Nastava na daljinu
OSNOVNA ŠKOLA STJEPANA RADIĆA, METKOVIĆ
Priroda ne proizvodi otpad
objavljeno: 8. lipnja 2020.

U šk. g. 2019./2020. učenici 4. d razreda Osnovne škole Stjepana Radića  sa svojom učiteljicom Marijanom Curić sudjelovali su u međunarodnom eTwinning  projektu  Priroda ne proizvodi otpad  (Nature doesn’t produce waste), autorica Bige Yilmaz, Galatasaray Secondary School/ Istanbul (Turska) i Marijane Curić, Osnovna škola Stjepana Radića, Metković (Hrvatska).  Ostali sudionici projekta su iz Hrvatske, Srbije, Azerbajdžana, Poljske, Turske i Rumunjske. 

CILJ PROJEKTA

Edukacijom, istraživanjem i suradnjom učenici će osvijestiti važnost života bez toksina, očuvanja i zaštite okoliša, ekonomičnosti življenja će različitim aktivnostima potaknuti usvajanje prihvatljivih ponašanja  i razvoja dobrih navika.                                                                   

 PREDVIĐENO TRAJANJE PROJEKTA

 Projekt je započeo  u prosincu 2019. i trajat će do 15. lipnja 2020. g. Učitelji autori  tijekom prosinca postavili su godišnji plan i razradili zadatke po mjesecima. Sudionici su također mogli provoditi i svoje ideje prema mašti i mogućnostima.     

PLAN PROJEKTA PO MJESECIMA

■ TIJEKOM SIJEČNJA ■

Učenici i učitelji predstavili su se na platformi eTwinninga i izradili su svoj logo. Učenici su uz svoje predstavljanje na engleskome jeziku izrazili i što najviše vole učiti i  raditi.

Na karti svijeta učitelji sudionici označili su mjesto u kojemu žive i rade. Odgovorili su na pitanje Zašto si se odlučio/ odlučila  sudjelovati u ovom projektu?                                                                                                                        

■ TIJEKOM VELJAČE ■

Uz pomoć obrazovnih video materijala s Youtube  učenici su u timskome radu, u paru i individualno rješavali razne zadatke.

Prema videu Save our world osmislili su pitanja i moguće odgovore.

Obrazovni materijali sastojali su se od sadržaja vezanih za obnovljive i neobnovljive izvore, odnosno održivi razvoj. Na satu Vjeronauka izradili su vjetrenjače te je i ta aktivnost predstavljena u projektu. Učenici iz Turske, Azerbajdžana i Poljske primjere svoga rada podijelili su u Padletu i na TwinSpaceu. Za provjeru znanja riješili su kviz kreiran u Microsoft Office 365 Forms, objavljen na forumu, Može li se štednjom energije utjecati na održivi razvoj svijeta? Kviz je na engleskome jezikom pa su učenici mlađe dobi sa svojim učiteljima proveli pripremu za rad.

 Tijekom Sata razrednika, u jednom dijelu svoga grada učenici su očistili prirodu od plastike i metala te su otpad odnijeli u za to predviđene kontejnere. Tom su akcijom dali mali prinos okolišu u kojemu žive.

Nakon obrade obrazovnih sadržaja koje sadrži film Don’t waste your waste učenici su imali zadatak istražiti što se sve može upotrebljavati više puta, što bi trebalo reducirati – smanjiti uporabu – što se može reciklirati i što može istrunuti.

Razmišljali su i raspravljali o ekonomičnosti življenja. Tijekom rasprave zaključili su kako to mogu postići proizvodnjom hrane u svojim vrtovima i poljima, pripremom hrane kod kuće, kupovanjem  hrane na tržnicama ili u trgovinama gdje mogu kupiti hranu u rinfuzi, uzgojem životinja, korištenjem obnovljivih izvora energije…

Tijekom istraživanja napravili su plakate, papirnate ili digitalne i stripove te su usmeno  analizirali  prikazane rezultate rada. Sadržaje su povezali s lektirnim djelom Duh u močvari, Ante Gardaša, koje nas uči o zaštiti okoliša,  matematičkim zadatcima rješavanja problema te korištenjem primjerenih zadataka  na obrazovnoj platformi Matific. Učitelji su isti zadatak uradili dijeleći mentalnu mapu u web alatu Coogle koja im je poslužila za suradnju i edukaciju učenika. 

