Digitalni sadržaj
ISTODOBNO POUČAVANJE U UČIONICI I NA DALJINU
Pet savjeta kako simultano voditi nastavu u virtualnoj i fizičkoj učionici
objavljeno: 16. svibnja 2021.

Mnogi su učitelji tijekom protekloga razdoblja bili dovedeni u situaciju istodobnoga poučavanja u učionici, licem u lice, i na daljinu. Za takvo se poučavanje u okolnostima „novoga normalnoga“ počeo upotrebljavati naziv „hibridno poučavanje“.

Time može doći do određenoga nesporazuma jer pojam hibridnoga poučavanja postoji i prije početka globalne zdravstvene krize te je već definiran u suvremenoj nastavnoj praksi. O tome piše i američka autorica, učiteljica i savjetnica u obrazovanju Julie Mason u članku objavljenom na samom početku tekuće školske godine, 24. rujna 2020.:

Kako je izvorno zamišljeno, hibridno poučavanje ima ulogu kombinirati najbolje dijelove poučavanja u učionici s onima koji se zbivaju na mreži kako bi učeničke mogućnosti i iskustva dosegnuli najbolju moguću realizaciju.

Uputiti učitelje da uzmu postojeći kurikul i zatim ga poučavaju dijelom na mreži, a dijelom u učionici, i to u istome trenutku, upravo je suprotno toj prvobitnoj namjeni hibridnoga poučavanja.

Na Školskome portalu članak je objavljen četiri dana nakon izvorne objave i u cijelosti ga možete naći ovdje.

Međutim, bez obzira na uočavanje poteškoća vezanih uz takvo – simultano poučavanje, mnogi se učitelji i dalje suočavaju s tim oblikom rada.

U nastavku slijedi transkript videozapisa koji je snimio učitelj s 12-godišnjim iskustvom poučavanja, koji svoje ideje o primjeni IKT-a u radu s učenicima dijeli na kanalu na You Tubeu. U zapisu koji je pred vama, govori upravo o nastavi koja se istodobno provodi u virtualnoj i fizičkoj učionici. Pritom ju, suprotno kolegici Julie Mason, naziva hibridnom nastavom.

Videozapis Savjeti o hibridnom učenju za učitelje objavljen je na kanalu Charlie’s Lessons na You Tubeu.

Želim s vama podijeliti pet savjeta o načinima koji su meni pomogli ostvariti najviše što se može u hibridnoj nastavi.

Kada govorimo o „hibridnoj nastavi“, podrazumijevamo da istodobno imamo dvije skupine učenika: jedna je skupina prisutna licem u lice, u neposrednoj komunikaciji, a druga je skupina na mreži. Učitelj se nalazi u fizičkoj učionici istodobno dajući upute licem u lice i mrežno.

Hibridna nastava nastala je zbog pandemije Covida-19, no to nije prvi put da se učitelji suočavaju s takvim oblikom nastave. Ona je bila prisutna i daleke 1937. u Chicagu tijekom epidemije poliovirusa kada su učenici slušali nastavu na kućnim radiouređajima. Možete li zamisliti da vaši učenici uče uz radiouređaj? „Mama, radio je prestao raditi! Da nazovem učiteljicu?“

Zapravo, možete biti zahvalni što vam tehnologija koju danas imate na raspolaganju omogućuje da svoje učenike čujete i vidite te da s njima ostanete u interaktivnom odnosu.

Uvjeti u mojoj učionici

Mislim da je trenutak da vam kažem kako hibridno učenje funkcionira u mojoj školi jer svaki učitelj ima ponešto drukčije okolnosti.

U mojoj učionici s učenicima se na daljinu povezujemo na platformi Zoom. Imamo postavljenu širokokutnu kameru tako da su svi u kadru: i učitelj i učenici koji su na nastavi licem u lice. U učionici su i dva mikrofona: jedan je namijenjen učitelju, a drugi se kreće učionicom tako da učenici na daljinu mogu čuti sve ono što i svaki učenik u učionici čuje odnosno govori.

A sada slijedi pet savjeta koji su meni poslužili.

Prije negoli progovorim o njima, moram naglasiti da oni podrazumijevaju da svaki učenik ima pristup ili mobitelu, ili tabletu, ili računalu. To je stoga što je u hibridnoj nastavi potrebno da svi učenici imaju zajednički prostor u kojem će se sastajati i surađivati.

