Nastavnu godinu privodimo kraju

Nastavnu godinu privodimo kraju

Ključno je isplanirati rad sve do sitnih detalja. Učenici uvijek…

Školski portal: Muzeji kao središta kulture: budućnost tradicije

Muzeji kao središta kulture: budućnost tradicije

… a zatim i afirmirati muzeje kao javne ustanove te…

Školski portal:  Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Dokazano je da rad u vrtu ima blagotvoran učinak na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Iva BARAĆ jedina riješila Matematiku i Fiziku bez greške

Iva BARAĆ jedina riješila Matematiku i Fiziku bez greške

Radi se o maturantici III. gimnazije…

Školski portal: Što djeca najviše trebaju od učitelja

Što djeca najviše trebaju od učitelja

Već 20 godina postavljam to pitanje…

Školski portal: Čitanje može proširiti ono što djeca misle o matematici

Čitanje može proširiti ono što djeca misle o matematici

Matematika je mnogo više od toga!…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…