20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI

Na nastavu povijesti ponesite vlastite uređaje – primjer filma

četvrtak, 3. prosinca 2015.

Prošli smo se tjedan odlučili prigrliti mobitele i koristiti ih u nastavi povijesti. U današnjem primjeru objasnit ću koncept koji se iz poslovnog svijeta probio u obrazovanje i dati primjer njegove kreativne upotrebe.

Na nastavu povijesti ponesite vlastite uređaje – primjer filma

Riječ je konceptu „Bring your own device“ (BYOD). Ideja se u poslovnom svijetu pod tim imenom koristi od 2009. godine. Istraživanja su pokazala da čak 95 posto radnika na radno mjesto donese vlastiti uređaj poput pametnog telefona, tableta ili laptopa. Poslodavci mogu koristiti tu činjenicu jer se radnici koristeći svoje uređaje na poslu mogu osjećati opuštenije, kreativnije i ukupno uspješnije.

Naravno, to može imati i negativne posljedice poput prevelikog trošenja internetskih resursa poslodavca ili gubitka vremena namijenjenog radu. Godine 2012. najviši postotak primjene BYOD-a zabilježen je u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Maleziji, Brazilu, Rusiji i Indiji, a slijede ih SAD, Australija i područje Skandinavije.

  • Kako taj koncept iskoristiti u obrazovanju?

Najjednostavnije rečeno, to je ideja da učenici na nastavu donesu uređaje kojima se inače koriste kod kuće i u slobodno vrijeme – pametne mobitele, tablete i laptope. Ti se uređaji onda kreativno koriste za IKT potporu nastavi.

BYOD se na zapadu polako pretvorio u ozbiljan posao opremanja učenika tabletima ili laptopima, a u mnogim učionicama koristi se još onaj prvotni princip upotrebe svih uređaja kojima učenici raspolažu.

Jedan primjer smo već vidjeli u korištenju Kahoota, a u ovom članku ćemo vidjeti malo složeniji primjer korištenja mobitela u nastavi povijesti.

 

YOUTUBE, FILMOVI I POVIJEST

Uz Googleove tražilicu, YouTube je vjerojatno mjesto na koje korisnici interneta najviše dolaze i stalno se vraćaju. Koristi ga više od milijardu ljudi koji dnevno pogledaju nekoliko stotina milijuna sati videa. Sve se više koristi i obrazovanju, gdje su nastavnici (i drugi), osim prikazivanja filmova, dokumentaraca i kraćih isječaka u prilici kreirati vlastite sadržaje.

U Hrvatskoj na Youtubeu imamo i popularnog učitelja u liku Tonija MILUNA i njegovih lekcija iz matematike.  Pogledajte OVDJE!

U području povijesti imamo nekoliko stranih i domaćih pokušaja od koji je vjerojatno najpoznatiji HISTORY CRASH COURSE.

 Kako uopće koristimo videomaterijale u nastavi povijesti? Nipošto nam neki film – bilo igrani ili dokumentarni ili snimljeno predavanje ­– ne može biti samostalno sredstvo poučavanja učenika. Prvi korak prema korištenju takvih materijala mora biti priprema učenika za kritičku analizu. To je vještina koja se razvija postupno i stalnim naporima.

Insert iz videa može nam poslužiti za ilustraciju određene teme ili kao motivacijsko sredstvo pri otvaranju novih sadržaja. Tek se kod izrazito naprednih učenika video može koristiti kao nastavno sredstvo koje samostalno analiziraju.

Pri korištenju filmskih povijesnih izvora učenicima uvijek valja napomenuti da su oni samo dio različitih izvora koji se mogu uspoređivati. Filmski izvori moraju se sagledavati kritički, s obzirom na to tko je autor, s kojim je namjerama film nastao, kakvu poruku šalje, što se naglašava i u isto vrijeme zanemaruje, itd. Učenike valja poučiti da je riječ o svojevrsnoj interpretaciji povijesnih događaja.

Prednost videouradaka na YouTubeu je mogućnost da ih učenici pregledavaju i analiziraju više puta, da ih mogu zaustaviti, ispisivati informacije i odmah ih dalje istraživati.

Važno je upozoriti da učenici samostalnim pretraživanjem mogu naći puno loših, dobi neprimjerenih i povijesno netočnih filmova. Nastavnici bi morali prethodno provesti vlastito istraživanje i odabrati jedan ili više primjera na kojima učenici mogu raditi. Puno detaljnije upute s postavljenim pitanjima možete naći u Stradlingovoj „Nastavi europske povijesti 20. stoljeća“.

