Njemački jezik
■ OŠ LJUBO BABIĆ, JASTREBARSKO ■
Uporaba rječnika u nastavi njemačkoga jezika
objavljeno: 13. lipnja 2023.

Tijekom drugog obrazovnog razdoblja sudjelovala sam u edukaciji Deutsch Lehren Lernen (DLL) i istraživanju u sklopu Goethe-Instituta. Voditelj projekta, naš mentor, bio je docent Georgios Perperidis sa sveučilišta Aristotelis u Solunu, Grčka. Na projektu istraživanja radila sam s kolegicama, profesoricama njemačkoga jezika iz Grčke i Albanije, a naš je cilj bio istražiti kako se snalaze učenici na satu njemačkoga jezika kad tijekom obrade novog i nepoznatog teksta trebaju sami tražiti značenje riječi u rječniku.

Istraživanje je krenulo od činjenice kako danas u nastavi njemačkoga jezika većinu nepoznatih riječi s kojima se učenici susreću tijekom nastave, objašnjava nastavnik, pri čemu učenici imaju relativno pasivnu ulogu. Kako bi se osnažila njihova samostalnost ovladavanja jezikom, ali i samostalnost u radu te istraživačkom pristupu, ovaj su put tijekom rada na tekstu dobili na raspolaganje digitalne i analogne (tiskane) rječnike, a zadatak je bio da eventualno sami ovladaju nepoznatim izrazima.

Indikatori, koji su korišteni tijekom promatranja rada učenika na satu, bili su sljedeći:

(Jesu li učenici uspjeli razumjeti tekst služeći se samo rječnikom?)

1.] Svrhovitost

(Je li učenicima bio ovakav način rada zanimljiv?)

2.] Zainteresiranost

(Jesu li učenici pokazali aktivnost tijekom rada?)

3.] Aktivnost

(Koliko im je vremena trebalo da uspješno završe ovu aktivnost?)

4.] Vrijeme

(Znaju li se učenici ispravno koristiti novousvojenim vokabularom u zadatcima?)

5.] Primjena novog vokabulara

(Koliko su učenici bili samostalni tijekom rada?)

6.] Samostalnost

Instrumenti, kojima su mjereni indikatori tijekom provođenja istraživanja, bili su praćenje i bilješke nastavnika te anonimni upitnik koji je svaki učenik ispunio na kraju nastavnog sata.

UPITNIK je sadržavao ova pitanja:

1.] Jesi li pokušao shvatiti značenje novih riječi služeći se rječnikom?

2.] Jesi li pokušao nepoznate riječi potražiti u rječniku?

3.] Je li ti rječnik pomogao shvatiti tekst kao cjelinu?

4.] Smatraš li korištenje rječnikom tijekom obrade novog teksta zahtjevnim?

5.] Je li ti nastavnik/nastavnica objasnio/objasnila kako se ispravno koristiti rječnikom?

6.] Je li ti primjena novog vokabulara u zadatcima i govoru bila teška?

Za svako pitanje učenicima su ponuđena četiri odgovora stupnjevana od: potpuno do nikada ili od: vrlo… do uopće nije. Rezultati su priloženi u obliku grafikona.

OVO JE PRIMJER KORIŠTENOG UPITNIKA ZA UČENIKE

 FRAGEBOGEN

Bitte beantworte die Fragen. Der Fragebogen ist anonym.

Tijekom promatranja nastavnog sata nastavnici su vodili bilješke koje su koncentrirane na četiri područja/pitanja:

1.] Jesu li su moji učenici pokazali samostalnost i volju tijekom rada koristeći se rječnikom?
2.] Koliko je učenicima trebalo vremena (više ili manje nego kad im nastavnik objašnjava značenje riječi)?
3.] Jesu li učenici pravilno primjenjivali novousvojeni vokabular u zadatcima i govoru?
4.] Jesu li učenici tijekom obrade teksta koristeći se rječnikom bili samostalni ili su tražili pomoć nastavnika?

PRIMJER VOĐENIH BILJEŠKI TIJEKOM SATA U 4. RAZREDU (1. godina učenja):

BEOBACHTUNGSBOGEN IN PRAXISERKUNDUNGSPROJEKTEN

PEP- Frage: Wie verändert sich mein Unterricht, wenn meine Lernenden die unbekannten Wörtern von einem neuen Text verstehen können, indem sie sie in einem deutschsprachigen Wörterbuch nachschlagen. 


Klasse: A1             Datum: den 3. April 2023

Lernziele/ Inhalte: Frohe Ostern!
                                    Neue Wörter nach deutschen Synonymen verstehen, damit einen Text lesen, dazu eigene Sätze (Antworte auf die Fragen) schreiben.

OVDJE PREDSTAVLJAM REZULTATE ISTRAŽIVANJA:
NAKON PROVEDENIH ISTRAŽIVANJA DONIJETI SU ZAKLJUČCI:

1.] Analogne ili elektronske rječnike treba u nastavu stranog jezika uključivati od samog početka učenja jezika.

2.] Učenike treba poticati na korištenje rječnikom jer se tako osamostaljuju u procesu ovladavanja jezikom.

3.] Uporaba rječnika tijekom nastave pojačava i osnažuje motivaciju učenika te potiče zajednički rad, ali i aktivno sudjelovanje svakog pojedinca tijekom nastave.

■  Napisala: Marija Galović, prof. njemačkoga jezika, književnosti i povijesti u zvanju savjetnik | OŠ Ljubo Babić, Jastrebarsko ■