Školstvo u medijima
UZ NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU [3]
Bit će gore
objavljeno: 26. rujna 2018.

[ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ] … neosmišljene „digitalne transformacije”, mimo stručno definiranih ciljeva i uz prepuštanje prevelikih arbitrarnih ovlasti ministru/ministrici, bolje postizanje odgojno-obrazovnih ciljeva neće biti normativno omogućeno i zajamčeno.

Ne budu li odredbe predloženog Nacrta bitno izmijenjene kako u temeljnim zamislima tako i u sadržaju pojedinih normi, novi će se udžbenički zakon, nakon usvajanja u Saboru RH, moći primjenjivati tek kada budu doneseni dokumenti na kojima se njegova provedba temelji.

To su predmetni kurikulumi, udžbenički standard i pravilnik o načinu rada i kriterijima za odabir članova stručnih povjerenstava za ocjenu udžbenika, sve to u mjerodavnosti Ministarstva znanosti i obrazovanja, dotično ministrice.

MNOŠTVO NEPOZNANICA

Glede predmetnih kurikuluma još je mnoštvo nepoznanica, stručnih prijepora i nerazriješenih dvojbi; druga dva dokumenta nisu zasad ni na pomolu. Te činjenice moraju se imati u vidu pri procjeni o tome kad će početi primjena novog Zakona. Pritom će, za priređivače/nakladnike udžbenika, kao i za samo odobravanje udžbenika, biti posebice važan Pravilnik o udžbeničkom standardu kojim će ministrica utvrditi brojne zahtjeve glede udžbenika (znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi), a također propisati oblik udžbenika za pojedini razred i razinu obrazovanja.

Posljedice primjene Zakona ogledat će se ponajprije u Katalogu odobrenih udžbenika. On će nastati redukcijom postojećega Kataloga obvezatnih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava, tako što će se iz njega odstraniti sve što nije udžbenik u užem smislu (radne bilježnice i drugi obrazovni materijali, zbirke zadataka, atlasi), ujedno ukloniti, možda uz rijetke iznimke, udžbenici radnoga karaktera. U njemu će biti mjesta samo za udžbenike koji će se – cijenom i masom – uklapati u Zakonu propisane iznose.

Na tako „pročišćenom terenu” odlukom bi MZO-a odnosno ministrice, najkasnije do 1. siječnja, bio dan znak za početak novoga ciklusa odobravanja udžbenika, tako što će se arbitrarno odrediti za koje se udžbenike mogu podnijeti zahtjevi za odobravanje i uvrštavanje u Katalog. Za pripremu tih udžbenika i predaju na odobravanje nakladnici će imati rok od 60 dana, sigurno premalo ima li se na umu zahtjevnost okupljanja vrsnih autorskih timova i izrada kvalitetnih udžbenika. Premalo i u svjetlu odredbe po kojoj će samo odobravanje trajati duže od toga – čak 90 dana.

ODOBRAVANJE U TAJNOSTI

U ta će tri mjeseca stručna povjerenstva koja je imenovala ministrica (pr)ocjenjivati, i to u tajnosti, usklađenost predloženih udžbenika s predmetnim kurikulumom i udžbeničkim standardom. Zainteresirani nakladnici dobit će mogućnost da za 15 dana dorade udžbenik, no neće imati pravo žalbe na konačno negativno mišljenje niti tražiti izmjenu sastava dotičnoga stručnog povjerenstva.

Za „druge obrazovne materijale”, one što ih predlagatelj Nacrta imenuje „komercijalnima”, nakladnici će morati dobiti pozitivno mišljenje „agencije nadležne za obrazovanje” i ta nastavna sredstva prijaviti u „virtualni repozitorij obrazovnih materijala”.

Na temelju Kataloga odobrenih udžbenika, koji bi MZO imao objaviti najkasnije do 1. lipnja, škole bi se opredjeljivale za nove udžbenike. Stručni aktivi predmetnih nastavnika i učitelji razredne nastave tijekom lipnja bi donijeli odluku kojim će se odobrenim udžbenicima koristiti u nastavi. Kako nije propisana obvezatnost uporabe udžbenika, omogućuje se da odobreni udžbenici i ne budu korišteni u nekim školama.

IMPERATIV OGRANIČENJA

Glede uporabe „drugih obrazovnih materijala”, također neobvezatnih, škola će svojim školskim kurikulumom utvrditi što se planira za uporabu, a učitelji odnosno nastavnici individualno će određivati čime će se oni i njihovi učenici koristiti.

Pri toj odluci morat će paziti ne samo na kvalitetu „drugih obrazovnih materijala”, nego i na njihovu cijenu; bude li, po učeniku pojedinog razreda, ona viša od cijene propisane zakonom, roditelji će presuditi može li biti tako kako učitelj odnosno nastavnik misli da bi trebalo radi ostvarivanja odgojno-obrazovnih ishoda.

  • Za odobravanje uporabe „drugih obrazovnih materijala” koji su besplatni, a nisu u „repozitoriju”, škole će snositi odgovornost utvrdi li MZO odnosno Agencija da ta nastavna sredstva nisu u skladu sa „znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i da nisu pedagoški, psihološki i didaktičko-metodički primjereni za korištenje u nastavi te ako nisu u skladu s ishodima kurikuluma”.
  • Kako Nacrt prepušta mnoga ključna rješenja podzakonskim aktima MZO-a dotičnog ministra odnosno ministrice, zasad je nemoguće sagledati sve posljedice koje će proizaći iz primjene novoga udžbeničkog zakona.

Prema namjerama očitovanim u samom Nacrtu, razložno se može zaključiti da predlagatelj ne uvažava mišljenja struke, autora i nakladnika udžbenika te da se u reduciranju udžbeničke građe improvizacijom upušta u birokratsko ograničavanje (cijena i masa udžbenika), a da ministru odnosno ministrici obrazovanja daju prevelike ovlasti u upravljanju udžbeničkom problematikom. Bez jamstava da će novi normativni okvir omogućiti poboljšanje kvalitete udžbenika te bolje urediti proces njihova odobravanja i uporabe u školama, ovaj je Nacrt ne samo neprihvatljiv, nego i nepotreban. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Ivan VAVRA ]  

………………………………….

U JAVNO SAVJETOVANJE UPUĆEN NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OŠ I SŠ