Ravnomjerno rasporedite pozornost na sve učenike

Stoga je moj prvi savjet da vi, kao učitelj,  morate znati balansirati svoju pozornost ravnomjerno je usmjeravajući prema učenicima u fizičkoj učionici kao i prema onima na mreži.

Kada ste početnik u hibridnom obliku nastave, pozornost se više usmjerava na učenike u fizičkoj učionici, ali to znači dovođenje u neravnopravan položaj onih koji nastavu prate na internetu i koji se ionako već osjećaju isključenima.

Stoga, morate učiniti dodatne napore kako biste bili sigurni da obraćate dovoljnu pozornost na potrebe učenika koji nisu u učionici te da surađujete s njima koliko god je to moguće.

Upoznajte učenike s alatima i platformama prije negoli ih počnete primjenjivati

Drugi moj savjet je da osigurate vrijeme u kojem ćete svoje učenike poučiti kako se služiti alatima i platformama prije negoli ih počnete primjenjivati.

Ako učenike jedan tjedan imate na nastavi licem u lice, a drugi tjedan na daljinu, budite sigurni da ste vrijeme koje ste s njima proveli u fizičkoj učionici iskoristili da biste ih uputili kako se služiti alatima, aplikacijama i platformama koje kanite primjenjivati u nastavi na daljinu.

Prođite s njima korak po korak upotrebu novih alata koje ste odlučiti uvesti u svoju nastavu na daljinu.

Uporaba platforme Nearpod

Ako se nikada niste susreli s platformom Nearpod, možete pogledati moj videovodič o njezinoj primjeni, u kojem je sve prikazano od prvoga koraka nadalje. Pogledajte ovdje. (Videozapis je na engleskome jeziku – nap.)

Razlog zašto je ta platforma savršena za hibridnu nastavu jest u tome što ona obuhvaća i učenike u fizičkoj učionici i one koji nastavu prate daljinski. I jedni i drugi imaju zajedničke zadatke, a učitelj kontrolira kako napreduju.

Usto, platforma nudi velik broj već pripremljenih lekcija kojima se možete poslužiti u radu sa svojim učenicima. Moja preporuka su izleti u virtualnoj stvarnosti. Prema dosadašnjem iskustvu, to su najzanimljiviji sadržaji s kojima su se moji učenici ondje susreli. U virtualnoj stvarnosti oni mogu otputovati u gradove širom svijeta koje nikad prije nisu posjetili i dok to rade, možete pratiti, opisati pa i usporediti što pojedini učenici vide u brojnim različitim gradovima.

Poslužite se mrežnom stranicom whiteboard.fi

Razlog zašto se u hibridnoj učionici služim stranicom whiteboard.fi leži u tome što mi omogućuje izravno praćenje svega što se ondje događa.

Sa svojim učenicima podijelite poveznicu i oni mogu pristupiti „bijeloj ploči“ kojom se i vi služite. Kao učitelj, možete vidjeti što vaši učenici rade na svakoj individualnoj „bijeloj ploči“.

S mlađim učenicima često provodim aktivnosti crtanja i pisanja. Na primjer, u okviru aktivnosti crtanja, mogu provjeriti njihovo razumijevanje rječnika: učenici crtaju prema zadanoj riječi. U okviru aktivnosti pisanja, zadatak im je pravilno napisati ono što čuju.

Učenici starije dobi rješavaju zadatke iz udžbenika ili zadatak otvorenoga tipa te tražim od njih da odgovore i rješenja pišu na „bijeloj ploči“.

Osim toga, kao učitelj mogu s učenicima podijeliti svoju „bijelu ploču“ tako da ju i oni mogu vidjeti. To je savršen način davanja uputa. Kada napišem uputu, stisnem oznaku proslijedi i ona će biti vidljiva svim mojim učenicima: i onima u fizičkoj učionici, i onima u virtualnoj.

Poslužite se mrežnom stranicom classkick.com

Razlog zašto se uz Nearpod i whiteboard.fi služim i stranicom classcick.com, jest u tome što se moji učenici u fizičkoj učionici mogu povezati s učenicima na mreži te surađivati u zajedničkome prostoru.

Stranica omogućuje stvaranje popisa učenika. Učitelj najprije unese ime svakoga učenika u popis i zatim imenu na popisu pridružuje zadatke. Učenici dobiju razredni kod ili poveznicu kojima pristupaju zadatcima pod svojim imenom.

