Jučer-danas-sutra
„ŽAO MI JE ŠTO ODLAZITE. VI STE JEDINA UČITELJICA KOJU NE MRZIM.”
Kako nadahnuti učenike koji ne vole školu?
objavljeno: 28. lipnja 2018.

Dok sam se pripremala zamijeniti svoj učiteljski posao s onime u administraciji, prišao mi je učenik drugog razreda srednje škole kojem sam predavala španjolski jezik.

On je bio tip učenika koji se ne uklapa ni u jednu od kategorija u koju djeca svrstavaju jedna druge – štreber, hipster, panker… On je bio jedan od onih učenika koje njegovi vršnjaci ne primjećuju, a ja sam znala da je škola bila poseban izazov za njega. Tog mi se dana obratio: „Žao mi je što odlazite. Vi ste jedina učiteljica koju ne mrzim.”

Taj me „kompliment” potaknuo na razmišljanje o učenicima koji iz nekog razloga ne vole školu. Iako kažemo da to ne radimo, mi svrstavamo djecu u skupine – djeca nisu jedina koja to rade.

Mi dijelimo djecu na dobre ili loše učenike, a to ima utjecaja na način na koji oni doživljavaju sami sebe – i na način na koji vide školu. 

Kognitivni znanstvenik i obrazovni istraživač Daniel WILLINGHAM jednom je prikladno izjavio: „Djeca više nalikuju jedni drugima nego što se razlikuju.”

■  NAČINI MOTIVIRANJA UČENIKA  ■ 

Ako su učenici više sličniji jedni drugima nego različiti, tad bismo trebali zapamtiti nešto što često zaboravljamo: ne možemo prisiliti učenike da uče – oni moraju svojevoljno sudjelovati u učenju. Stoga, kako potaknuti nemotivirane učenike da budu svojevoljni sudionici? Želio bih predložiti nekoliko pristupa koji mogu pomoći učenicima u tome.

OMOGUĆITE UČENICIMA DA POKAŽU ŠTO ZNAJU: budite kreativni kad stvarate nove mogućnosti i okruženja učenja za nezainteresirane učenike. Umjesto pisanja testa mogu osmisliti strip kojim će pokazati što su naučili, mogu osmisliti 3D prikaz ili čak test i odgovore za svoje kolege.

Na satu ekonomije, primjerice, jedan je učitelj svojim učenicima dao mogućnost osmišljavanja poslovnog modela koji od njih zahtijeva da koriste svaki element naučenog sadržaja, uključujući online proces vrednovanja kojim se mogu kvalificirati za višu plaću.

KORISTITE SE TROSTRUKIM PRAVILOM: kada osmišljavamo prilike za učenje moramo uzeti u obzir sljedeće tri stvari: pripremu, vježbu i primjenu. Zbog vremenskih ograničenja, katkad dolazimo samo do faze pripreme i nižih kognitivnih razina koje su potrebne za taj stadij.

Međutim, bez mnogo vježbe i primjene učenici ostaju pasivni u svom učenju. Vježbanje im pomaže stvoriti veze s drugim znanjem. Vježba mora biti više od jednostavnih pitanja poput onih u testu.

Također, trebamo voditi učenike kroz primjenu – oni trebaju obrazloženje za učenje. Trebaju znati da je ono što uče vrijedno znanja koje mogu primijeniti i prenijeti na rješavanje drugih problema.

UČINITE TO IZVEDIVIM: učenicima možemo pokazati jasan i dostupan cilj kojem će težiti. Zapamtite, učenje nije ono što mi radimo učenicima – to je ono što radimo s njima. Primjerice, da bi učitelj na satu matematike učenje učinio dostupnim može reći: „Na kraju današnjeg sata, tek kad svaki od vas bude znao računati s razlomcima, znat ću da ste bili uspješni. A sad ćemo otkriti što to znači, za što se koristi i kako to napraviti.”

Još jedan primjer dolazi iz moje učionice. U španjolsko mje jeziku rod jedna od najtežih lekcija. Evo što ja kažem svojim učenicima: „Danas ćemo učiti nešto što ne postoji u engleskome: svaka je imenica muškog ili ženskog roda. Vaš je cilj do kraja sata sami prepoznati koje su riječi muškog roda, a koje ženskoga.”

UČINITE NJIHOVO UČENJE JAVNIM: zašto učenici crtaju, slikaju, sviraju ili se natječu? Učenici se bave umjetnošću, treniraju, sudjeluju u izvanškolskim aktivnostima ili sviraju da bi mogli javno istupiti i pokazati svoje sposobnosti. Zašto bi sat matematike bio drukčiji?

Učenici traže izvorne prilike za stjecanje priznanja, stoga možemo primjerice pozvati članove njihovih obitelji na sat. Možemo im omogućiti javni nastup na kojemu svoje vještine mogu pokazati svojim kolegama, učiteljima i članovima obitelji. Još jedan odličan način na koji učenje možete učiniti vidljivim jest da organizirate natjecanje ili izvedbu za učenike kako bi vaši učenici imali publiku koja uključuje i odrasle.

Jeste li ikad pokušali potaknuti dijete da pojede nešto što ne voli? Mi dajemo sve od sebe kako bismo pozitivno promicali stvari i navike koje želimo prenijeti svojoj djeci. Poučavanje ne mora biti ništa drukčije. Na kraju dana, vođenje uspješnog učenja svodi se na razumijevanje onoga što motivira učenike.

…………………..

NAPOMENA

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, primjenu tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org