Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA
Učiti, kako učiti
objavljeno: 21. rujna 2020.

Učiti kako učiti međupredmetna je tema koju svi učitelji u nekoj mjeri dotiču tijekom rada u učionici. Budući d asam trenutno u 4. razredu, a s obzirom na dugogodišnje iskustvo, rekla bih da je to u 4. razredu jako važna komponenta, čak da bit to mogao biti i zaseban predmet – barem ja to tako sa svojim učenicima želim proći.

Učiti, kako učiti  – kurikulum 2019.

Međupredmetna tema Učiti kako učiti omogućuje učenicima razvijanje znanja i vještina o upravljanju vlastitim učenjem. Učenik će učiti primjenjujući odgovarajuće strategije učenja u školi i svakidašnjem životu.

U 4.razredu smo korak prije polaska u 5.razred kad bi učenici trebali poznavati na koji način uče i savladavaju sadržaj koji je potrebno znati.

Od prvog razreda učim ih različite tehnike, jer učenici su različiti i svatko uči na način koji je njemu najprilagođeniji.

Različitim oblicima učenja stječemo ZNANJE. Na znanju se temelji razvoj nekog društva, civilizacije. Znanje je put prema naprijed.

Hrvatska narodna poslovica kaže: Nitko se pametan nije rodio.

Danas je znanje prisutno svuda oko nas. Mnoga znanja nisu nam u ovome trenutku potrebna, ali će ubrzo doći trenutak kada nam je potrebno određeno predznanje da bismo savladali neki novi put ili neki novi sadržaj i tako stekli NOVA znanja.

To apstraktno mišljenje mojim je učenicima totalna nepoznanica i sve veća doza informacija dovodi do toga da se oni ponekad i ne trude povezivati sadržaje jer –  Pa, to postoji na Internetu!

Ipak dugogodišnje ulaganje u njihove baze podataka o procesima učenja, ovih dana u 4.razredu stvara Aha – trenutak! Često me prekidaju usred nekog dijela predavanja i kažu: Sjećam se, učiteljice, pričali ste nam što su to ozonske rupe…

Druga djevojčica kaže: Istraživali smo planete i prezentirali, sjećam se, u 3.razredu. Pričamo o slavenskoj mitologiji koja je bila poticaj za nastanak djela Ivane Brlić Mažuranić, a iz zadnje klupe učenica kaže: Božica proljeća zove se Vesna, slikali smo je vodenim bojama…

Navest ću nekoliko primjera kako nastojim učenicima približiti sam proces učenja:

A] PLANIRANJE UČENJA I IZRADA RADNOG PLANA

Trudim se svakom zadatku postaviti vremenski okvir da oni znaju do kada je potrebno nešto napraviti. Prikazujem im svoju bilježnicu u kojoj vodim svoje bilješke i raspored. Na kraju svakog dana trudim se osvijestiti im da učenje nije samo ono što čuju u školu, te ih stalno upućuje na pisanje zadaće, rješavanje/istraživanje određenih zadataka, na aktivnosti koje potiču dublje razumijevanje sadržaja.

B] SMANJITI UZROKE KOJI UZROKUJU/OMETAJU KONCENTRACIJU

Odložiti mobitel barem na sat vremena, pronaći svoj kutak učenja, pročitati što piše u bilježnici/knjizi/radnoj bilježnici, pokušati što više sadržaja proći sam, a u trenutku faze provjeravanja zamoliti nekoga da postavi nekoliko pitanja o određenoj temi. Kućne ljubimce odmaknuti od sebe i fokusirano ponoviti po rasporedu sadržaj od 60 do 90 minuta.

C] STVORITI POZITIVNU ATMOSFERU

Prema učitelju (pitati što ne razumiju, pitati za dodatni sadržaj, jasno istaknuti što stvara poteškoću u tim situacijama), prema roditeljima (da se ne boje pitati za pomoć, da ih roditelj u završnici učenja ukratko ispita i da se učenje u obitelji potiče), ugodna atmosfera u obitelji (podržavajuće ozračje za učenika koji želi više) i želja za vlastitim napretkom (koja se ne mora manifestirati samo ocjenom).

D] RASPORED I NAČINI UČENJA

Odabrati načine i metode učenja: umne mape, pisanje sažetaka, slikovni prikazi, podcrtavanje sažetka, izrada pitanja o nekoj temi, prepričavanje….

Učenik treba znati kako vrijeme za učenje izgleda (60 – 90 minuta u 4.razredu)

Na stolu je potrebno imati knjige i bilježnice vezane za taj ili sljedeći dan, dobro pogledati raspored i odlučiti za koji predmet je potrebno koliko vremena računajući na zadaće i proces učenja.

E] PROCES UČENJA

Za samo učenje potrebno je da je vještina ČITANJA jako dobro savladana.

Prvo se čita letimično, zatim  se označava bitan dio teksta (recimo rečenica što su imenice), zatim se u cijelosti taj dio pročita naglas pokušavajući povezati značenje riječi s onim sadržajem koji već postoji (predznanje), zatim je potrebno pokušati ponoviti sadržaj vlastitim riječima (uz moguće navođenje primjera), nakon nekoliko minuta ili na kraju učenja još jednom ponoviti sadržaj.

U drugom dijelu proći ćemo kroz metode i postupke učenja koje preporuča i sam Kurikulum za ovu međupredmetnu temu.

■ Piše: Sandra VUK ■ OŠ SVETA NEDELJA, SVETA NEDELJA ■ Mrežne stranice 4.b