Kad pođu u školu, učenici se uglavnom služe mjesnim govorom. Već od prvog dana učiteljice i učitelji najvažniji su uzor svojim učenicima u upotrebi hrvatskoga standardnog jezika u govorenju, pisanju i čitanju. Usporedno s time učitelji promiču vrijednost zavičajnih idioma i razvijaju svijest o važnosti njihova očuvanja.
Hrvatski jezik obuhvaća hrvatski standardni jezik, sva tri narječja, odnosno sve dijalekte i njihove mjesne govore.
Uz standardni jezik, hrvatski jezik obuhvaća tri narječja koja se prema upitnoj zamjenici nazivaju:
■ čakavsko narječje
■ kajkavsko narječje
■ štokavsko narječje.
Narječja se dijele na dijalekte. Dijalekte čine i mjesni govori koji se međusobno razlikuju prema svojim osobinama. To su govori različitih mjesta u Republici Hrvatskoj (na primjer splitski govor, kaštelanski govor, trogirski govor, vukovarski govor, varaždinski govor, komiški govor, hvarski govor i dr.).
Kad pođu u školu, učenici se uglavnom služe mjesnim govorom. U tom razdoblju ne inzistiramo nužno na ispravljanju izgovorenih riječi. Učiteljice i učitelji služe kao primjer rabeći standardni jezik u govorenju, čitanju i pisanju. Postupno, kako vrijeme odmiče, ispravljamo pojedine riječi koje učenici upotrebljavaju preoblikujući ih s mjesnoga govora na hrvatski standardni jezik. Pritom je jako važna naša procjena je li važnije ispravljanje izgovora pojedine riječi ili to da dijete izgovori riječ do kraja bez prekidanja onoga što govori.
U udžbeničkom kompletu SVIJET RIJEČI 1 – 4 autorskog tima Terezija Zokić, Benita Vladušić, Ankica Španić, Jadranka Jurić posebna je pozornost posvećena promicanju i očuvanju zavičajnih idioma. Prema kurikulumu nastavnog predmeta Hrvatski jezik, a u sklopu predmetnog područja Hrvatski jezik i komunikacija, za sva četiri razreda ponuđeni su i razrađeni ishodi koji se odnose na mjesni govor i hrvatski standardni jezik.
OŠ HJ A.1.6.
Učenik prepoznaje razliku između mjesnoga govora i hrvatskoga standardnog jezika.
- prepoznaje različitost u riječima (izraznu i sadržajnu) između mjesnoga govora i hrvatskoga standardnog jezika
SVIJET RIJEČI 1, 2. dio
Podrška učitelju na e-sferi
✿ Usporedno sa slušanjem zvučnog zapisa učenici crtaju u svojem udžbeniku što vide i zamišljaju slušajući izgovoreni tekst PEKARSKI HAIKU.
✿ Učenici uparuju riječi koje imaju isto značenje.
OŠ HJ A.2.6.
Učenik uspoređuje mjesni govor i hrvatski standardni jezik.
- uspoređuje riječi mjesnoga govora i hrvatskoga standardnog jezika
- sluša i govori tekstove na mjesnom govoru prikladne učeničkom iskustvu, jezičnom razvoju i sklonostima
- čita i piše kratke i jednostavne tekstove na mjesnom govoru u skladu sa svojim sklonostima, potrebama i iskustvom
SVIJET RIJEČI 2, 2. dio
Podrška učitelju na e-sferi
✿ Učenici trebaju zavrtjeti kotač te reći zadanu riječ na mjesnom govoru.
OŠ HJ A.3.6.
Učenik razlikuje uporabu zavičajnoga govora i hrvatskoga standardnog jezika s obzirom na komunikacijsku situaciju.
- uočava uvjetovanost uporabe zavičajnog idioma ili hrvatskoga standardnog jezika komunikacijskom situacijom
- istražuje u mjesnim knjižnicama i zavičajnim muzejima tekstove vezane uz jezični identitet i baštinu
SVIJET RIJEČI 3, 2. dio
Podrška učitelju na e-sferi
OŠ HJ A.4.6.
Učenik objašnjava razliku između zavičajnoga govora i hrvatskoga standardnog jezika.
- služi se hrvatskim standardnim jezikom u javnoj komunikaciji u skladu
s usvojenim jezičnim pravilima
- razlikuje mjesni govor i hrvatski standardni jezik navodeći ogledne i
česte primjere
- uočava važnost pozitivnog odnosa prema mjesnom govoru
- uočava važnost mjesnoga govora i prepoznaje njegovu komunikacijsku ulogu na pojedinom prostoru (raznolikost hrvatskih govora, jezične zajednice u Hrvatskoj i izvan granica Republike Hrvatske
- čita i sluša tekstove na kajkavskome, čakavskom i štokavskom narječju i prepoznaje kojemu narječju pripada te prepoznaje narječje kojemu pripada njegov govor
SVIJET RIJEČI 4, 2. dio
Podrška učitelju na e-sferi
✿ U čemu je ljepota hrvatskoga jezika, Antun Gustav Matoš
■ Pišu: Terezija Zokić učiteljica, mentorica i Benita Vladušić učiteljica i mentorica ■ OŠ Bijaći Kaštel-Novi ■ Terezija ZOKIĆ je autorica je udžbeničkih kompleta iz hrvatskog jezika: Tajna slova 1 – 4, Slovo po slovo 1 – 4 te Svijet riječi 1 – 4 u izdanju Školske knjige. Održala je niz stručnih predavanja i radionica u županijskim stručnim vijećima s temama iz hrvatskog jezika i likovne kulture te međupredmetne teme GOO. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. ■ Benita VLADUŠIĆ je autorica udžbenika iz hrvatskog jezika od prvog do četvrtog razreda Slovo po slovo i najnovije serije udžbenika Svijet riječi u izdanju Školske knjige. Održala je niz stručnih radionica i predavanja u županijskim stručnim vijećima i na stručnim skupovima. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. ■