Dječji roman Družba Pere Kvržice autora Mate Lovraka klasik je hrvatske književnosti. Objavljen je davne 1933. godine, a i danas se rado čita kao lektira u osnovnim školama. Djelo prati skupinu djece koja odlučuje obnoviti zapušteni mlin u selu, pokazujući snagu prijateljstva, suradnje i inicijative.
Znajući da su učenici najmotiviraniji kad mogu stvarati, izražavati se i surađivati, odlučila sam lektiru obraditi putem niza povezanih aktivnosti koje spajaju književnost, medijsku kulturu i likovno izražavanje.
Takav pristup pokazao se iznimno uspješnim. Učenici su bili angažirani, motivirani i spremni na suradnju. Lektira je postala prostor za igru, učenje i zajedničko stvaranje – baš kao što su i Pero Kvržica i njegova družba zajedničkim snagama obnovili mlin.
Jer kad se djeca povežu oko ideje, sve je moguće. A učionica tada postaje mjesto gdje se književnost ne samo čita – nego i živi.
Aktivnosti koje su oživjele lektiru
Roman Družba Pere Kvržice nije samo lektirno djelo – to je poziv na suradnju, hrabrost i stvaranje. Znajući koliko moji učenici vole učiti putem igre, razgovora i konkretnog rada, ovu smo lektiru pretvorili u pravi mali projekt koji spaja književnost, medijsku kulturu, likovno izražavanje i građanski odgoj.
♦ PUTEM ČITANJA I RAZGOVARANJA
- Čitali smo odabrane ulomke iz romana.
- Razgovarali smo o likovima, radnji i poruci djela.
- Prepoznali smo vrijednosti: prijateljstvo, upornost, zajedništvo, snagu ideje.
- Razvijali smo kritičko mišljenje s pomoću vođenih rasprava.
♦ KREATIVNE AKTIVNOSTI
- Pizza lektira – učenici su povezivali dijelove romana sa „sastojcima“ pizze: likovi, radnja, poruka, dojam.
- Društvenu igru Mlin dobrote – smislili smo i igrali, potičući suradnju i empatiju.
- Gledanje filma u učionici pretvorenoj u kino – stvorilo je poseban doživljaj i dodatno motiviralo učenike.
- Usporedba knjige i filma – potaknula je učenike da uočavaju razlike, izražavaju dojmove i razvijaju medijsku pismenost.
- Jezično izražavanje – usmeno i pismeno, razvijali su opisujući svoje dojmove, likove i poruke koje su ih najviše dotaknule.
Obrada lektire na takav način pokazala je koliko književnost može biti živa, poticajna i povezujuća. Učenici su putem igre i stvaralaštva razvijali empatiju, suradnju i kritičko mišljenje – vrijednosti koje će ih pratiti i izvan učionice.
■ Napisala: Martina BATINOVIĆ, učiteljica | OŠ Marina Getaldića, Dubrovnik ■






