Već godinama moj se pristup lektiri razlikuje od tradicionalnog pristupa čitanju književnih djela. U prvom je razredu svrha lektire razvijanje ljubavi prema čitanju i razumijevanje pročitanog.
Kako bi sedmogodišnji učenik mogao razumjeti književno djelo, uklopila sam sate lektire u nastavu hrvatskog jezika. To znači da moji učenici nemaju posebne bilježnice i zadatke za lektiru, nego djela s lektirnog popisa zajedno čitamo i o njima razgovaramo na satu hrvatskog jezika.
Prvo lektirno djelo koje smo pročitali na satu bila je Crvenkapica braće Grimm, a obradili smo ga u rujnu. Nakon što sam pročitala bajku pogledali smo i slikovnicu, a učenici su trebali uočiti po čemu se ona razlikuje od pročitane bajke. Potom je svaki učenik koji je to želio odabrao jedan lik te svojim riječima nastojao dočarati bajku.
Sljedeći, malo teži korak bio je pokušaj da u bajku unesemo neke promjene. Učenici su se u svojem usmenom izričaju služili punim rečenicama obogaćujući time nastavni sat, čineći ga zanimljivijim.
Na kraju su, za domaću zadaću, trebali izmisliti naslov nove bajke te crtežom i bojama dočarati promjenu prema originalnoj bajci. Većina učenika opredijelila se za boju kao glavno obilježje priče, pa su svojim bajkama nadjenuli naslove poput Plavokapica, Žutokapica, a imali smo i jednu Tužnokapicu (bila je prikazana bojom, a ne slovima).
Od rujna do danas na taj smo način zajedno interpretirali već četiri književna djela s popisa lektire za 1. razred.
Sada, u siječnju, nakon što smo obradili sva slova, bavit ćemo se interpretacijom književnih djela koja podrazumijeva i pisanje. Zajedno ćemo cijelog tjedna čitati i interpretirati knjigu Slikopriče Željke Horvat-Vukelje.
Za takav su oblik rada potrebne dodatne pripreme i izrada materijala koji će pratiti sadržaj svakog nastavnog sata te u djece probuditi želju da u školskoj knjižnici posude i ostale knjige te autorice i pročitaju ih.
Potrudimo li se, mogli bismo odgajati naraštaje malih čitača koji će s radošću čitati književna djela i izgrađivati vlastito mišljenje o njima. Time ćemo, pak, pridonijeti i razvoju mnogih kompetencija građanskog odgoja i obrazovanja u naših malih čitatelja.
Sandra Vuk