PRIMJERI DOBRE PRAKSE

Primjena metoda aktivnog učenja i projekata u razrednoj nastavi

utorak, 5. lipnja 2018.

Kao učiteljima, uz razvoj mnogih kompetencija učenika, osnovna nam je zadaća učenike pripremiti za život i potaknuti ih na cjeloživotno učenje koje se u većoj mjeri usmjerava prema razvoju sposobnosti kritičkog razmišljanja i logičkog zaključivanja.

Primjena metoda aktivnog učenja i projekata u razrednoj nastavi

Već odavno znamo da nastavu treba prilagoditi učenicima i pri tome uzeti u obzir njihove individualne razlike. Dio nastave korisno je izvoditi frontalno, predavački, npr. pri obradi nastavnih sadržaja, demonstraciji vještina, ali samo dio. Danas nam djeca otvoreno pokazuju kad im je dosadno. Vrlo malo djece može biti mirno, koncentrirano i usredotočeno na jednu aktivnost 30 minuta. Brzim rastom interdisciplinarnog i multidisciplinarnog djelovanja nova pedagogijska i psihologijska gledišta počela su se zasnivati na stajalištu da prirodi djeteta više odgovaraju aktivni oblici nastave, posebice kroz naglašavanje pokreta za „novi odgoj”, a njihov je cilj bio podržati učenika u razvoju konkretnih sposobnosti (Jensen 3 2003; Tot, 2010). Zato učenici trebaju biti aktivni sudionici nastave, učiti kako učiti, a učitelji koordinatori aktivne nastave, osuvremenjivati nastavne metode i davati punu podršku učenicima. Učitelj mora od učenika tražiti da nauče misliti, rješavati probleme, pripremati sadržaj, praktično raditi, povezivati prethodno usvojena znanja i životno iskustvo.

Svake nastavne godine isplaniram barem jedan veći projekt koji radimo tijekom cijele godine (tzv. proces-projekt) koji je usmjeren na tijek i postupak projekta te obvezatno na kraju nastanak rezultata, produkta. Uz taj veći nastojimo odraditi još poneki manji razredni projekt (tzv. projekt-metoda) koji se temelje na konkretnom radu djece kroz različite oblike rada, metode i radionice, a naglasak je na otkrivanju novih činjenica uz stjecanje znanja i različitih vještina.

Plan i program rada predstavljaju samo podlogu za aktivnosti, koja je podložna promjenama i okolnostima određene situacije pa za projekte odabirem sadržaje koji imaju prvenstveno pedagošku vrijednost, a opet da učenicima budu zanimljivi i odgovaraju njihovim potrebama, doživljajima, iskustvima i dobi te da se postigne svrha i smisao istraživanja. Projekte planiram obvezatno i za prvašiće koje polako uvodim u što samostalniji rad.

Nastojim da djeca u projektima timski uče (skupine odredim po mogućnosti po blizini stanovanja) i da istražuju u prirodi na svježem zraku, u svojim dvorištima, vrtovima i okolišu, po principu Davida Steindla – stani, promatraj (vidi, čuj, osjeti) i učini. Rad, za školu naravno, uvijek završi druženjem i igrom čemu se veoma vesele, pa si zato rado i sami zadaju nove zadatke.

Evo primjera nekoliko projekata koje sam radila sa svojim učenicima, a neke smo nastojali proširiti i na razinu cijele škole i lokalne zajednice.

PROJEKT: Zahvalnost, 2. a razred

U suradnji s mladim studentom Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja koji je radio završni rad o temi Rituali, igre i aktivnosti za izražavanje zahvalnosti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja” Tadijom Dovođem, osmislila sam projekt Zahvalnost.

Poticaj za projekt bili su Tadijini stihovi o zahvalnosti prirodi, a svrha projekta zajednička velika želja da u djeci probudimo veliku ljubav za proučavanjem prirode i zahvalnost prema prirodi.

Projekt sam zamislila raditi s učenicima tijekom cijele nastavne godine kroz izvanučioničku nastavu. Promatrali smo biljke tijekom godišnjih doba, fotografirali ih, promatrali promjene u prirodi, utjecaj promjena na biljke, životinje i ljude te uživali u ljepoti svake biljčice. Uređivali smo razredni pano s crtežima, slikama i fotografijama, radili smo jesenski, zimski, proljetni i ljetni kutak sa skupljenim plodovima prirode ili radovima izrađenim raznim tehnikama i od prirodnih materijala reciklirajući ih na satima Likovne kulture. Koliko nam je vrijeme dopuštalo, Tjelesni, ali i Matematiku, Glazbeni, Likovni, Hrvatski jezik i Sat razrednika odrađivali smo u prirodi udišući naš čisti seoski zrak. Zahvaljivali smo na svim darovima i ljepoti koju nam priroda pruža u svakom godišnjem dobu i već tada sam znala da ću s učenicima u 3. razredu proširiti projekt Zahvalnosti.

