Školstvo u medijima
PROCES UČENJA
Obilježja učinkovite povratne informacije
objavljeno: 17. listopada 2019.

Jedna od njezinih autorica, Emily, piše o povratnim informacijama u procesu učenja.

■  ŠTO JE POVRATNA INFORMACIJA?

Povratna informacija moćan je alat u procesu učenja i može imati veliki utjecaj na učenička dostignuća, njihovu dobrobit i angažiranost.

Povratna informacija govori o odnosu učenika naspram njegova cilja. Prava povratna informacija ne sadrži savjet, pohvalu niti kazuje učeniku što treba činiti. Pružanje i primanje povratne informacije samo po sebi ne utječe na rezultate učenja, već način na koji učenik reagira na nju.

Svrha je povratne informacije umanjiti razliku između onoga što učenik zna i razumije te se primjenjuje u svrhu postavljenih ciljeva učenja. Putem povratnih informacija učitelji mogu pružiti više podrške, manje dodatnih instrukcija, ponovnih objašnjenja, oblikujući opće zadatke u određene.

Važno je napomenuti da autentična povratna informacija nije jednosmjerna ulica i želimo li stvoriti sigurno okruženje za učenje ona se mora kretati u svim smjerovima, od učitelja prema učeniku, od učenika prema učeniku te od učenika prema učitelju.

Učinkovita povratna informacija učeniku nudi odgovor na sljedeća pitanja:

  • Kamo vodi moje učenje?
  • Kako napreduje moje učenje?
  • Koja je sljedeća postaja u mom učenju?

OBILJEŽJA UČINKOVITE POVRATNE INFORMACIJE

  • Učinkovita povratna informacija povezuje usmjereno učenje s jačim stranama i ostvarenim postignućima učenika te mu pomaže unaprijediti ih. Uspješna povratna informacija naglašava jače strane učenika u područjima poput učinkovite primjene strategija, ističe što učenik čini ispravno i kako izgleda kvalitetno učenje.
  • Učinkovite povratne informacije nastaju tijekom učenja dok učenik još ima vremena odgovoriti na povratnu informaciju i učiti iz nje.
  • Učinkovite povratne informacije suočavaju se s djelomičnim razumijevanjem.
  • Povratne informacije namijenjene su nadgradnji učenja. Ako nema demonstracije učenja, povratne informacije učenika neće gurnuti naprijed. Jedan je od pokazatelja da su učeniku potrebne dodatne instrukcije umjesto povratne informacije činjenica da u njegovu znanju ne postoji ništa što bi mogao uspješno upotrijebiti kako bi postigao postavljene ciljeve učenja.
  • Učinkovita povratna informacija ne znači misliti umjesto učenika. Ako učenik prima previše smjernica, ne može se postići dublje razumijevanje, jer nema potrebu samostalno razmišljati.
  • Povratna informacija znači ograničiti smjernice na one na čijim temeljima učenik može djelovati.

Svaki je učenik različit pa se tako razlikuje i njihov kapacitet da odgovore na povratnu informaciju. Previše povratnih informacija pojedine učenike može preopteretiti i navesti ih da se zatvore pa u tom slučaju sasvim sigurno neće biti učenja.

Učitelji moraju poznavati svoje učenike i način na koji uče kako bi mogli pružiti odgovarajuću količinu povratnih informacija koje će učenicima biti izazov s kojim će se željeti suočiti.

Pobrinite se da učenici znaju svrhu zadatka, osmislite kriterije pomoću kojih će učenici moći odrediti koliko su uspješni u odnosu na postavljeni zadatak i u tom im procesu osigurajte povratne informacije.

………………

NAPOMENA

  • SAD: For The Love of Teachers – blog Christine WEIS, američke osnovnoškolske učiteljice koja je poučavala učenike u redovitim razredima i razredima za darovitu djecu u državnim školama.
  • Izvor: fortheloveofteachers.com