Jučer-danas-sutra
20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI
Prigrlimo mobitele u nastavi povijesti – pokušaj Kahoot!
objavljeno: 26. studenoga 2015.

[ Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ  Bitka je izgleda više-manje izgubljena i postavlja se pitanje možemo li nekako preokrenuti negativni trend. Mogu li pametni mobiteli postati prijatelji nastave povijesti?

Postoje razni načini kako možemo iskoristiti činjenicu da većina naših učenika ima pametne mobitele. Još smo u boljoj poziciji kada te mobitele koriste s internetskom vezom.

Učenike moramo poučiti da su povijesni događaji podložni interpretacijama. Internet nam tu može biti vrlo koristan, a posebno u temama nacionalne povijesti 19. i 20. stoljeća. Zadate li im zadatak da nađu informacije, na primjer, o ulozi Vladka Mačeka pri uspostavi Nezavisne Države Hrvatske, učenici će naći najmanje dvije različite interpretacije.

  • To je prilika za daljnje istraživanje i raspravu.

Učenike bismo vrlo rano morali poučiti da se prema povijesnim sadržajima na internetu moraju odnositi kritički. Pri vrjednovanju internetskih stranica povijesne tematike valjalo bi usvojiti neke standardizirane osnovne kriterije.

Među njih bismo mogli svrstati: vjerodostojnost, točnost, objektivnost, sadržajnost i funkcionalnost. U slučaju vrjednovanja internetske stranice u svrhu nastave povijesti, uz tih pet kriterija, valjalo bi pridodati i primjerenost.

Detaljnije smjernice možete potražiti u Historijskom zborniku (br. 2/2010) ili na Hrvatskom povijesnom portalu

 http://povijest.net/vrjednovanje-internet-stranica-povijesne-tematike/).

Tijekom sljedećih tjedana u ovoj ćemo kolumni obraditi više primjera korištenja pametnih mobitela u nastavi povijesti. Danas krećemo sa zabavnim i jednostavnim primjerom online kviza Kahoot, a već sljedeći put ćemo prijeći na kompleksniji zadatak kreiranja malih dokumentarnih filmova.

  • Kahoot

Kahoot je online platforma za kreiranje i igranje kvizova. Postoji malo više od dvije godine i, prema aktualnim podacima, koristi ga oko 50 milijuna učenika i oko 1,5 milijuna nastavnika u više od 180 zemalja svijeta. Za kreiranje i igranje kviza potrebni su internetska veza, računalo, projektor, pametni mobiteli i ponešto osnovnog znanja rada na računalu. Učenici mogu igrati samostalno na svojim mobitelima, a tvorci Kahoota preporučuju grupno igranje radi poticanja razmjene znanja.

Kviz se kreira pristupom web stranici KAHOOT na adresi www.getkahoot.com. Nastavnik se najprije mora besplatno registrirati i onda može pristupiti kreiranju prvog kviza.

Klikom na „New Quiz“ najprije se mora upisati ime kviza. Za tu priliku otvorio sam novi kviz koji ćete moći isprobati.

Zove se  ■  Skolski portal – Povijest za sveznalice  Kreće se s postavljanjem pitanja višestrukog izbora.

Za svako pitanje možete ponuditi 2 do 4 odgovora, od kojih jedan ili svi mogu biti točni. Uz pitanje možete dodati grafiku, glazbu ili video.

Za svako pitanje možete odrediti vrijeme za davanje odgovora (5 do 120 sekundi).

Poslije dodavanja svih pitanja određuju se jezik kviza, težina pitanja, postavke privatnosti, opis kviza i ključni pojmovi. Važno je napomenuti da se kod postavki privatnosti može podesiti da bude vidljiv samo autoru ili da bude javno dostupan svima. Javna dostupnost znači da će se kviz moći naći u bazi kvizova kojih trenutačno ima oko četiri milijuna. U sljedećem koraku možete dodati grafičku naslovnicu kviza. To je ujedno i posljednji korak izrade.

Za pokretanje kviza u razredu pokrenite računalo s projektorom ili pametnu ploču. Među svojim kvizovima na www.getkahoot.com odaberete kviz i kliknete na Play Now.

Kviz se otvara u novom prozoru preglednika. U tom koraku možete odabrati da se tijekom cijele igre prikazuje PIN (preporučljivo), da se pitanja i odgovori pojavljuju nasumično i da tijekom kviza svira pozadinska glazba.

NA PROJEKTORU SE POJAVLJUJU UPUTE ZA UČENIKE:

1.       na svojim mobitelima/tabletima/računalima otvaraju adresu kahoot.it

2.       dolaskom na stranicu moraju upisati PIN koji je vidljiv na prikazu projektora

3.      upisuju nadimak (ili bolje ime radi kasnijeg ocjenjivanja)

4.      igra kreće.

Tijekom igre boduju se točnost i brzina odgovora. Nakon svakog odgovora pokazuje se top-lista igrača po bodovima. Premda dosadašnjem iskustvu, taj natjecateljski karakter kviza je jako izazovan učenicima različitih dobi, ali i studentima. Nakon odgovaranja na sva pitanja vidi se ukupna top-lista.

KVIZ KAHOOT je korišten u različitim dijelovima nastavnog sata. Može poslužiti kao uvod u novo gradivo (ponavljanje starog gradiva ili najava novog). Tijekom sata može poslužiti kao motivacijsko sredstvo za podizanje raspoloženja i budnosti učenika. Možda najbolje služi za ponavljanje i samovrjednovanje učeničkog znanja.

Kviz izrađen posebno za čitatelje kolumne na sljedećem je linku: https://play.kahoot.it/#/k/4ae2a59d-2a80-4c67-adc3-dce580ae9475

Želim Vam puno zabave i uspješno korištenje kviza Kahoot!

Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ

…………………

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala (www.povijest.net) i certificirani Googleov edukator.