Jučer-danas-sutra
RAZVOJ PREDMATEMATIČKIH VJEŠTINA KOD DJECE
Strpljivo i od malih nogu
objavljeno: 21. kolovoza 2017.

RAZVOJ PREDMATEMATIČKIH VJEŠTINA

Dijete je u svakodnevnim aktivnostima učestalo u različitim poticajnim situacijama. U igri, šetnji, uspinjanju po stepenicama, odlasku u trgovinu, pri pospremanju igračaka… susreće se s različitim pojmovima i samim time stječe mnoga znanja.

Ono će u šetnji spontano promatrati, imenovati i uspoređivati predmete (boju, veličinu, oblik, položaj), snalaziti se u prostoru, učiti brojalice, započeti brojiti stepenice po kojima se penje ili silazi, u trgovini će uočiti cijene i upoznati jedinice za novac, igračke će razvrstati po nekom zadanom svojstvu pa će tako ovladavati određenim vještinama.

Mnoge od tih vještina nisu izravni dio matematike kao predmeta, ali su nužne za učenje i usvajanje matematičkih sadržaja. Nazivamo ih PREDMATEMATIČKIM VJEŠTINAMA.

Na uspješnost učenja matematike utječe nekoliko faktora.

Kognitivne sposobnosti djeteta, poticajno okruženje, matematička osobnost (različiti pristupi matematičkim problemima), stupanj usvojenosti matematičkog jezika te naravno stupanj usvojenosti predmatematičkih vještina faktori su koji utječu na uspješnost učenja matematike, njezinog razumijevanja te uočavanja važnosti matematike u svakidašnjem životu. Predmatematičke vještine se trebaju sustavno i redovito razvijati od predškolske dobi pa tijekom školovanja u svim razredima osnovne škole.

Kojim bi predmatematičkim vještinama dijete trebalo ovladati prije dolaska u prvi razred možete saznati u nastavku članka na linku PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE.

Početak školske godine u prvom razredu

Učiteljica/učitelj u prvom razredu je puno više od osobe koja samo poučava. Ona/on prije svega predstavlja utjehu, potiče hrabrost, poklanja pažnju i pruža ljubav svakom malom čovjeku koji je došao pod njeno/njegovo okrilje.

U prvim danima kad se upoznajemo s novim učenicima pokušavamo pokazati da im je škola drugi dom, smirujemo i hrabrimo roditelje, borimo se s različitim predrasudama (često ukućani plaše dijete školom, velikim obavezama, strogim učiteljicama/učiteljima, manjkom vremena za igru…) pa su zadaće postavljene pred učitelje ozbiljne i zahtjevne.

Dijagnosticiranje sveukupnog inicijalnog stanja svakog pojedinca u razredu nije jednostavan, lak i brz posao. Vrijeme do prvog roditeljskog sastanka ili prvog individualnog razgovora s roditeljima sigurno je prekratko da bi se dijete upoznalo i procijenilo njegovo psihofizičko, intelektualno i socioemocionalno stanje. Potrebno je dosta vremena da bi se sa sigurnošću mogla iznijeti utemeljena zapažanja o djetetu.

No, na prvim individualnim razgovorima zainteresirani roditelji žele znati kako se njihovo dijete snašlo, ali i kako napreduje. Očekuju konkretan razgovor s uputama što mogu činiti za boljitak svoga djeteta.

Na početku prvog razreda ne provjeravamo matematička znanja učenika, ali je uputno provjeriti s kakvim predmatematičkim vještinama dolaze prvaši. Moguće je na nekoliko prvih sati provjeriti djetetove vještine. Osim na matematici, predmatematičke vještine mogu se provjeriti na satovima likovne kulture – poznavanje boja, tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi – odnosi u prostoru i među predmetima, prirodi i društvu…).

Autorice udžbeničkog kompleta Moj sretni broj 1 – 4 pripremile su listu za provjeru inicijalnog stanja – predmatematičke vještine kako bi vama (učiteljicama/učiteljima) pokušale olakšati pripremu za nastavu u prvih nekoliko dana prvog razreda. Željele smo pomoći u promatranju učenika/učenice i stvaranju prvog dojma i osmišljavanju zabilješke u rubrici opisnog praćenja u imeniku te pripremi za kvalitetan prvi razgovor s roditeljima.

Listu za provjeru inicijalnog stanja predmatematičkih vještina možete preuzeti u prilogu INICIJALNO STANJE_OBRAZAC.

Nakon procjene stanja i bilješke u imeniku svaka učiteljica / svaki učitelj moći će roditeljima ukazati na sve uočeno pozitivno te im prema potrebi dati kvalitetne upute, što je potrebno poboljšati kako bi se djetetu olakšao početak školovanja.

Veselimo se ako smo Vam barem malo uspjele pomoći u prvim danima nastave.

Sretno u prvome razredu!

 …………….

Do nekog novog javljanja vaše

Dubravka MIKLEC, Sanja JAKOVLJEVIĆ ROGIĆ i Graciella PRTAJIN

autorice udžbeničke serije Moj sretni broj 1 – 4