Aktualno
ŠTO NAS „ZATVARANJE DRUŠTVA“ MOŽE NAUČITI O POŠTIVANJU ŠKOLSKIH PRAVILA
Učenici prihvaćaju ono u što vjeruju
objavljeno: 24. ožujka 2021.

Pravilo „Ostani doma!“ poštivalo se tijekom zatvaranja društva jer je većina ljudi vjerovala da je to ograničenje vrijedno poštivanja, a isto bi trebalo postići pri prihvaćanju školskih pravila jer učenici poštuju ono u što vjeruju – kaže Jarlath O’Brien, učitelj i autor priručnika o prihvaćanju školskih pravila.

Članak je nastao povodom ponovnoga povratka učenika u škole, što se u Ujedinjenome Kraljevstvu dogodilo u prvoj polovici ožujka.

Kako od ekstrinzične doći do intrinzične motivacije, koja su pravila održiva, a koja bi s obzirom na izvanredne okolnosti trebalo propitati, možete pročitati u nastavku.

Tekst Što me je zatvaranje društva naučilo o upravljanju ponašanjem? potpisuje Jarlath O’Brien, učitelj i autor nekoliko knjiga o obrazovanju, a objavljen je na britanskome obrazovnom portalu TES.

Jesu li učenici 11. i 13. godine školovanja upravo po posljednji put napustili škole?

Sjećam se da sam se na dan kada je došlo do prvoga zatvaranja društva, upravo tim pitanjem obratio svojemu kolegi.

Svi su se zaposlenici okupili na ulici ispred glavnoga školskoga ulaza kako bi se oprostili od svojih učenika jer nismo znali kada ćemo ih ponovno vidjeti. Atmosfera je bila sumorna, ali bio sam siguran da će se gotovo svi vratiti u školu prije isteka ljetnoga obrazovnoga razdoblja.

O, kako sam pogriješio!

Godinu kasnije, naša je profesija dokazala koliko je agilna, kreativna i odgovorna, i zbog toga moramo biti ponosni. Želim da zadržimo taj stav u mjesecima koji su pred nama. Siguran sam da će tako i biti s obzirom na nastavni program, no hoćemo li i jednako postupiti i kada su u pitanju pravila ponašanja?

Dok su se škole početkom ožujka pripremale na još jedan povratak učenika u školske klupe, nadao sam se da nitko neće istupiti rečenicom: „Kad se vraćaš u školu, bolje ti je da budeš primjereno odjeven!“; ali – na žalost – bio sam naivan.

Svjedočio sam primjerima gdje škole šalju upute kako učenicima kod kuće tijekom zatvaranja izmjeriti duljinu stopala kako bi osigurale da se u školu vrate s propisanom obućom ujedno opominjući u tim dopisima da će za kršenje pravila odijevanja uslijediti sankcije.

Otvaranje škola: Zauzmite ispravan stav s obzirom na pravila ponašanja

Zar je to uistinu ono što je u ovome trenutku vrijedno?

Da, školske se odore mogu naručiti na internetu, ali rastuće popularna markirana oprava – koju je moguće nabaviti samo kod jednoga dobavljača uz znatan trošak – mogla bi biti izvan dosega kupovne moći roditelja koji su tijekom prošle godine izgubili svoje poslove.

Pa ako škole svoje učenike šalju kući zbog toga što nisu odjeveni u skladu s pravilima, imam ozbiljnih poteškoća vjerovati da uistinu skrbe za budućnost naraštaja koji je već ionako uništen dugotrajnim izostankom iz škole. Želim da škole pronađu druge načine u razrješavanju tih problema.

Pred nama su lekcije iz kojih smo mogli učiti kako odgovoriti na pitanja o poštivanju pravila ponašanja tako što možemo razmotriti sukladnost školskih pravila sa sveobuhvatnijim pravilima tijekom zatvaranja društva. Dok su neki ljudi izbjegavali, krivotvorili i kršili nacionalna pravila tijekom zatvaranja, većina je iskazala svoju potporu i suradljivost s obzirom na ograničenja jer je u njima vidjela vrijednost, kako za sebe osobno, tako i za širu zajednicu. To je nešto što mi čelni ljudi u školama moramo uzeti u obzir kada razmišljamo kako pristupiti učeničkom ponašanju u mjesecima koji slijede.

Mnogo je vjerojatnije da ćemo postići prihvaćanje ako se usredotočimo na unutarnju  motivaciju učenika koji žele slijediti pravila zato što vide da takva pravila za njih imaju određenu vrijednost.

Drakonska ili pak sitničava pravila mogu izazvati otpor i, s obzirom na to koliko duboko djeca znaju osjećati nepravdu, trebali bismo tražiti načine da to izbjegnemo gdje god je moguće.

Snažno vjerujem u obrazloženost pravilâ koja vrijede za naše učenike. Jednostavno, nisam jedan od onih kojima je dovoljno osloniti se na autoritet položaja kakav imam. Ako ne možemo ili ne želimo opravdati školska pravila svojim učenicima, tada se moramo osloniti na čisti skelet ekstrinzične motivacije – na princip nagrade i kazne – i tada je prihvaćanje znatno teže osigurati.

Ako me je pandemija ičemu naučila, to je da stvari mnogo bolje funkcioniraju kada smo okupljeni i kada si međusobno pružamo potporu – a to znači da imamo osjetljiva, razrađena pravila koja učenici žele poštivati jer im je jasno da su postavljena kako bi se ostvarilo oboje: i njihovo osobno dobro, i dobro šire zajednice.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićJarlath O’Brien, autor knjige Bolje ponašanje: vodič za učitelje Ujedinjeno Kraljevstvo: TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine, od 1997. dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■