Učitelj može vidjeti kako učenici prolaze isti zadatak. Dok radi na zadatku, učenik u bilo kojem trenutku može „dignuti ruku“ u slučaju da mu je potrebna pomoć, i na taj način zatražiti učiteljevu potporu. Učitelj sve prati sa središnjega ekrana te može pristupiti slici na učenikovu ekranu odnosno dijelu zadatka u kojemu je učenik zatražio pomoć. Učenik i učitelj tada dijele zajedničku sliku odnosno zadatke te učitelj učeniku može pomoći u rješavanju problema s kojima se učenik suočio. Sjajna stvar u primjeni stranice classcick.com sastoji se u tome što učenici mogu isporučiti odgovore i informacije u obliku teksta, crteža, videopoveznice, snimanja fotografija i audiozapisa. S obzirom na to da je moguće napraviti zvučni zapis, stranica je odlična za nastavu engleskoga jezika.

Primjeri primjene mrežne stranice u simultanoj nastavi

Sada ću vam pokazati kako se služim stranicom classkick.com u nastavi. To je uistinu jako jednostavno.

Nakon što sam izradio popis učenika, odem na Zadatke te otvorim Novi zadatak. Pritom sam (u konkretnom slučaju u videozapisu) otvorio polja za tri slajda. Želim učitati PDF-dokument iz zbirke tekstova koje primjenjujem u nastavi, a koji sam sa svojim učenicima već „proradio“. Odem na prvo polje, zatim na ikonu Podloga te na Unesi podlogu. Kao podlogu unesem dokument kojim se želim poslužiti u nastavi. Međutim, ne želim na prvome polju ostaviti cijeli dokument, nego ga želim podijeliti na tri dijela. Označim prvi dio (prvih dvanaest pitanja) te stisnem Sljedeće.

Kada je taj dio dokumenta pridružen slajdu, želim postići  i interaktivnost pa zato idem na ikonicu Ispuni prazna mjesta. Zatim u dokumentu označim one dijelove koje treba ispuniti. Na drugom slajdu ponovim postupak. Najprije označim sljedeću skupinu zadataka i zatim ponovim kako je naznačeno za prvi slajd, a jednako postupam i u pripremi trećega slajda, sve dok dokument ne bude podijeljen na dijelove i označen tako da ga učenici mogu dopunjavati.

Kada učenici pristupe zadatcima, mogu pratiti njihov napredak na središnjem ekranu gdje su prikazani pojedinačni radovi odnosno ekrani.

Mlađim učenicima mogu pridružiti zadatke crtanja. Primjerice, mogu ih uputiti da nacrtaju slona. Zatim iz opcije Učiteljev pogled imam mogućnost pratiti napredak svakoga učenika, pristupiti radu i napisati pozitivan komentar koji će se pojaviti na učenikovoj slici.

Treća ideja vezana je uz mogućnost stvaranja zvučnih zapisa. Prvo vam predstavljam ideju primjenjivu za učenike mlađe dobi. Zadatku pridružim tri kartice na kojima se nalaze pojmovi zabilježeni riječima (slovnim zapisom) i slikom. Učenici trebaju izgovoriti ono što čitaju ili prepoznaju na karticama jer želim provjeriti točnost njihova izgovora. Slušam kako su izgovorili zadane pojmove, a zatim i sam snimim zvučni zapis izgovarajući iste riječi kako bih ih, u slučaju da su pogriješili, upozorio na pogrešku.

S učenicima starije dobi na isti način obrađujem izgovor naglaska u riječi. Zadatku pridružim podlogu na kojoj se nalaze riječi s označenim mjestom naglaska. Učenici moraju snimiti zvučni zapis kako bih mogao provjeriti naglašavaju li ispravno zadane riječi. Zatim  slušam njihove zapise te dodajem vlastiti u slučaju da su negdje pogriješili.

Na kraju, želim s vama podijeliti mogućnost dodavanja poveznice. Uz poveznicu na članak koji ste namijenili učenicima, možete dodati pitanja kojima ćete provjeriti njihovo razumijevanje pročitanoga. Napišete ime članka (zadatka), pridružite poveznicu te dodate pitanje i prazno mjesto za odgovor.  Primjerice, zadao sam im članak o otvaranju Disneylanda u Kaliforniji, a pitanje glasi: Koje je godine prvi put otvoren Disneyland?

Nadam se da će vam moje ideje i upute biti od koristi. Podijelite sa svojim kolegicama i kolegama ako smatrate da bi im mogle pomoći.

■ NAPOMENA ■ autor: učitelj s 12-godišnjim iskustvom poučavanja koji na You Tubeu i Twitteru dijeli iskustvo primjene IKT-a u nastavi ■ izvornik: Charlie’s Lessons ■