Jučer-danas-sutra
20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI
HistoryPin – usporedba prošlosti i sadašnjosti
objavljeno: 31. prosinca 2015.

Sa 35 godina još sam dovoljno mlad da se prisjetim koliko mi je imaginacije bilo potrebno kada mi je učiteljica povijesti pričala o industrijskoj revoluciji i promjenama koje su zadesile gradove. Prije samo dvadesetak godina učenici su prošlost gledali na malobrojnim ilustracijama u udžbenicima ili čitankama, uz one sretnije koji su živjeli u blizini knjižnica i mogli su listati one „velike prave knjige“.

Današnja situacija srećom nije takva. Internet omogućuje dostupnost velike količine ilustracija koje tek moramo probrati. U današnjem izdanju kolumne predstavljam alat koji može biti vrlo koristan u našim učionicama povijesti i izvan njih.

Riječ je o alatu HistoryPin na adresi  HistoryPin spaja izvrsnu uslugu Google Maps s mogućnošću dodavanja fotografija (i drugih materijala) na točno određena mjesta na karti. Tako, na primjer, možete kreirati kolekciju „Dubrovačka republika“ i na mjestima na karti Google Maps dodati slike Lovrjenca, Straduna, gradskih zidina ili crkve sv. Vlahe na točno određena mjesta. Tako koristimo online zemljovid uz mogućnost skoka u prošlost putem slika koje smo dodali.

Od ideje do realizacije

Krenimo korak po korak. Kao i kod svake aplikacije, početni korak je registracija koja nam je ovdje olakšana jednostavnim odabirom profila koje već koristimo na društvenim mrežama (poput Facebooka ili Google+). Primjer uređenog profila možete vidjeti OVDJE. 

Osnovna funkcija HistoryPina skrivena je u samom nazivu – na zemljopisnu kartu dodajemo „povijesnu oznaku“. Primjere pogledajte na sljedećim ilustracijama:

 

  • U prvom koraku dodajemo fotografiju, pripadajući naslov i opis.

U nastavku dodajemo godinu ili vremenski raspon na koji se fotografija odnosi. Znamo li točnu godinu napišemo 2015. ili kao na slici raspon 1950.-1960. To je funkcija koja nam omogućuje da na istom mjestu, poput Trga bana Jelačića, dodamo više fotografija iz različitih razdoblja te da onda uz pomičnu skalu na HistoryPinu odabiremo razdoblje koje želimo i promatramo promjene.

Nadalje, ovdje možete dodati lokaciju na nekoliko načina. Možete jednostavno napisati ime grada i ime ulice ako ih Google automatski prepoznaje, a najbolji je način da zumiranjem precizno dovučete oznaku (pin) do točne lokacije na kojoj je fotografija snimljena (kao na slici gore).

Još je zanimljivija mogućnost da iskoristite Google Street View. Prije nekoliko godina diljem Hrvatske su prolazila vozila opremljena kamerama koje su u 360 stupnjeva snimale ulice kojima su prolazile. Tako uobičajenim Googleovim kartama možete „dovući“ narančastog čovječuljka na ulicu i vidjet ćete kako ta ulica izgleda. Na HistoryPinu to možete iskoristiti tako da pronađete točan kut snimanja stare fotografije i aktualnog izgleda ulice te namjestiti preklapanja objekata. Konačni rezultat pogledajte na sljedećoj fotografiji.

Dakle, pažljivim namještanjem fotografije možete u konačnom rezultatu dobiti mogućnost da povlačenjem klizača na vrhu fotografije vidite aktualno stanje, preklapanja nekad i danas te izvornu fotografiju.

HistoryPin je relativno nova aplikacija pa tako u nekim državama možete naći tisuće pinova (oznaka), dok je na području Hrvatske samo nekoliko desetaka. To nam može poslužiti kao izazov da svoj prostor u suradnji s učenicima ispunimo zanimljivim slikama.

Korištenjem tog alata u nastavi povijesti ispunjavamo nekoliko ciljeva. Prvi je rad na izvorima, tj. na obradi vizualnih izvora. Nadalje, tu je razvoj koncepta kontinuiteta i promjena na vrlo zornim primjerima. Samostalnim radom učenici razvijaju svoje povijesno mišljenje.

Postupak rada vjerojatno već možete zamisliti. Učenici mogu prikupiti slike svog grada/sela, pri čemu možemo, vjerujem, naći još nepoznate bisere. Njihovo istraživanje može se odnositi na razne privatne arhive te na knjižnice, muzeje i javne arhive. Tu učenici vježbaju svoje povjesničarske vještine.

Neki sljedeći korak može biti i terenska nastava gdje vi (ili učenici) na HistoryPinu možete pripremiti turu za šetnju. Možemo šetati ulicama, zastati na određenim lokacijama i uspoređivati promjene.

Čini mi se da svakako vrijedi iskušati mogućnosti. Javite mi se svojim primjerima.

…………………

Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ

…………………

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala (www.povijest.net) i certificirani Googleov edukator.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i stavovima kolumnista i ne mora odražavati stavove uredništva Školskog portala ni Školske knjige.