 Za završetak projekta uglazbila sam Tadijinu pjesmu Zahvalnost, napravili smo aranžman i studijsko snimanje te smo u lijepom okolišu naše Tomine šume u našem lijepom mjestu, na imanju divnih, susretljivih vlasnika i na obali rijeke Sunje snimili spot za pjesmu Zahvalnost. Videospot je poslužio Tadiji za njegov završni rad i još se prikazuje u rubrici Dječje televizije „Pošalji svoj video”.

ZAHVALNOST

 Zahvalni smo prirodi što nam mnogo daje

Naše male okice od miline sjaje

Raznobojni cvjetići i mirisna trava

Sunce, nebo, šumica, voda bistra, plava.

PRIPJEV:

I zato djeco pazimo,

Cvjetiće ne gazimo

U prirodi uživajmo

Svaku biljku čuvajmo!

 

Za-za-zahvalni, zahvalni smo prirodi

Za-za zeleno, za-za-zdravo

Za-za-zahvalni, zahvalni smo prirodi

Za-za veselo, za-za šareno

 

Hvala ti prirodo što si tako divna

Zdravo voće, povrće, vitamina ima

Rastemo veselo uz šareno i zdravo

A tko dobro srce ima dijeli tad sa svima.

PRIPJEV:

I zato djeco pazimo...

za-za ZELENO

Za-za-ZDRAVO

Za-za-VESELO

Za-za-ŠARENO

………………………………

Piše: Irena JOVANOVIĆ

…………..

Irena Jovanović diplomirana je učiteljica Razredne nastave s pojačanim programom iz nastavnog predmeta Glazbena kultura. Živi i radi u Sunji.

Kao učiteljica počela je raditi 1988. godine u Područnoj školi Mala Gradusa. Tijekom Domovinskog rata skoro tri godine radi u OŠ Stjepana Kefelje u Kutini, a od 2005. do danas u OŠ Sunja. Otad kao izvannastavne aktivnosti vodi Plesnu skupinu i Mali pjevački zbor OŠ Sunja. Sa svojim učenicima svake godine sudjeluje u humanitarnim koncertima te svojim igrokazima, pjesmama i plesnim točkama pomaže u liječenju mnoge djece.

Kako bi u rad uključila i predškolsku djecu 2012. osniva udrugu Dječji zbor Lastavice, organizira priredbe za djecu, a zbor sudjeluje u raznim nastupima i koncertima. Sa svojim Lastavicama 2014. godine organizirala je humanitarni koncert za djecu poplavljenog Rajeva Sela te su uz koncert u njihovoj župnoj crkvi za blagdan Sv. Nikole, djecu obradovali prigodnim poklonima i uručili im prikupljeni novac, igračke i higijenske potrepštine.

Napravila je i nekoliko dječjih autorskih pjesama za koje su snimljeni videospotovi za Dječju televiziju. Tako su 2017. godine Lastavice snimile videospot autorske pjesme Naša škola koja je, kao himna škole, namijenjena 190. godišnjici postojanja Osnovne škole Sunja.

Vezani članci
Školski portal: Graničar s dvjema loptama

Graničar s dvjema loptama

Prigode za takvo djelovanje pružaju nam se svakodnevno, pa tako…

Školski portal: Korak u učionicu budućnosti – aktivno učenje

Korak u učionicu budućnosti – aktivno učenje

No, bez obzira na to jeste li tehnologiju učinili dijelom…

Školski portal: Završio je natječaj Čarobni prosinac

Završio je natječaj Čarobni prosinac

Ne zaboravimo, darovi su samo mali znaci pažnje, a istinski…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Razredna pravila Opre Winfrey

Razredna pravila Opre Winfrey

Stoga smo pronašli neke od najboljih…

Školski portal: To su kvalitete odličnih učitelja

To su kvalitete odličnih učitelja

Da bi bio uspješan, odličan učitelj…

Školski portal: Bit će gore

Bit će gore

[ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…