KAKO ISKORISTITI MOBITELE ZA FILM?

Moja preporuka za korištenje filmova u nastavi povijesti je snimanje vlastitih dokumentarnih uradaka. Do prije nekoliko godina to je bio gotovo nemogući zadatak ponajprije zbog nedostupne tehnologije ili nepoznavanja uređivanja videa.

Današnji mobiteli su kvalitetom snimanja izuzetno napredovali, a tehnika uređivanja videa može se ili zaobići načinima snimanja ili već dio učenika zna osnove montiranja u Windows Movie Makeru, YouTubeovoj aplikaciji za montažu ili aplikacijama na mobitelu.

Zašto snimati vlastite videouratke? Zato što će učenici proći kroz cijeli proces malog povijesnog istraživanja, oblikovanja vlastite interpretacije i na kraju pripreme prezentiranja rezultata.

Učenici mogu samostalno odabrati neku temu, događaj, proces ili osobu koja ih zanima. Mogu postaviti istraživačko pitanje. Naći, usporediti i analizirati različite izvore, istraženo oblikovati i pripremiti za prezentaciju. To prezentiranje je u ovom slučaju u biti izrada scenarija i tehnička priprema snimanja.

Učenici će tom metodom razvijati više vještina i njihovo znanje teme koju obrađuju zasigurno će biti dublje i dugotrajnije.

Kod odabira tema preporuka je da se učenici bave uzročno-posljedičnim vezama, interpretacijama, objašnjavanjem kronologije i prostora. Pokušajte izbjeći jednostavno predstavljanje osoba ili događaja bez rješavanja istraživačkih pitanja.

Jednostavan način snimanja je tzv. paper slide ili u nespretnom prijevodu izvlačenje scena. To je princip jednostavnog crtanog filma ili pripreme prezentacije na papiru. Učenici cijelu svoju prezentaciju pišu, crtaju ili printaju korak po korak, „slajd po slajd“ ili papir po papir.

Na primjer, želimo li prikazati početak Drugog svjetskog rata, scenarij ili raspored papira može biti sljedeći:

1. Prvo vidimo papir na kojem su nacrtane Njemačka i Poljska (recimo teritorij prikazan u zastavama)

2. Dodaju se strelice iz smjera Njemačke prema Poljskoj

3. Dodaje se datum 1. rujan 1945.

4. Na teritoriju Poljske se mogu dodati vatre kao simbol bitke

5. S istočne strane se dodaje zastava SSSR-a

6. Razgranata strelica od zastave SSSR na teritorij Poljske

7. Dodaje se datum 17. rujan 1939.

Evo primjera kako to izgleda na videu:

 


Uloga nastavnika u ovom procesu je mentorska, a učenici imaju potpunu kreativnu slobodu. Video može biti snimljen uz naraciju pa dio učenika upravlja scenografijom, dok jedan priča. Mogu se dodati zvučni efekti koje učenici mogu izvoditi samostalno ili naći pogodne efekte/zvukove/glazbu na internetu.

Naravno, ovaj proces može biti vrlo zahtjevan i dugotrajan, ali se isto tako uz dobru pripremu i uvježbanost učenika može odraditi na samo jednom satu.

Film koji nastane kao finalni rezultat možete pogledati u razredu, koristiti u drugim razredima i generacijama ili ga čak javno podignuti na YouTube kao primjer drugima.

Sličan primjer improvizacije uz pomoć projektora i bijele ploče.

Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ 

 

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala  i certificirani Googleov edukator.

...........

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i stavovima kolumnista i ne mora odražavati stavove uredništva Školskog portala ni Školske knjige.

 

 

Vezani članci
Školski portal: Promjene u pisanju ispričnica ne žele ni roditelji ni liječnici

Promjene u pisanju ispričnica ne žele ni roditelji ni liječnici

… da se ponovo ide u izmjene Pravilnika o pedagoškim…

Školski portal: Umorna sam, a tek smo počeli

Umorna sam, a tek smo počeli

… tražila sam informacije o tome što sve trebam pripremiti…

Školski portal: Jan je ispunio moj profesionalni svijet

Jan je ispunio moj profesionalni svijet

Vjerojatno je genetika u našoj obitelji učinila onaj klik da…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…