Aktualno
PUT DO USPJEŠNOG POUČAVANJA
Pristupi učenicima koji ometaju nastavu
objavljeno: 24. travnja 2022.

„Ulazeći u svađu s učenicima, postavljate ih na svoju razinu; dajete im ovlasti jednake svojima te uspostavljate scenarije ponašanja bez ikakva ograničenja“, kaže autor današnjega članka.

Više možete pročitati u nastavku.

Članak Managing Disruptive Students objavljen je na obrazovnome portalu Reeson Education.

Da počnem s onim općepoznatim: kada događaji u učionici teku lagano i nesmetano, kada su učenici pozorni, suradljivi, zainteresirani i motivirani, vrijeme leti, a nastavni je proces ugodan za sve njegove sudionike.

Sukladno tomu, učenici su uspješniji i postižu više kada nema ometanja nastave

Međutim, kao učiteljice i učitelji, svi smo s vremena na vrijeme u svojoj učionici iskusili veće ili manje nerede i smetnje. Od sasvim malih ometanja koja izazivaju frustrirajuće zastoje u nastavi, kao što su došaptavanja, slanje poruka ili i uporaba mobilnih telefona do nereda koji djeluju uznemirujuće i uzrokuju potpune prekide nastave.

Uspješno vođenje učenika koji su skloni ometati nastavu ključ je ugodnoga nastavnoga iskustva.

Nema ništa loše u dežurnim razrednim šaljivcima, kao ni u zabavi i smijehu u učionici, sve dok se to događa unutar granica pravila i dobrih običaja, dok se djeluje u dobroj namjeri i ne zaustavlja proces učenja. Štoviše, zabava je snažan motivacijski faktor učenja i korisna pomoć svakom učitelju.

Pristupanje učenicima koji ometaju nastavu tema je o kojoj je već mnogo toga napisano. Učenici su mladi, međusobno različiti pojedinci, u pojedinim situacijama svatko od njih reagira na svoj način i što vrijedi za jednoga, ne mora vrijediti i za drugoga.

U nastavku slijedi nekoliko prijedloga kako što bolje pristupiti nemirnim učenicima i već u nastanku razgraditi moguće sukobe bez vikanja, prepiranja, uzavrele atmosfere i prijetnje.

Pripremite se za nastavu

Dobar, pozitivno usmjeren početak nastavnoga sata znači da ste se za sat dobro pripremili. Planiranjem i pripremom prije početka nastave izbjegavate dosadu i nemir koji se stvaraju u učionicama u kojima učenici čekaju da se učitelj dodatno pripremi i počne s nastavom. Tako ćete izbjeći malene nemire koji mogu odrediti cjelokupan tijek nastave.

Dobro pripremljeni i spremni za početak, privući ćete učeničku pozornost od prve minute. Vođenjem kvalitetne, protočne nastave lakše ćete zadržati učeničko zanimanje i motivaciju.

Umjesto forsiranja – nagovor                              

Često učitelji moraju namoliti, gotovo prisiliti učenike da nešto kažu ili odgovore na pitanja, no za nemirne učenike sklone ometanju to može biti okidač koji će pogoršati njihova ponašanja. S obzirom na to da imaju i publiku, zahtijevanje odgovora pod svaku cijenu gotovo uvijek rezultira ogorčenim ponašanjem spram učitelja; dolazi do nezdrave atmosfere koja, što dulje traje, sve više jača i teško ju je popraviti.

Stoga je bolje uputiti pitanje nekom tko sjedi u blizini nemirnoga učenika, uspostaviti komunikaciju s drugim učenicima, potaknuti raspravu te afirmativno prihvatiti odgovore (ne nužno s obzirom na točnost odgovora, jer to naravno nije ni moguće, ali u komunikacijskome smislu pružite učenicima potporu dajući im do znanja da cijenite njihovo uključivanje u razgovor).

Često se događa da tada i nemirni i otporima skloni učenici, nalazeći se u neposrednoj blizini razgovora koji se zahuktao, i sami odluče pristupiti razgovoru, javljaju se, nude svoje poglede i razmišljanja te sudjeluju u nastavi.

Raspravljajte, ali ne primjenjujte svadljiv ton

U razgovorima s učenicima nikad ne ulazite u svađe, niti ne gubite svoju smirenost, bili oni skloni stvaranju nereda ili ne.

Ulazeći u svađu s učenicima, postavljate ih na svoju razinu; dajete im ovlasti jednake svojima te uspostavljate scenarije ponašanja bez ikakva ograničenja. To potpuno poništava snagu vaše nadležnosti i otvara slobodan put prema vama kao osobi koja postaje lakim plijenom za sve one kojima je do prepirke i razmirica.

Usredotočite se na druge učenike, ali ne zapostavljajte ni one sklone izgredima

Korenje ili ignoriranje nemirnih učenika nije dobar način upravljanja razredom; to će dovesti do toga da vas i drugi učenici ne prihvaćaju. Vidjet će vaše dvostruko lice i neće biti sigurni koje je od njih pravo i koje u određenom trenutku nosite.

Nesuglasice i nemiri često su zarazni, uništavaju sklad i dovode do općeg pada radne atmosfere i uspješnosti.

Pohvalite, ali ne lažno

Neki od nas griješe dijeleći pohvale nemirnim učenicima za i najmanju stvar koju se odluče napraviti, nadajući se da će to dovesti do napretka, da će se njihovo ponašanje na taj način poboljšati, a život u učionici svima postati lakši.

I možda kod nekoga od vas to ima učinka. No, u pravilu, ne samo da nema učinka, nego ćete izazvati i ogorčenost kod drugih učenika. Mnogi od njih smjesta će prepoznati tepajuću, proračunatu pohvalu te ćete tako narušiti njihovo povjerenje i poštovanje. Nemojte slati pogrešne poruke.

Uvijek iznova stvarajte plan upravljanja razredom, ispitujte, tražite… ne odustajte

Tužno je što će učenici skloni nemirnom ponašanju često reći da je uzrok tomu jednostavno to što im se ne sviđa učitelj ili učiteljica.

A ako učenik prema učitelju osjeća odbojnost, teško je razviti primjeren odnos koji vodi do uspješnoga poučavanja i učenja.

U učionici uvijek postoji publika koju čine ostali učenici. Zanemarivanjem neprihvatljivih ponašanja ona se samo pogoršavaju. Stoga, stvorite i slijedite plan upravljanja razredom.

Ne zanemarujte uznemirujuća ponašanja, reagirajte profesionalno i primjereno te ne dopustite da ona kod vas izazovu frustraciju i uznemirenost pa da zbog njih postanete smrknuti, grubi, usmjereni na vojničku disciplinu, bez opuštenosti, osmijeha i zadovoljstva u nastavi.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićSafi Ahmd – učitelj i autor ■ tekst je mjestimice uređen i dorađen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: Reason Education – mrežne stranice koje su pokrenuli učitelji i savjetnici u obrazovanju namijenjene obrazovnim temama ■ izvornik: www.reesoneducation.com