20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI

U oblacima riječi

četvrtak, 18. veljače 2016.

Držati glavu u oblacima nije baš previše poželjno u školi, ali koristiti oblake u poučavanju može biti korisno.

U oblacima riječi

Na internetu ima nekoliko desetaka alata koji nam omogućuju raznovrsne prikaze „oblaka riječi“. To su alati u kojima možemo samostalno upisati pojedine riječi, kopirati tekst iz postojećih dokumenata ili učitati linkove, tj. web stranice. Obično takvi alati imaju neke osnovne zajedničke funkcije poput mogućnosti izbora stila fonta, veličine slova i boje slova/pozadine. Također je uobičajena funkcija takvih alata da se riječi koje se više puta ponavljaju automatski prikazuju većima, dok su one koje se prikazuju rjeđe ispisane manje.

Pogledajte primjer takvog prikaza na sljedećem oblaku riječi koji prikazuje koji su pojmovi najčešći u novom prijedlogu kurikuluma povijesti (bez ishoda i njihove razrade):

Što iz takve grafike možete iščitati? Najčešća riječ je učenik, koja se dobro poklapa sa sljedećim mnogobrojnim pojmovima: istražuje, objašnjava, promjene, prošlosti, razvoj, povijesti, analizira, izvora, posljedice, uzroke, proučava, Hrvatske, obilježja, Europe, procese itd. Vjerojatno iz toga možete izvući neke zaključke o tome na čemu su naglasci u tekstu kurikuluma.

Od nekoliko desetaka pregledanih online aplikacija ovaj put bih istaknuo Wordle na adresi www.wordle.net. U njoj vrlo jednostavno možete izraditi oblake riječi uz osnovne modalitete koje sam već naveo. Možete upisati tekst (ili ga kopirati iz drugog dokumenta) ili kopirati link za koji će aplikacija izraditi oblak riječi. Dalje u postavkama možete maknuti učestale riječi iz određenog jezika. Riječ je ponajviše o veznicima čiji nam isticanje nije potrebno. Možete ograničiti maksimalan broj prikazanih riječi, urediti smjerove njihova prikaza ili ih posložiti abecednim redom. Opcije uređivanja možete samostalno istražiti. Konačni rezultat možete printati ili spremiti kao sličicu na računalo.

Zašto koristiti oblake riječi u poučavanju povijesti?

Odgovor na to pitanje je vrlo jednostavan – za razvoj povijesnog mišljenja učenika. Možete, na primjer, nakon obrade neke teme u ponavljanju iskoristiti oblak riječi da vam učenici navedu što, recimo, misle da je najvažniji uzrok Prvog svjetskog rata ili tko je od hrvatskih narodnih vladara najznačajniji. Oblak riječi otvorite na Wordleu i pozovete učenike u razredu neka redom dođu do vaše klupe i svoje mišljenje upišu u za to predviđeni prozorčić. Učenici upisuju svoje mišljenje i nakon toga kreirate oblak riječi. Dobiveni rezultat prikažete na projektoru i analizirate rezultat.

Učitelj u pripremi sata može unaprijed pripremiti oblak riječi i koristiti ga za poučavanje. Oblak riječi određene tematike može se dati na početku učenja nove teme i učenici mogu (uz učiteljevu pomoć) istraživati i otkriti zašto su neki pojmovi istaknuti kao značajni. Ili se može dati samo oblak riječi bez istaknutih pojmova pa će učenici do kraja svog istraživanja odrediti koji su od tih pojmova važniji.

U analizi oblaka riječi možemo dati zadatak da učenik objasni određenu temu, pri čemu mora iskoristiti sve zadane pojmove u oblaku ili samo najznačajnije. Tu, recimo, možemo učeniku slabijih sposobnosti dati zadatak da u objašnjavanju iskoristi samo 3-4 najvažnija pojma, dok će bolji učenici morati povezati više pojmova.

Sljedeći je primjer oblaka najčešćih riječi u prijedlogu kurikuluma povijesti koji uključuje sve ishode i njihovu razradu:

Kako biste iz toga izveli rečenice i zaključak? Primjerice, učenik proučava i objašnjava prošlost te analizira izvore. Koristi karte i postavlja pitanja.

.

Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ

.....................

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala [www.povijest.net] i certificirani Googleov edukator.

...........

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i stavovima kolumnista i ne mora odražavati stavove uredništva Školskog portala ni Školske knjige.

Vezani članci
Školski portal: Promjene u pisanju ispričnica ne žele ni roditelji ni liječnici

Promjene u pisanju ispričnica ne žele ni roditelji ni liječnici

… da se ponovo ide u izmjene Pravilnika o pedagoškim…

Školski portal: Umorna sam, a tek smo počeli

Umorna sam, a tek smo počeli

… tražila sam informacije o tome što sve trebam pripremiti…

Školski portal: Jan je ispunio moj profesionalni svijet

Jan je ispunio moj profesionalni svijet

Vjerojatno je genetika u našoj obitelji učinila onaj klik da…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…