Kako motivirati učenike

"NIJE NIŠTA DOBRO ILI LOŠE / NAŠA GA MISAO ČINI TAKVIM." SHAKESPEARE

VIDEO | Skini se s autopilota

utorak, 18. listopada 2016.

Svi znamo da novac ne raste na drveću i ne pada nam na um ondje ga tražiti. Amy Krouse Rosenthal šarmantno razigrana, kreativna i radoznala američka autorica dječjih knjiga, knjiga za odrasle...

VIDEO | Skini se s autopilota

...sjajnih kratkih filmova i odličnih TED govora, snimila je 2010. kratki video o drvetu na kojem raste novac.

Uzela je 100 dolarskih novčanica i s dvojicom ih prijatelja povješala po drvetu jedne živahne ulice. Onda su se svi troje smjestili na jednu terasicu odakle je bio dobar pogled na drvo s novcem, uključili kameru i – snimali.  Evo što su snimili:  

Većina ljudi prošla je pokraj drveta s novcem, a uopće ga nije vidjela. Čak i oni koji su ga pogledali, nisu na njemu primijetili novac. Zašto? Zato što su bili na autopilotu: hodali su kao zombiji, u mislima negdje daleko, zavedeni svojim mobitelima, vrteći neke svoje filmove u glavi.  Psiholozi kažu  smo svi čak 46% vremena na autopilotu, kad mehanički radimo to što radimo, nesvjesni onoga što se oko nas događa. Izdvojili su tri situacije kad smo najbudniji, kad NISMO na autopilotu: seks, napornije tjelesne aktivnosti i sudjelovanje u zanimljivom razgovoru.  A tri situacije kad smo gotovo sigurno na autopilotu su: odmaranje, prisilno obavljanje nekog dosadnog posla i – sjedenje za ekranom. Ovo drugo zvuči poznato, zar ne? Upravo se tako ponaša i dobar dio današnjih učenika: tijela im više-manje mirno sjede u klupama, ali misli su im svugdje, samo ne na onome što im pokušavamo protumačiti ili što moraju napraviti. Debeli razlog da razbucamo svoje metode poučavanja i smislimo nešto uzbudljivo (a da to nije seks) što će ih natjerati da se probude.

Biti na autopilotu katkad je vrlo korisno: štiti nas da ne prolupamo od dosadnih, nekreativnih, zatupljujućih poslova i situacija koje se ponavljaju. Uspostavljanje rutina u kojima smo na autopilotu doista nam štedi i vrijeme i živce.

Međutim, biti na autopilotu ima i dvije opake posljedice.

O prvoj je govorio harvardski psiholog Dan Gilbert, autor kultne knjige Stumbling on Happiness (2007.) On, naime, tvrdi da postoje dvije sreće: prirodna (koju osjećamo kad dobijemo ono što smo željeli) i sintetizirana (ona koju sami stvaramo kad ne dobijemo ono što smo željeli, kad pronađemo način da budemo sretni s onim što imamo. Prirodnu sreću povezao je s autopilotom: jurimo za svojim željama i ciljevima i nemamo vremena ni za što drugo. Ubijamo se ostvarujući ciljeve, ali iza svakog viri hrpa novih... i život učas proleti, a mi  prekasno primijetimo da ga zapravo nismo ni okusili... Za sintetiziranu sreću potrebno je usporiti, biti budan, doživljavati sve oko sebe, uživati u otkrivanju i putovanju. Ljudi naviknuti na autopilot za svoja nezadovoljstva optužuju okolnosti. Ljudi koji su naučili samo sintetizirati svoju sreću znaju da sreća nema veze s okolnostima: nakon godine dana čovjek koji je u nekoj stravičnoj nesreći ostao trajni invalid često naučiti biti sretniji od nekoga tko je istovremeno osvojio golemi zgoditak na lotu. Ukratko, dok smo na autopilotu ovisni smo o okolnostima, autopilot upravlja našim ponašanjem i životom. Tek kad se skinemo s autopilota uzimamo svoj život i svoju sreću u svoje ruke.

Pogledajte Gilbertov TED govor o sreći: 

Druga opaka posljedica vožnje na autopilotu je ono o čemu je pisao psiholog Gary Klein nakon one stravične nesreće u kojoj se 2009. avion Air Francea na letu 447 srušio ubivši 228 putnika i članova posade samo zato što su se pilot i dvojica kopilota toliko naučili oslanjati na autopilota (što je sasvim uobičajena praksa na rutinskim prekomorskim letovima) da su im vještine potrebne za reagiranje u kriznim situacijama naprosto – zakržljale. Klein, inače specijaliziran za intuitivno odlučivanje, najbolje je objasnio ono što zovemo paradoksom automatizacije: „Kad odlučivanje prepustimo algoritmima, prestajemo se truditi da posao koji radimo obavljamo bolje: od algoritama očekujemo da pronalaze uzroke pogreškama i otklanjaju ih. Polako počnemo postajati sve nesigurniji u vlastite prosudbe i zato se još više oslanjamo na algoritme; postajemo ovisni o njima. To je začarani krug: postajemo sve pasivniji i neoprezniji.“ Vještine i iskustva koja smo mukotrpno stjecali i brusili izblijede, pa kad računala zapnu u situacijama za koja nemaju pohranjenih parametara pomoću kojih bi algoritmom  riješile problem... i mi postanemo bespomoćni.

Djeca su nam danas masovno na autopilotima. Treba ih probuditi navodeći ih da sudjeluju, pokušavaju, griješe, ispravljaju pogreške, rješavaju probleme, stječu iskustva i razvijaju vještine zahvaljujući kojima će uspješno nalaziti rješenja u svim situacijama, posebice u onim kriznim. Često nam je izraz „razvijanje kompetencija“samo fraza. Kompetentna je osoba ona koja se služi autopilotom kad treba, ali koja nije o njemu ovisna i koja ne dopušta sebi da joj rutina postane – rutina.

Jeste li i vi na autopilotu? Ima jedan sjajan test da to otkrijete: zamislite sebe za pet godina. Ako se smješkate gledajući sebe kako ostvarujete svoje snove, dobro je. Ali ako vas hvata depra jer vidite sebe kako se koprcate u istim i još gorim problemima od onih koje imate sad, samo što ste pet godina stariji, siromašniji i umorniji – znači da ste zaglavili na mentalnom autopilotu. Vrijeme je da sjašite s njega i prebacite se na ručno upravljanje.

Piše: Dinka JURIČIĆ

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

U međupredmetnoj temi ODRŽIVI RAZVOJ klimatske…

Školski portal: Štrajk i početak došašća

Štrajk i početak došašća

Nadam se da smo nešto pokrenuli…

Školski portal: ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

Drage učiteljice i dragi učitelji, i…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…