Učenici su također istražili i koliko je vremena potrebno različitim materijalima koji se nalaze u prirodi da se raspadnu i kako oni utječu na okoliš. Svoje su radove prikazivali tablično i u obliku sastavka. 

Animirani video materijal Composting for kids poslužio je za spoznavanje novih sadržaja:

Što je kompost? Što se može kompostirati, a što ne? Kako nastaje kompost i za što bi se sve mogao upotrijebiti? Što se događa s hranom kada završi na odlagalištima? S kojim se problemima susrećemo i kako ih riješiti?

Učenici su se  preko obrazovnih video materijala i razgovorom upoznali s nastankom procjednih voda, plina metana te klimatskim promjenama i globalnim zatopljenjem.

Usvojenost znanja provjerili su koristeći se pitanjima u alatu Mentimeter i kvizom  znanja u web alatu WordWall pomoću kojih su učitelji i učenici dobili povratnu informaciju  o svladanosti sadržaja. Osim toga, u zajedničkoj diskusiji na forumu, trebali su odgovoriti na pitanje  Za što se sve može upotrijebiti kompost

Sudjelovanjem i čitanjem odgovora mogli su proširiti svoje znanje.  

Pomoću još jednoga animiranog video materijala Zero Waste characters, učitelji su proveli edukaciju učenika upoznajući se s likovima kojima su dodane ljudske osobine, a to su Reuse, Reduce, Recycle i Rot. Svaki je lik predstavio mogućnost ekonomičnoga života koji je moguće provesti ako ljudi razmišljaju i planiraju aktivnosti i način življenja. Učenici su flomasterima u boji nacrtali jednoga od likova po svojoj mašti, onako kako su ga sami zamislili.                                                            

■ TIJEKOM OŽUJKA ■

Kod kuće su s roditeljima napravili mala kompostišta. Neki su snimili i kratki video materijal  i tako pokazali primjenu znanja. Svoj su kompost stavili u lončanicu ili vrt oko cvijeta/ cvijeća o kojemu se brinu. Roditelji nekolicine učenika,  u suradnji s ostalim članovima obitelji,  kod kuće su izradili poučne i poticajne video materijale izrade ekoloških deterdženata i eko kozmetike, koje su nam i poslali. Kod projektnih partnera iz Turske to su izrađivali učenici jer su malo odraslije dobi. Učenici su tijekom Sata razrednika pogledali video materijale i razgovarali s učiteljima o tome.  

Zbog  novonastale situacije, u projekt je uvrštena i aktivnost nazvana Corona Pandemic sa zadatkom predstavljanja mjera zaštite u borbi protiv virusa kako bi se učenici educirali o važnosti posljedica uzrokovanih mogućom zarazom.

Učenici četvrtoga razreda napravili su samostalno istraživanje o situaciji i broju oboljelih u Republici Hrvatskoj. Po svojoj volji, ako im je zadatak bio opširan, mogli su izabrati samo našu Dubrovačko- neretvansku županiju ili još jednostavnije  donjo-neretvanski zavičaj. Učenici su radili motivirano te su birali i načine predstavljanja svojih radova. Izabrali su Power point prezentacije, Wordov dokument, izradu papirnatih i/ili digitalnih plakata, zapise u bilježnice, korištenje stupčastih dijagrama i ostalih grafičkih prikaza. Snimili su kratke video materijale pravilnoga pranja ruku. Osmislili su slogan  Stay at home and wash your hands i prikazali ga prigodnim crtežom…

■ U TRAVNJU ■

Učenici su imali aktivnost pod nazivom Sijemo i sadimo- uzgajamo biljke; praktični rad/Priroda i društvo.  

Četvrtaši su pratili razvoj sjemenke graha u zadanim uvjetima – na suhoj podlozi, na vlažnoj podlozi, u vodi (uz korištenje blazinica), u tlu. Imali su istraživačko pitanje: Može li biljka narasti bez tla? Učenici su fotografirali svoje radove i slali ih učiteljici koja ih je podijelila u web alatu Linoit – ploči za suradničko učenje.

