Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Veliki brojevi
objavljeno: 4. listopada 2017.

… milijun, uvijek s oduševljenjem i široko otvorenim očima veselo uzdišu. Jer smo veliki i zaslužujemo rad s velikim brojevima.

Čitanje velikih brojeva, pogotovo u četvrtom razredu, nije nimalo lak posao. A kad počnemo crtati tablice mjesnih vrijednosti, stupcima nikad kraja. No svaki je početak težak.

U jednoj kolumni već pisala sam o „magičnim štapićima“ koje možemo rabiti s učenicima već od prvog razreda i koji nam služe kao pomoć za vježbanje čitanja brojeva, uspoređivanja, zbrajanja, oduzimanja.

Danas ću pisati o igrama kojima također možemo pomoći učenicama da lakše ovladaju velikim brojevima.

  IGRA ZAOKRUŽIVANJA BROJEVA

Zaokruživanje brojeva važno mi je kao priprema za pisano dijeljenje dvoznamenkastim brojem, kada učenik treba zaokružiti dva broja koja dijeli te procijeniti koliko puta djelitelj „stane u broj“. Primjenjujem više različitih aktivnosti i igara za zaokruživanje, no danas vam predstavljam igru s pomoću koje ćete moći vježbati s učenicima zaokruživanje troznamenkastih brojeva na desetice i zaokruživanje četveroznamenkastih brojeva na stotice. Igre ćete moći preuzeti s poveznica na kraju teksta.

KAKO IGRAMO?

■  Igra je za dva učenika.

POTREBNO

  • žetoni za prekrivanje polja u dvije boje (svaki učenik ima jednu boju)
  • onoliko igraćih kockica koliko veliki broj želite (tri kockice za troznamenkasti broj, četiri kockice za četveroznamenkasti itd.)
  • ploča za igranje

■  Prvi učenik baca tri kockice i od njih slaže troznamenkasti broj koji potom zaokružuje na najbližu deseticu (npr. 347 – najbliža je 350). Svojim žetonom prekriva broj 350.

■  Svaki se broj na polju može prekriti samo jedanput. Nije dopušteno stavljanje dvaju žetona na isto polje.

■  Nakon što je prvi učenik prekrio željeni broj na ploči, igru nastavlja sljedeći učenik.

Pobjednik je onaj igrač koji prvi uspije složiti četiri žetona u vodoravnome, okomitome ili dijagonalnom smjeru.

Ova je igra sjajna jer uključuje kombinatoriku, odnosno učenik bacanjem triju kockica dobiva tri znamenke s pomoću kojih može složiti više različitih troznamenkastih brojeva. Razmišlja koji mu je broj potreban te ga pokušava složiti.

U početku učenici igraju u parovima (dva na dva) kako bi se zajedno mogli dogovarati i osmišljavati strategiju kako pobijediti protivnički par. Kad ovladaju tehnikom kombiniranja brojeva, mogu se okušati u igri „jedan na jedan“.

  IGRA USPOREĐIVANJA BROJEVA

Nakon ovladavanja čitanja velikih brojeva te očitavanja položaja pojedine znamenke u tablici mjesnih vrijednosti, slijedi uspoređivanje brojeva, koje također može biti zanimljivo i veselo.

Glasnija verzija igre igra se igraćim kockicama (kockice udaraju o klupe pa to proizvodi buku), a za tišu verziju možemo rabiti karte za UNO ili obične igraće karte, no trebamo izbaciti slike (kralj, dama…), a as će nam služiti kao znamenka 1.

KAKO IGRAMO?

Ovisno koje brojeve želimo uspoređivati, toliko ćemo kockica uzeti ili ćemo toliko karata izvući iz špila.

Opisat ću primjer s peteroznamenkastim brojevima.

  Učenici mogu igrati igru u paru, u trojkama i u četvorkama.

  • Prvi učenik baca pet kockica i od dobivenih znamenaka pokušava složiti što manji peteroznamenkasti broj koji zapisuje na komad papira.
  • Sljedeći učenik baca pet kockica i on također pokušava složiti što manji broj, koji zapisuje na papir.
  • Kad završi prvi krug bacanja i slaganja broja (ovisno koliko učenika igra), učenici uspoređuju dobivene brojeve. Učenik koji je uspio složiti najmanji broj, osvaja jedan bod.

■  Igra se igra u deset krugova. Pobjednik je onaj igrač koji osvoji najviše bodova.

■  Moguće je igrati i tako da se pokušava složiti što veći peteroznamenkasti broj.

■  Poslije na sličan način možemo zbrajati i oduzimati brojeve, množiti ih i dijeliti.

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.