
„Jednom smo dobili zadatak napisati priču, a rok je bio jedan mjesec. Učiteljica me pozvala na stranu i rekla mi da jedva čeka pročitati moju priču te da smatra kako bih ja mogao napisati i knjigu kada bih to poželio. Bilo je to sve što sam trebao čuti.“
Članak The Long Game of Teaching objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir 19. prosinca 2024.
Kada sam bio u četvrtom razredu, nakon godine i pol života u Južnoj Karolini, vratili smo se na Floridu. Bila je to teška prilagodba – nova škola, novi prijatelji, i ostali izazovi s kojima se kao dijete morate suočiti. No jedna je sastavnica mojega života na Floridi sve to uvelike olakšala, a to je bila moja nova učiteljica.
Gospođa Reams bila je zabavna, ljubazna te me je ohrabrivala na način na koji to još nikada nisam doživio ni od kojeg učitelja.
BILO JE TO SVE ŠTO SAM TREBAO ČUTI
Jednom smo dobili zadatak napisati priču, a rok je bio jedan mjesec. Učiteljica me pozvala na stranu i rekla mi da jedva čeka pročitati moju priču te da smatra kako bih ja mogao napisati i knjigu kada bih to poželio. Bilo je to sve što sam trebao čuti.
Potpuno sam se predao pisanju duge priče u obliku dnevnika pionirskoga putnika zemljom u 19. stoljeću. Svojem sam tekstu dodao i izblijedjele fotografije, upotrijebio sam plamenik kako bih učvrstio zemljovid u kožne korice te sjeo za računalo Compaq kojim se služila moja majka s ciljem da sve to i natipkam. Knjiga je u konačnici imala četrdeset stranica.
Kada sam rad predao svojoj učiteljici, oči su joj zablistale. Pitala me mogu li napraviti još jedan primjerak koji bi ona zadržala za sebe. I sada, dok pišem o tome događaju, osjećam ponos koji sam i tada osjećao. Rekao sam joj da bih jednoga dana htio biti pisac, a ona mi je odgovorila: „Kako to misliš, jednoga dana? Pa ti si pisac već sada.“

Taj mi je trenutak zacrtao put.
KADA TRAG LJUBAVI PREMA ŽIVOTNOM IZBORU VODI DO UČITELJA
Od tada nadalje stalno sam pisao – u višim razredima osnovne škole, u srednjoj školi i na fakultetu, gdje sam kreativno pisanje i diplomirao. Danas, autor sam triju objavljenih knjiga te nastavljam pisati članke, predloške za videozapise, pjesme, pa i priče za svoju djecu.
Pisanje je temeljni dio mojega života. A trag svoje ljubavi prema pisanju pratim do gospođe Reams, moje učiteljice, koja je vjerovala u mene i pomogla mi vidjeti sebe kao pisca.
Nedugo nakon što sam joj predao knjigu, učiteljica je razredu najavila svoj odlazak iz države. Sjećam se da su sva djeca plakala jer je odlazila naša omiljena učiteljica. A ja sam joj napisao i poruku želeći joj izraziti što mi je značila.
SKOK U BUDUĆNOST
Trideset godina kasnije.
Pozvali su me da u svojoj nekadašnjoj srednjoj školi u okrugu Charlotte na Floridi održim govor na završetku nastavne godine. Profesori nisu znali da dolazim pa sam bio uzbuđen što ću ih iznenaditi.
Prije mojega govora, pojavila se ravnateljica i rekla da će provesti malenu aktivnost s učiteljima. Unaprijed ih je zamolila da donesu kakav manji predmet koji ih podsjeća zašto se bave učiteljskim poslom: isprintanu e-poruku, učeničko pismo, učenički rad – ili nešto drugo što ih podsjeća na dublju svrhu učiteljske profesije. I tako su učitelji dolazili jedan po jedan i pokazivali svoje artefakte, a zatim se pojavila i jedna žena kako bi pokazala svoj.
U njezinoj je ruci bio vidljivo star svežanj uvezanih papira. Taj je svežanj dobila od svojega učenika prije trideset godina te je rekla da će ga i dalje čuvati jer ju podsjeća zašto radi upravo taj posao. Zatim je izvadila još jedan papir i pročitala poruku koja je ondje bila ispisana.
POPUT ULOMKA IZ ROMANA
Evo što je pisalo:
Draga gospođo Reams, poznajem vas tek godinu, ali od prvoga ste susreta postali mojom omiljenom učiteljicom. Ispiti, izvještaji i pisani sastavci koje ste nam davali u zadatak promijenili su me. Hvala vam na dobroj nastavi. Mnogo sam naučio i volio bih da se ne morate seliti iz države te se nadam da ćemo se jednoga dana ponovno vidjeti. Najbolje želje vama i vašoj obitelji.
Trevor MUIR
P. S. Prilažem kopiju svojega dnevnika. Ako ga ikada budem objavio, posvetit ću ga vama. Ako ikad postanem poznatim glumcem, spomenut ću vaše ime na svečanosti dodjele nagrada.
Kada je gospođa Reams pročitala moju poruku, ustao sam i zazvao ju. Ona je pogledala niz prostoriju te je, očigledno smetena, pokušavala shvatiti o čemu se radi. Bio je potreban tek trenutak da se dogodi prepoznavanje i njezine su se oči proširile dok joj je postajalo jasno tko ju zove.
I tada nas je oboje zahvatilo, nismo mogli zaustaviti suze! Bio je to jedan od najsnažnijih trenutaka u mojem životu. Ona nije znala da sam tu, a ja nisam znao da se vratila na Floridu.
ZATVARANJE PUNOGA KRUGA
Tada sam s gospođom Reams podijelio koliko je dubok utjecaj koji je ostavila na mene. Rekao sam joj da je djelovala na moj put – ne samo da postanem učiteljem, nego i piscem. Bio sam dijete koje je zbog nje zavoljelo pisanje, i sada, evo, stojim pred njom, dijeleći s njom taj izvanredan trenutak zatvaranja punoga kruga.
Zatim sam poželio pogledati dnevnik – predmet od kojega je sve počelo. Svoj sam primjerak izgubio prije mnogo godina, ali evo ga tu, u njezinim rukama. Sve skupa se činilo čudesnim, poput – iskreno – ulomka iz romana.
UČITELJSKI RAD MIJENJA ŽIVOTE
Tô me je iskustvo podsjetilo, a može podsjetiti i sve učitelje i poučavatelje – da to što radite, vrijedi, pa i tada kada ne uspijevate neposredno vidjeti učinak toga što radite.
Katkad, potrebne su godine.
U slučaju moje učiteljice, gospođe Reams – bila su potrebna desetljeća.
Nikad ne možete znati potpun učinak koji imate u životima svojih učenika, no time se učinak ne poništava. Bez obzira na to čujete li o tome ili ne, vidite li ili ne, vaš rad mijenja živote. To je jednostavno u naravi učiteljskoga posla.
I dok napuštate učionicu, odlazite na dulji ili kraći odmor, nadam se da se možete osvrnuti na svoj rad i uočiti kolike tragove vaši napori ostavljaju na učenicima djelujući i dugo nakon što se vaši fizički putovi razdvoje.
Gospođo Reams, ako čitate ove retke, želim vas još jednom podsjetiti koliki ste dar ovomu svijetu.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: www.trevormuir.com ■