Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Stoti dan škole u rimskom stilu
objavljeno: 31. siječnja 2018.

Tradicija proslave stotoga dana dolazi nam iz Amerike, a mi smo ju objeručke prihvatili na veliko zadovoljstvo naših učenika.

  • Budući da sam sa svojim učenicima u četvrtom razredu, ove ćemo godine stoti dan slaviti četvrti puta.

O idejama za proslavu toga dana pisali su mnogi i internet je prepun različitih ideja. I ja sam prošle godine izrađivala igrice i pisala o njima u kolumni pa možete i to pročitati OVDJE.

  • Ovogodišnji stoti dan izbrojit ćemo 14. veljače.

Materijale sam već pripremila i sad samo brojim dane.

Budući da nam je ovo već četvrti puta kako se igramo brojem 100, morala sam dobro promisliti što im i kako ove godine ponuditi, jer imam osjećaj da smo u posljednje tri godine odradili skoro sve: brojili smo do sto, slagali smo tornjeve od stotinu plastičnih čaša, ispisivali riječi koje u sebi sadrže riječ „sto”, od slova koja čine naziv „stoti dan škole” stvarali nove riječi… A i svake godine nešto izradimo: naočale u obliku broja 100 ili medaljon s natpisima poput „preživio sam sto dana u školi” ili „sto dana mudrija/mudriji”… Eto, idejama nikad kraja.

Odlučila sam ove godine proučavati RIMSKE BROJKE. Njih radimo u drugom razredu kada učimo snalaženje u vremenu i nakon toga ništa od rimskih brojeva. To je maknuto radi rasterećenja učenika, a smatram da bi to trebali raditi i znati, jer… već u četvrtom razredu stižu stoljeća koja se zapisuju rimskim brojkama, a postoji i puno zanimljivih matematičkih mozgalica sa šibicama koje oni ne bi mogli rješavati, jer ne znaju čitati rimske brojke veće od 12.

U konačnici, živimo u Vinkovcima (Colonia Aurelia Cibalae), gradu s jakim rimskim korijenjem pa moramo znati čitati i rimske brojke.

Slijedi nekoliko aktivnosti koje ću primijeniti u svome razredu pri obilježavanju „četvrtog stotog dana”:

■ VJEŽBANJE PISANJA I ČITANJA RIMSKIH BROJKI DO STO

Prvo bi trebalo ponoviti i dobro zapamtiti osnovne brojeve te utvrditi princip zapisivanja brojki do sto. Uglavnom se sve rimske znamenke pišu izlomljenim i ravnim crtama, osim znamenke 100 pa se za početak možemo igrati šibicama ili štapićima za računanje, s time da treba posebno istaknuti način na koji ćemo „pisati” broj 100, odnosno „C” (dvije šibice ili štapića u položaju nalik na slovo „C”.)

Učenici mogu raditi samostalno ili u paru.

Izgovorim neki broj od 1 do 100, a učenici ga trebaju „napisati” slažući šibice ili štapiće u određeni položaj. Kada svi učenici izvrše zadani zadatak, ja im pokazujem ispravan način. Ponovit ćemo ovu vježbu nekoliko puta, odnosno onoliko puta koliko je potrebno učenicima da ovladaju pisanjem i čitanjem rimskih brojeva.

TKO ĆE PRIJE

Učenici se natječu u parovima, jedan protiv drugoga. Dva su učenika pred pločom ili za istim stolom na kojemu se nalaze šibice.

Ja (ili učenik) izgovorim jedan broj od 1 do 100, a odabrana dva učenika trebaju što prije taj broj napisati na ploči pomoću rimskih znamenki ili ih složiti od šibica.

Inače, ovaj način rada moji učenici vole, a posebno na satu matematike kada se obožavaju natjecati u izvođenju bilo koje od četiri računske radnje. Po dva učenika izlaze pred ploču. Svaki ima kredu u ruci. Ja zadam zadatak, a oni ga istodobno rješavaju na ploči. Onaj učenik koji završi, čučne. Brži učenik osvaja bod (ako je točno riješio zadatak).

Onaj učenik koji je brži ili točniji, osvaja bod za svoju ekipu.

■ RIMSKI BINGO

Na internetu sam pronašla vesele kartice za igranje igre bingo. Moji ga učenici ionako vole igrati pa im ne želim uskratiti to zadovoljstvo. Ovdje sam pronašla kartice za igru bingo pa sam si ih prevela na hrvatski jezik, a potom ispisala po dvije kartice na jedan list A4 papira i plastificirala. Igrat ćemo ju u parovima kako bi učenici mogli međusobno surađivati i pomagati si.

  • Igra spremno čeka proslavu stotog dana.

Uz ovu igru potreban je i list papira s brojevima od 1 do 100 uz pomoć kojega ćemo pratiti koji je broj već pročitan kako bismo mogli provjeriti je li igrač osvojio bingo ili ne. Potrebno je imati i svih sto brojki izrezanih, svaki na jednom komadiću papira, kako bi se mogli izvlačiti.

Moći ćete preuzeti tablicu za igru pa predlažem da ju ispišete u dva primjerka od kojih ćete jedan izrezati.

A ne morate čak ni to: ispišite samo jedan list, a u igri tek nasumično izgovarajte brojeve i prekrižite izgovorene u tablici s koje čitate.

Napomena: brojki ima puno i kako se ne bi dogodilo da igra postane dosadna zbog duljine igranja, predlažem da se dogovorite prije početka što je „bingo” u pojedinoj igri. Npr., u prvom je krugu bingo ako učenici popune prvi red. Nakon odigranoga prvoga kruga, učenici se mogu zamijeniti za kartice i bingo će npr. biti treći stupac.

Pripremite si puno nagradnih bombončića, čokoladica ili nečega drugoga i neka veselje započne.

■ MEDALJONI

Svake godine s učenicima izrađujem nešto što će im ostati za uspomenu od proslave 100. dana. Jedne smo godine izrađivali naočale pa bedževe s natpisima „Sto dana pametniji”, „Preživio sam sto dana u školi”, zatim krune, a ove ćemo godine raditi medaljone koje sam već dizajnirala te će ih učenici lijepiti na karton, izrezati i ukrasiti po želji. Imat ćemo mnogo posla s Rimljanima pa sam medaljone napravila tako da na izradu utrošimo minimalno vremena.

  • Slovo C je u medaljonu iz posebnog razloga. Znate zašto?

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.