Jučer-danas-sutra
20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI
Umrežavanje oko povijesti
objavljeno: 11. veljače 2016.

Multiperspektivnost je važan dio poučavanja povijesti. Učenici moraju razumjeti da se povijesne događaje, procese i osobe gleda na temelju proučavanja izvora te da različiti istraživači mogu imati različita tumačenja. Tako naš pogled na Sulejmana i Hurem, pretpostavljamo, nije isti kao nekim učenicima ili učiteljima iz Turske. To ovisi ne samo o našem poznavanju povijesti, nego i o iskustvu i vrijednostima istraživača. Pitanje kako „drugi“ gledaju na nešto u povijesti uvijek je zanimljivo i danas ćemo govoriti o međunarodnom povezivanju.

Naši daleki blizanci?

Malo se odmičemo od samog naziva kolumne u kojoj predstavljamo alate jer ćemo danas govoriti o platformi za povezivanje, a eTwinning više nije novost ili potpuna nepoznanica u našim školama. Što je eTwinning? To je prije svega zajednica europskih škola. Djelatnicima i učenicima osnovnih i srednjih škola pruža platformu za komunikaciju, suradnju, razvoj projekata, usavršavanje i naposljetku za mobilnost u struci. Zajednica eTwinning promovira korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije u poučavanju i međunarodnoj suradnji. Portal www.etwinning.net dostupan je na 25 jezika (uključujući hrvatski). Trenutačno ima više od 360.000 članova koji su radili na više od 47.000 projekata. Uključeno je čak 155.489 škola. Podršku za eTwinning u Hrvatskoj pružaju Agencija za mobilnost i programe Europske unije te eTwinning ambasadori (učitelji koji su se radom i promocijom platforme posebno istaknuli).

Što nam zapravo donosi ta platforma i zašto se uključiti? eTwinning je zajednica učitelja koji su se samostalno prijavili zato što žele osuvremeniti proces poučavanja. To je već veliki startni kapital jer se registracijom priključujete kolegama koji su izrazito motivirani i susretljivi. Osnovna ideja eTwinninga je osigurati sigurno online okružje za međunarodnu suradnju.

Registrirati se možete prateći upute na naslovnici. Uza svoje osnovne podatke prilikom registracije upisujete osnovne podatke o ustanovi u kojoj radite, koja su područja vašeg interesa te dobne skupine učenika s kojima radite. Poslije uspješne registracije prijavljujete se na eTwinning live portal na kojem objavljujete statuse poput onih na društvenim mrežama, ali i tražite otvorene projekte ili pokrećete vlastiti. U tražilici tražite svoje online blizance po interesima i područjima rada.

Zašto i kako pokrenuti eTwinning projekt?

eTwinning projekte možemo koristiti u redovnoj te u izbornoj i fakultativnoj nastavi. To mogu biti projekti vrlo ograničene, male i vremenski kratke tematike, a mogu biti i višemjesečni ili cjelogodišnji. Može sudjelovati nekoliko učenika, razred i cijela škola. Za početak je vjerojatno bolje odabrati manje projekte. Tu nudim vrlo konkretnu ideju kolegama povjesničarima. Ideja je kreirati projekte pod nazivom „Meeting point in history: xyz“. Jednostavno pronađite događaje u povijesti gdje se susreću (dodiruju) najmanje dva naroda ili države. Na eTwinning live portalu objavite natječaj za projekt i čekajte da vam se jave zainteresirani kolege ili krenite aktivno pretražujući potencijalne partnere. 

Primjer takvog manjeg projekta je “Meeting point in history – Szigetvar”. Siget je dodirna točka Hrvata i Turaka, odnosno Nikole Šubića Zrinskog i Sulejmana Veličanstvenog. To je odlična tema za suradnju s nekom turskom školom i učenici Srednje škole Čakovec su se preko eTwinninga povezali s istanbulskom školom Mustafa Zeki Demir Ortaokulu. Osnovne informacije o projektu pišu se na nekom od dogovorenih jezika, a u našem slučaju to je bio engleski. Prenosim osnovne informacije:

O projektu

In year 1566 two noble man from Croatia and Turkey meet at Szigetvár. Four and half centuries later schools from this two countries meet online to discover why are those two man important in their history and culture.

Ciljevi

Intercultural communication between Croatian and Turkish pupils exchanging knowledge and exploring history, culture and language.

Radni postupak

1. Basic project information between teachers

2. Skype meeting with pupils and teachers

3. Producing presentations about Nikola Zrinski and I. Süleyman

4. Online survey about what do people from Croatia and Turkey know about Zrinski and I. Süleyman

5. Creating a web page with results of the survey

6. Presenting our project in our schools

7. Publish the project on TwinSpace

Očekivani rezultati

Presentations, survey and web page with results

TwinSpace about the project

Tijekom suradnje učenici i učitelji su ponajprije istraživali povijest, ali su se online druženjem povezali razgovarajući o različitim temama od imena (primjerice, kolega učitelj se prezivao Tuna, što je kod nas Dunav), hrane, sporta, kulture i drugih tema. Učenici su, recimo, mogli primijetiti da smo iz turskog jezika preuzeli neke riječi. Konačni rezultat je bila izrada prezentacija o dva povijesna velikana. Obje su prezentacije prevedene na engleski i predstavljene na internetu.

Glavno mjesto povezivanja učenika i učitelja je Twin Space. Twin Space je platforma na kojoj svi upisani sudionici projekta mogu voditi dnevnik rada, objavljivati fotografije i drugu multimediju te kreirati javnu stranicu o projektu. 

Ovo je samo osnovni uvod u eTwinning, a svi zainteresirani mogu nakon registracije sudjelovati u mnogobrojnim usavršavanjima o ovoj temi. Usavršavanja vas osposobljavaju za rad s platformom kao i u tome kako kreirati i voditi projekte. Naravno, za usavršavanje i vođenje projekta primit ćete odgovarajuće potvrde.

Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ

…………………

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala (www.povijest.net) i certificirani Googleov edukator.

………..