Učenici su bili motivirani te su neki od njih sijali i drugo povrće i pratili razvoj biljaka. Ostali sudionici projekta također su proveli ovu aktivnost koristeći se različitim sjemenjem i sadnicama. Na TwinSpaceu imali su pitanje u Microsoft Office 365 Forms kojim daju povratnu informaciju, odnosno zaključak na istraživačko pitanje. Imali su i zadatak izabrati jedan cvijet i brinuti se o njemu, bilježiti promjene i fotografirati ih, napraviti kolaž fotografija.  Ovaj zadatak pod imenom  Uzgajamo cvijeće- Pokaži kako vodiš brigu o svom cvijetu/ cvijeću, integriran je u nastavi kroz više predmeta.

Tijekom sata Hrvatskoga jezika  učenici su uz postavljeni plan trebali napisati slikoviti sastavak vezan za cvijet o kojemu se brinu, u kojemu cvijet ima ljudske osobine.  On razgovara i izražava svoje osjećaje, priča gdje živi i kako mu je tu gdje jest. Svoje radove podijelili su u zajedničkoj diskusiji, na forumu  na eTwinningu. Na taj su način mogli usporediti kvalitetu svoga rada s ostalim radovima te sudjelovati u vršnjačkome vrednovanju.

■ TIJEKOM SVIBNJA ■

Učenici su u radionici Kako napraviti loptice pomoću sjemenja? Osvijestili se da sjemenje može klijati i da biljka može izrasti i tako da se naprave loptice koje se sastoje od kompostnoga gnojiva ili običnoga, glinenog tla i vode i sjemenja te se pobacaju po tlu.
Učenici su na taj način sudjelovali u rasprostranjivanju sjemenja, promatranju i iščekivanju promjena, onoliko koliko su im to vremenski uvjeti omogućili.

Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image
Slider image


Drugi zadatak u svibnju bio je istraživanje o našim tradicijskim jelima. Učenici su trebali pronaći recept tradicijskoga jela iz svoga zavičaja, prepisati recept i napisati postupak rada i po mogućnosti napraviti izabrano jelo sa svojom obitelji te priložiti fotografije ili napraviti kratki video. Zanimljivo je vidjeti i čitati o tradicionalnim jelima drugih zemalja sudionica.
Treći zadatak odnosio se na stvaranje svoga vlastitog brenda. Učenici su trebali osmisliti svoj proizvod i napraviti ga ili to učiniti u suradnji sa svojom obitelji tako da zajedno sudjeluju u poslovima.

■ LIPANJSKE AKTIVNOSTI  ■  

Provedene su u stvaranju zajedničkih sadržaja: izradi ekološkoga rječnika, pisanju priča o recikliranju, izradi kolaža slova koji zajedničkim radom čini izraz Don’t waste your waste, stvaranjuzajedničke poezije podijeljene u Power point slajdove te na kraju virtualne ekološke izložbe. 

Za edukaciju o ekološkim pojmovima  četvrtaši su se služili slikovnicama  i ostalim sadržajima na internetskim stranicama.

Aktivni učitelji, sudionici projekta, u ekološkom su rječniku s učenicima predstavili  značenja ekoloških pojmova pomoću crteža i objašnjenja.

Učenički radovi za ekološki rječnik podijeljeni su u web alatu Story jumper. Priče o recikliranju predstavljene su u Power point prezentaciji tako da su učenici imali zadatak nastaviti priču.

Zadatak za izradu kolaža slova podijeljen je među sudionicima projekta na manje dijelove – jedna škola jedno slovo – te je na taj način napravljen zajednički rad. Učenici su oslikali slova u duhu zadane teme. Zajednička poezija podijeljena je u slajdovima u Power pointu. Ekološka izložba postavljena je na stranicama TwinSpacea . Sve projektne aktivnosti  podijeljene su i u Facebook grupi projekta, na Instagramu, na Twitteru i na blog stranici projekta.

Tijekom  trajanja projekta obilježeni su ovi međunarodni dani: Dan sigurnijega interneta, Dan ružičastih majica, Svjetski dan voda i Dan planeta Zemlje.

