Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
NIJE ČEKIĆ KRIV, KRIVA JE RUKA KOJA NJIME RAZBIJA.
Mobiteli u razredu?
objavljeno: 2. veljače 2018.

Mobiteli su alat, poput čekića. Čekićem se može graditi, a može se i uništavati: hoće li se dogoditi jedno ili drugo ne ovisi o čekiću, nego o ruci koja ga drži.  Isto je tako i s mobitelima.

Jedna stara španjolska poslovica kaže: Sve smiješ, ali za sve moraš platiti… To je zapravo odličan odgojni savjet. Psiholozi često savjetuju da ne pokušavamo upravljati dječjim ponašanjima zabranama, nego da ih naučimo preuzimati odgovornost. Hoću li zabraniti djetetu da se igra mobitelom na satu ili ću ga naučiti da se mobitelom koristi za učenje? Tu odluku svatko od nas sam donosi, ovisno o tome kako vidi svoju ulogu učitelja i kako shvaća pojam interaktivnosti. Mobiteli mogu ometati u učenju. A mogu ga učiniti neodoljivo privlačnim.

Ne treba navoditi primjere da bismo dokazali kako mobiteli mogu ometati učenike u učenju. Danas bih, međutim,  podijelila s vama samo jedan od načina na koje mobiteli mogu i učitelju i učeniku uljepšati sat, uštedjeti vrijeme i pomoći da se brže stigne do kvalitetnih rezultata. Dakako, spomenut ćubit će riječi o QR kodovima. Oni koji ih već koriste u razredu dobro znaju o čemu govorim. Za one koji će ih tek početi koristiti evo objašnjenja na konkretnome primjeru.

Sa svojim učenicima provodite cjelogodišnji projekt proučavanja hrvatskih nematerijalnih dobara uvrštenih u UNESCO-v popis svjetske kulturne baštine. Dubrovačka Festa svetoga Vlaha jedno je od takvih dobara aktualnih baš u ovo doba godine.  Pretpostavimo da učenicima želite ponuditi resurse pomoću kojih će samostalno raditi na projektu. Ponudite im teme, linkove na materijale koje će koristiti u istraživanju teme te pitanja i zadatke na koje trebaju moći odgovoriti ako su uspješno učili. To može izgledati OVAKO.

Ako je učenik za računalom, kliknut će na svaki link u dokumentu da ga otvori, istraži, odgovori na pitanja, riješi zadatke… 

QR kodovi su ekonomičniji način da personaliziramo poučavanje i naučimo učenike samostalno učiti. Pogledajte primjer na slici. Riječ je o običnoj slici koju mogu isprintati, a da svejedno ostane interaktivna. Interaktivnom je čine ona tri kvadratića u desnom donjem uglu. To su QR kodovi. Učenik ih otvara mobitelom.

U čemu je štos? Sliku s QR kodovima mogu isprintati, plastificirati i spremiti. Mogu tako pripremiti različite teme i zadatke za cijelo obrazovno razdoblje što će mi uštedjeti hrpu vremena, ali što je još tisuću puta važnije: omogućit će mi da personaliziram poučavanje. Svakom učeniku mogu dati baš onakve zadatke kakvi su NJEMU potrebni: posebne za darovite. Posebne za one koji idu po prilagođenom programu. Posebne za nemotivirane. Posebne za one koji imaju rupe u predznaju. Posebne za one koji nisu razumjeli koncept. Posebne za one koji samo trebaju vježbu da bi izbrusili neku vještinu…  Dobivam situaciju da ISTOVREMENO svaki učenik radi svoje, baš ono što mu treba, svatko nešto drugo, nitko nikome ne smeta, nitko nikoga ne ometa. A usto sve skupa više nalikuje igri, nego učenju.

Za QR kodove potrebne su vam dvije aplikacije, obje besplatne. Prva je QR generator, na primjer .

Besplatan je i jednostavan za uporabu.  Iskušajte ga i upoznajte igrajući se: pretvarajte sadržaje koje želite podijeliti učenicima u QR kodove.

Druga besplatna aplikacija potrebna je mobitelima vaših učenika. Riječ je o QR čitaču. Ima ih mnoštvo, a koji od njih ćete odabrati ovisi o tipu uređaja kojim namjeravate otvarati QR kodove i njegovom operacijskom sustavu.  Zato je najjednostavnije ugooglati free QR reader pa će uređaj sam prepoznati i odabrati onaj koji mu odgovara.  Za android, aplikaciju za QR čitač možete besplatno skinuti OVDJE.

Dakle, kad kliknete aplikaciju za čitanje QR kodova na svom mobitelu, on se počinje ponašati kao fotić. Vi samo približite mobitEl tako da QR kod uhvatite unutar one četiri oznake. Kad ga čitač prepozna, prikazat će vam URL adresu sadržaja koji je prikazan kodom te ponuditi opciju prekida ili otvaranja dokumenta.

Pokušajte. Usnimite aplikaciju QR čitača, trebat će vam i u privatnome životu: kodovi su danas posvuda… Uzmite sad svoj mobitel i pogledajte onu fotku s Festom svetoga Vlaha. Otkrit ćete da se iza jednoga QR koda krije tekst, a iza dvaju videi s Youtube-a.

Granice naše slobode su u našem znanju. Bojimo se i skloni smo se opirati onomu što nam je nepoznato i u čemu se ne osjećamo sigurnima. Prirodna je reakcija na ono čega se bojimo da  – zabranjujemo. Time svoje granice namećemo i ljudima oko sebe.  NAŠA JE SNAGA U ZNANJU.  Znanje mi daje moć, slobodu da odabirem, širim granice…  Hoću li koristiti mobitel u poučavanju ili neću, moja je stvar. Nitko mi ne može narediti, ali nitko mi ne može ni zabraniti.

Piše: Dinka JURIČIĆ