PO GORNJA VLAHINIČKA, OŠ LUDINA

Mali zadrugari iz velikoludinskog kraja

srijeda, 14. lipnja 2017.

Područni odjel Gornja Vlahinička smješten je na obroncima Moslavačke gore, jedan je od četiri područna odjela koji pripadaju Osnovnoj školi Ludina u Velikoj Ludini. Nastava se trenutačno odvija u četverorazrednoj kombinaciji.

Budući da su vizija i misija naše škole da učenici tijekom školovanja stječu korisna i trajna znanja, vještine i kompetencije, uče u stvarnom okruženju, usvajaju poduzetničke kompetencije, čuvaju tradiciju, unutrašnjost i okoliš područne škole prilagodili smo potrebama redovite nastave, dodatne nastave i izvannastavnih aktivnosti.

Svi su učenici uključeni u izvannastavne aktivnosti Mali zadrugari i rado se uključuju u dodatnu nastavu prirode i društva.

Područje Općine Velika Ludina je izrazito poljoprivredno. Prevladavaju voćnjaci i vinogradi, uzgajaju se jagode i ratarske kulture, što nam je dodatni poticaj za bavljenje voćarstvom, uzgojem ljekovitih biljaka, cvijeća i ukrasnih tikvica.

Učenici su uključeni u rad UČENIČKE ZADRUGE JABUKA. Učenje i poučavanje nastojimo spojiti sa što više praktičnog rada kako bi naučeno mogli primijeniti u svakidašnjem životu.

Školska zgrada je okružena prostranim dvorištem koje je osnivanjem Učeničke zadruge Jabuka pretvoreno u školski voćnjak starih sorti jabuka i ostalog voća. Pri sadnji svaki je učenik posadio svoju voćku i dobio priliku pratiti njezine faze rasta u svako godišnje doba.

Roditelji su nam pomogli pri sadnji, a lokalni voćari savjetovali koje su pogodne vrste za naše područje i poučili nas načinima sadnje. Uzgoj je isključivo ekološki.

Radove počinjemo u proljeće orezivanjem voćaka, u čemu nam pomaže voćar iz našeg mjesta. Učenici sudjeluju u orezivanju te u prikupljanju orezanih grana. Gnojimo stajskim gnojem, a štetnike suzbijamo prirodnim putem. Pokošena trava pretvara se u korisno gnojivo za naše voćke. Sezonu berbe počinjemo branjem višanja, a završavamo ujesen branjem posljednjih jabuka i krušaka.

Ubrano voće postaje važan dio školske užine, a preostalo prerađujemo u kompote i džemove ili ga sušimo. Tako pripremljene proizvode pakiramo u oslikane staklenke ili ručno izrađene kutijice. Na taj način surađujemo s učenicima koji pohađaju nastavu u matičnoj školi ili u drugim područnim odjelima.

Voćnjak je proteklih godina bio mjesto susreta područnih odjela i provedbe kurikulumskih aktivnosti s ciljem upoznavanja rasta voćaka, posebno jabuka tijekom godišnja doba. Jabuka je učenike poticala na pisanje dnevnika, literarno i likovno izražavanje, ali i na druženje i igru. Trenutačno završavamo višegodišnji projekt u kojem ćemo naučiti kako uzgojiti voćku cijepljenjem.

Veliko dvorište potaknulo nas je na sadnju ukrasnih tikvica, koje se penju ogradom koja ga okružuje. Berba tikvica okuplja nas na međusobnu suradnju, uređenje jesenskih kutaka, izradu lutaka. Uredili smo kutak u kojem su posađene ljekovite biljke. Zašto ne bismo uzgojili biljke od kojih možemo skuhati ukusan čaj za užinu ili ga spakirati kao gotovi proizvod, a istodobno naučili kako to znanje iskoristiti u svojem domu? Neven prerađujemo u nevenovu mast. Svaki učenik nauči kako od svinjske masti i latica nevena napraviti mast kojom možemo namazati ispucale usne, ubod komarca ili akne. Mast stavljamo u kutijice za koje smo osmislili deklaracije u suradnji s Likovnom skupinom. Prostor ispred školske zgrade uljepšava cvijeće. Sadnice cvijeća ne kupujemo, nego sijemo sjeme ili prikupljamo sadnice uz pomoć članova obitelji učenika i mještana. Međusobno razmjenjujemo sjeme ili sadnice koje su nam višak, pa tako učenici kod kuće mogu uzgojiti svoje biljke.

