Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
Znanost šumom, praksa drumom.
Neuroznanstvenici kažu da bi trebalo drukčije
objavljeno: 23. kolovoza 2016.

…Metodike kojima su nas učili na faksu katkad bi dobrim dijelom najbolje bilo zaboraviti jer su temeljene na pretpostavkama o funkcioniranju našega mozga koje je suvremena neuroznanost pobila.

Molekularni biolog John Medina u svojoj knjizi Brain rules : 12 principles for surviving and thriving at work, home, and school (2009.) objašnjava kako neka od ključnih otkrića o mozgu iskoristiti za nove, uspješnije i manje stresne načine učenja. Rečenica kojom bi se dala sažeti cijela knjiga glasi: Desetljećima smo prisilno gurali svoj mozak u učionice i kabinete, a naš mozak zapravo uopće nije dizajniran za učionice. Dizajniran je da bismo preživjeli u džungli.” Na slici sam sažela 12 pravila mozga o kojima Medina govori. 

Podsjetit ću vas i na Erica Jensena.  Na hrvatski je prevedeno nekoliko njegovih knjiga pa ga ne treba posebno predstavljati. Svoj najnoviji priručnik Jensen Learning Guide To Brain-Based Teaching (2014.) besplatno je ponudio učiteljima na http://schd.ws/hosted_files/2016isn/06/10MostEffectiveTips.pdf . U priručniku nudi deset doista djelotvornih strategija poučavanja i učenja temeljenih na najnovijim spoznajama neuroznanstvenika te ideje za njihovu praktičnu primjenu u razredu. Uz svaku strategiju nudi mnoštvo linkova na svoje i tuđe materijale koji će vam pomoći u razumijevanju problema i dizajniranju sata. Primijetit ćete da se njegove strategije učenja i poučavanja često poklapaju s Medininima jer se temelje na istim dostignućima neuroznanstvenih istraživanja. Sažela sam Jensenov priručnik na jednu sliku-podsjetnik.

Zgodno je razmisliti malo o osnovnim pravilima funkcioniranja mozga i strategijama za iskorištavanje tih pravila u radu s učenicima. Princip rješavanja problema  s motiviranjem, disciplinom, pamćenjem i učenjem isti je kao za rješavanje svih ostalih problema: promijeni stav, priznaj problem, strategiju koja ne djeluje zamijeni novom, iskušaj je… pa ako djeluje, nastavi je primjenjivati. Ako ne djeluje, pipaj dalje dok ne naletiš na rješenje.

Sjetite se uvijek Umijeća ratovanja, fenomenalne Sun Tzuove knjige koja sažeta jednom rečenicom glasi: Pobjeđuje onaj tko razmišlja unaprijed, proaktivno. Svi se bitke lako i bezbolno dobiju ako probleme riješimo pametnim planiranjem PRIJE nego što se pojave. 

Piše: Dinka JURIČIĆ