Jučer-danas-sutra
20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI
U oblacima riječi
objavljeno: 18. veljače 2016.

Na internetu ima nekoliko desetaka alata koji nam omogućuju raznovrsne prikaze „oblaka riječi“. To su alati u kojima možemo samostalno upisati pojedine riječi, kopirati tekst iz postojećih dokumenata ili učitati linkove, tj. web stranice. Obično takvi alati imaju neke osnovne zajedničke funkcije poput mogućnosti izbora stila fonta, veličine slova i boje slova/pozadine. Također je uobičajena funkcija takvih alata da se riječi koje se više puta ponavljaju automatski prikazuju većima, dok su one koje se prikazuju rjeđe ispisane manje.

Pogledajte primjer takvog prikaza na sljedećem oblaku riječi koji prikazuje koji su pojmovi najčešći u novom prijedlogu kurikuluma povijesti (bez ishoda i njihove razrade):

Što iz takve grafike možete iščitati? Najčešća riječ je učenik, koja se dobro poklapa sa sljedećim mnogobrojnim pojmovima: istražuje, objašnjava, promjene, prošlosti, razvoj, povijesti, analizira, izvora, posljedice, uzroke, proučava, Hrvatske, obilježja, Europe, procese itd. Vjerojatno iz toga možete izvući neke zaključke o tome na čemu su naglasci u tekstu kurikuluma.

Od nekoliko desetaka pregledanih online aplikacija ovaj put bih istaknuo Wordle na adresi www.wordle.net. U njoj vrlo jednostavno možete izraditi oblake riječi uz osnovne modalitete koje sam već naveo. Možete upisati tekst (ili ga kopirati iz drugog dokumenta) ili kopirati link za koji će aplikacija izraditi oblak riječi. Dalje u postavkama možete maknuti učestale riječi iz određenog jezika. Riječ je ponajviše o veznicima čiji nam isticanje nije potrebno. Možete ograničiti maksimalan broj prikazanih riječi, urediti smjerove njihova prikaza ili ih posložiti abecednim redom. Opcije uređivanja možete samostalno istražiti. Konačni rezultat možete printati ili spremiti kao sličicu na računalo.

Zašto koristiti oblake riječi u poučavanju povijesti?

Odgovor na to pitanje je vrlo jednostavan – za razvoj povijesnog mišljenja učenika. Možete, na primjer, nakon obrade neke teme u ponavljanju iskoristiti oblak riječi da vam učenici navedu što, recimo, misle da je najvažniji uzrok Prvog svjetskog rata ili tko je od hrvatskih narodnih vladara najznačajniji. Oblak riječi otvorite na Wordleu i pozovete učenike u razredu neka redom dođu do vaše klupe i svoje mišljenje upišu u za to predviđeni prozorčić. Učenici upisuju svoje mišljenje i nakon toga kreirate oblak riječi. Dobiveni rezultat prikažete na projektoru i analizirate rezultat.

Učitelj u pripremi sata može unaprijed pripremiti oblak riječi i koristiti ga za poučavanje. Oblak riječi određene tematike može se dati na početku učenja nove teme i učenici mogu (uz učiteljevu pomoć) istraživati i otkriti zašto su neki pojmovi istaknuti kao značajni. Ili se može dati samo oblak riječi bez istaknutih pojmova pa će učenici do kraja svog istraživanja odrediti koji su od tih pojmova važniji.

U analizi oblaka riječi možemo dati zadatak da učenik objasni određenu temu, pri čemu mora iskoristiti sve zadane pojmove u oblaku ili samo najznačajnije. Tu, recimo, možemo učeniku slabijih sposobnosti dati zadatak da u objašnjavanju iskoristi samo 3-4 najvažnija pojma, dok će bolji učenici morati povezati više pojmova.

Sljedeći je primjer oblaka najčešćih riječi u prijedlogu kurikuluma povijesti koji uključuje sve ishode i njihovu razradu:

Kako biste iz toga izveli rečenice i zaključak? Primjerice, učenik proučava i objašnjava prošlost te analizira izvore. Koristi karte i postavlja pitanja.

.

Piše: Miljenko HAJDAROVIĆ

…………………

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala [www.povijest.net] i certificirani Googleov edukator.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i stavovima kolumnista i ne mora odražavati stavove uredništva Školskog portala ni Školske knjige.