Kako motivirati učenike

POEZIJA JE KAD EMOCIJA PRONAĐE SVOJU MISAO, A MISAO PRONAĐE PRAVE RIJEČI. [ ROBERT FROST ]

Riznice tišine

petak, 10. svibnja 2019.

Najveći je i najslađi učiteljski izazov pridobiti učenika da se dobrovoljno odlijepi od površnosti, brzine i blještavila bučnoga svijeta trenutačnih zadovoljstava i zaroni u tišinu.

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje, znatiželja, divljenje... Tišina je ta koja omogućuje otvaranje vrata u nama za uvide, promišljanja, empatiju, istraživanja, učenje, čitanje...

Billy COLLINS, američki sveučilišni profesor književnosti, pjesnik i antologičar, pokrenuo je 2013. godine u suradnji s Kongresnom knjižnicom iznimno zanimljiv projekt pod nazivom Poetry 180.

Projekt je u biti jednostavan: 180 dana (koliko otprilike radnih dana ima nastavna godina) učenicima treba pročitati po jednu pjesmu. Collins je uz pomoć skupine srednjoškolaca izabrao 180 pjesama. To nisu pjesme za analizu ili objašnjavanje, već pjesme koje jednostavno promiču slušanje i uživanje u izgovorenoj riječi.  

Neke su pjesme s tog popisa smiješne, neke šokantne, neke duboko dirljive. Neke pričaju o gubitku dragih osoba, potrebi da se pronađe nešto dobro usred stvarnosti gladi, siromaštva i nepravde. Jedna pjesma priča o odrastanju homoseksualnog dječaka s ocem koji je bio utjelovljenje stereotipne „muškosti” – lova i traktora, džepnih noževa i nogometa... Prava magija tih 180 pjesama leži u onome što mogu ponuditi u cjelini, kao zbirka dnevnih čitanja. Ako se, naime, te pjesme iz dana u dan naglas čitaju, imaju čudesnu moć izazvati i proširiti stavove učenika o ljudima i iskustvima različitima od njihovih.

Popis i cjelovite tekstove pjesama pogledajte OVDJE.

Neobičan, ali vrlo zanimljiv odabir, zar ne? Odmah ćete zapaziti da to nisu pjesme iz kojih se uči o poetici. Nisu antologijske, mnoge čak ne bismo nazvali ni nekim naročitim književnim djelima. To je naprosto široka lepeza raznovrsnih pjesama za sprijateljivanje s poezijom i s tišinom.

U našim školama baš i nije običaj razglasom na početku radnoga dana poželjeti svim učenicima dobar dan i pročitati im neku poticajnu dnevnu poruku. Nije običaj ni na kraju radnoga dana pozdraviti učenike, zahvaliti im što su surađivali, poželjeti im da se kod kuće dobro odmore i ispratiti ih nekom novom poticajnom mišlju, izrekom, pjesmom. Međutim, u svijetu je sve više škola koje upravo na taj način dnevno komuniciraju s učenicima. Pjesme iz Collinsova projekta Poetry 180 učenicima su čitane nakon redovitih dnevnih obavijesti.

Što li bi se sve dobro moglo dogoditi izazovemo li i mi svoje učenike dnevnim čalabrčkom poezije okruženim tišinama? Kad bismo i odlučili uvesti projekt sličan Collinsovu u naše škole, vjerojatno bi se sve slomilo na prijeporu oko odabira 180 pjesama. Više bismo, naime, razmišljali o tome što je primjereno, nego o tomu što bi učenicima moglo najbolje pomoći da otvore vrata u nova iskustva i nova razmišljanja, potakne ih na preispitivanja svijeta u kojem žive i sebe samih.

Razmislite: biste li u hrvatski popis 180 pjesama za dnevno čitanje učenicima unijeli epigrame naših latinista? 

Marko MARULIĆ: SVEĆENICIM

Temple ne urešiva srebro, ni zlato, ni svione svite.

Čista se srca, popi, bogu posvitite.

 

Ivan ČESMIČKI (Ianus Pannonius): JURJU

Jurju, ništa se ne daje kada se mrko da.

Uz izdašnu ruku mora i lice da se sja.

 

 Biste li u taj popis propustili Josipa Severa?

 

Josip SEVER: PROSTRANO SAGORIJEVANJE

 u vode u oazi

ulaze sjene rijeka

u maštalačkoj aziji

širi se jeka vjetra.

 

iza i prije mene

umorna pusta ravnica

osjećam srušeno vrijeme

i razvaline lica.

 

i onda pun tišine

bježim od sebe u dim.

a kada oganj umre

od pepela poludim.

Bismo li im čitali Bukowskog ili Miku Antića i Vaska Popu? Ili Dortu Jagić, Aleksandra Hut Kona? Martinu Vidaić? A što je s poezijom koju potpisuje misteriozni Sven Adam Ewin?

Tu bi negdje gadno zapelo, zar ne?

Na kraju bismo im vjerojatno (jer tako je najsigurnije) odlučili čitati provjerene pjesme provjerenih autora iz antologija i s popisa lektire. Čitali bismo im pjesme iz čitanki. Pa ne bismo izdržali i malo bismo ih na satu interpretirali, malo tumačili. I malo sve to skupa na kraju pretvorili u lektiru... i sve bismo pokvarili učeći ih što da misle o pjesmama. Umjesto da ih pustimo čuti pjesmu.

Poezija je zgusnuta misao, aluzivna, uglazbljena riječima. Najbolje djeluje kad je smještena između dviju tišina. Studente književnosti treba učiti kako da interpretiraju i tumače poeziju. Učenike, međutim, treba samo navesti na to da je čitaju... i osluškuju njezine odjeke u svojoj tišini. Neki će pritom uživati. Neki neće, ali će ipak iz pjesme izići malčice drukčiji nego što su bili kad su u nju ušli.

 

 

Vezani članci
Školski portal: Plan mjesta

Plan mjesta

… u našem gradu ima geometrijske oblike. Vidjevši ideju kolegice…

Školski portal: Geometrijska apstrakcija

Geometrijska apstrakcija

... i njihovim apstraktnim pristupima određenoj temi. Učenicima se iznimno svidjela pomisao…

Školski portal: Maslina [grana i plod]

Maslina [grana i plod]

Katkad učenici jezične slike trebaju pretvoriti u vlastite vizualne slike,…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: ZA ZEMLJIN SPAS JA DIŽEM SVOJ GLAS

ZA ZEMLJIN SPAS JA DIŽEM SVOJ GLAS

… životinja koje ih pojedu ili…

Školski portal: Plan mjesta

Plan mjesta

… u našem gradu ima geometrijske…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…