Tu priča ne prestaje.

Davno sanjani san o uzgoju ljekovitih i aromatičnih biljaka sada se iz ljekovitog kutka i uzgojnih posuda preselio na površinu od jednog hektara. Iza dvorišne ograde prostire se oranica idealna za eko-uzgoj, jer godinama nitko nije ništa sijao na njoj, niti ju tretirao pesticidima.

Uz pomoć roditelja oranicu smo očistili od korova te pripremili za sjetvu. Povezali smo se s lokalnim uzgajivačem ljekovitih biljaka koji nam je objasnio proces uzgoja, branja i sušenja kamilice. Posijali smo kamilicu u listopadu i pratili njen rast do svibnja sljedeće godine. Učenici su bili u prilici primiti sitno sjeme kamilice u ruke, opipati ga i pomirisati. Pratili su sve faze njezina rasta.

Posebice je bilo zanimljivo promatrati kako niču sitne biljke i pretvaraju se u jake stabljike koje su nas na kraju darivale mirisnim cvjetovima. Vrijedne dječje ručice nisu mogle ubrati sve cvjetove koje je trebalo što prije osušiti, pa nam je u tome pomogao naš vanjski suradnik koji je kombajnom to vrlo brzo učinio. Dio ubranih cvjetova sušili smo prirodnim putem, a drugi dio u specijalnoj sušari za ljekovite biljke. Kamilicu prerađujemo u čaj i sapune. Čaj pakiramo u ručno izrađene vrećice i oslikane kutijice. Naučili smo pripremiti sjeme kamilice za sjetvu iduće godine. Učenici, njihove obitelji i mještani tako su dobili priliku naučiti iskoristiti zapuštene oranice ili promijeniti kulturu koju uzgajaju.

Zimske mjesece koristimo za planiranje radova na otvorenom i ručni rad. Učenici od prvoga do četvrtog razreda nauče vesti jednostavnije motive. Želeći očuvati motive s moslavačke narodne nošnje, prenosimo ih na platno i vezemo. Od tako izvezenih motiva nastaju pregače, stolnjaci, čestitke, vrećice za čaj ili jastuci koje punimo ljekovitim biljkama.

Zahvaljujući ručnom radu učenici usavršavaju finu motoriku, postaju strpljiviji, uče o bojama. Svoja znanja i vještine stječemo i dijelimo surađujući s udrugama te s nekoliko europskih škola uz eTwinning i Erasmus+. Na smotrama učeničkih zadruga predstavljamo svoje proizvode i prikazom praktičnog rada iznosimo kako smo od ideje došli do gotovog proizvoda. U redovitoj nastavi i izvannastavnim aktivnosti povećavamo udio praktičnog rada, pa su učenici osposobljeni primijeniti naučeno u svakidašnjem životu, primjerice uzgojiti biljke za prehranu u obitelji, obaviti radove u predviđeno vrijeme, koristiti se ljekovitim biljkama, pripremiti zimnicu od ubranog voća, živjeti s prirodom te biti poduzetan mladi čovjek.

.........................

Marijana REŠETAR, magistra primarnog obrazovanja | PO Gornja Vlahinička, OŠ Ludina

..........

Učiteljica mentorica, sudjeluje u provedbi međunarodnih projekata u školi i vodi učeničku zadrugu. Rad s učenicima prihvaća kao izazov u kojem ih nastoji poučiti životno važnim znanjima.

Vezani članci
Školski portal: Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

… a u njoj podjednako sudjeluju učenici i učenice od…

Školski portal: Kako urediti urbani školski vrt?

Kako urediti urbani školski vrt?

…da s predstavnicima Grada Zagreba, Ministarstva znanosti i obrazovanja te…

Školski portal: Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

…a u zadruzi djeluje pet sekcija: voćari – uzgajaju voće…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: 'Rad tijekom praznika obezvrjeđuje našu profesiju'

'Rad tijekom praznika obezvrjeđuje našu profesiju'

Razumijem zašto učitelji odlaze u školu…

Školski portal: 28 pitanja koja potiču kritičko razmišljanje

28 pitanja koja potiču kritičko razmišljanje

... kritičko razmišljanje je također uvelike…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…