Na eTwinningu kreirani su događaji u kojima su učenici sudjelovali sa svojim učiteljima te su metode rada i sadržaji objavljeni u web alatima Padlet i Linoit i diseminirani. U ovom projektu učenici su imali priliku upoznati se s učenicima iz turskih škola tijekom videokonferencija održanih putem Zooma i eTwinnig platforme te rabeći Chat room dogovoren u suradnji s projektnim partnerima i roditeljima učenika. Projektne aktivnosti većinom su diseminirane na engleskom jeziku pa su učenici imali priliku pokazati već stečena znanja i proširiti ih. Oni su bili aktivni sudionici projekta.

U virtualnom okruženju, učiteljica Marijana, tijekom Sata razrednika putem Zooma podučavala je svoje četvrtaše  kako će se koristiti eTwinning platformom; učitati fotografiju, objaviti svoj rad u web alatima Linoit i Padlet, kako se snalaziti na projektnim stranicama i gdje što naći. Također, kako rabiti Mentimeter i WordWall te način rada na forumu. Učenici su u projektu imali veliku podršku roditelja koji su pratili aktivnosti i podržavali rad te pomagali da rad bude kvalitetan.

Svi učenici 4.d razreda registrirani su na eTwinning portal i u ovaj projekt. Naučili su se koristiti platformom i stekli su osnove informatičke pismenosti te razvili i mnoge druge kompetencije. Radili su motivirano i tijekom rada su bili uzornoga ponašanja.
Učenici i učitelji anketirani su o zadovoljstvu rada na projektu te o uspješnosti u radu na aktivnostima. Rad na projektu završava 15. lipnja 2020. godine.

POVEZNICE NA OBJAVE

PROSINAC

UVODNI DIO

? O PROJEKTU

? PROJEKTNI KALENDAR

? ZAŠTO OVAJ PROJEKT?

? PODJELA ZADATAKA

? GRUPE ZA KOMUNIKACIJU

? SUGLASNOSTI RODITELJA

? ZEMLJOVID – OZNAKE ŠKOLA SUDIONICA

? PROMOCIJA ŠKOLE I GRADA

? PREDSTAVLJANJE

? KOMUNIKACIJA/ OSOBNI PODATCI UČITELJA SUDIONIKA PROJEKTA

? PREDSTAVIMO SE / UČITELJI

? PREDSTAVIMO SE / UČENICI

RADNI DIO

SIJEČANJ

NOVOGODIŠNJE AKTIVNOSTI

LOGO I POSTERI / UČITELJI 1

LOGO I POSTERI / UČITELJI 2

LOGO I POSTERI/UČENICI

VELJAČA

? SAČUVAJMO SVIJET

? FORUM 1

? FORUM 2

? NE RASIPAJ SVOJ OTPAD!

? KOMPOSTIRANJE ZA DJECU

? MENTIMETER, povratna informacija  

? KOMPOSTIRANJE I PROBLEMI UZROKOVANI ODLAGANJEM HRANE, kviz u Wordwallu      

? FORUM

? ZERO WASTE LIKOVI

OŽUJAK

■  IZRADA EKO DETERDŽENATA I KOZMETIKE

CORONA PANDEMIJA

■ FORUM 1  ŠTO TREBAMO RADITI DA SE ZAŠTITIMO OD VIRUSA?

■ FORUM 2  ŠTO TREBAMO RADITI DA SE ZAŠTITIMO OD VIRUSA?

COMPOSTING 

FORUM

TRAVANJ

? SIJEMO I SADIMO – UZGAJAMO BILJKE

? LINOIT, učenički radovi, PRAĆENJE BILJKE – zeleni grah, istraživački rad 1       

   ? LINOIT, učenički radovi, PRAĆENJE BILJKE – zeleni grah, istraživački rad  2         

? POKAŽI KAKO SE BRINEŠ O SVOM CVIJETU/CVIJEĆU

? FORUM – Napiši priču

SVIBANJ

RADIONICA SA SJEMENJEM  1 

RADIONICA SA SJEMENJEM  2

IZRADI SVOJ BREND  1

IZRADI SVOJ BREND  2

TRADICIONALNA HRANA  1

TRADICIONALNA HRANA 2

LIPANJ- ZAJEDNIČKI RAD

? EKOLOŠKI RJEČNIK 1  

 ? EKOLOŠKI RJEČNIK 2   

? PRIČE O RECIKLIRANJU 1

? PRIČE O RECIKLIRANJU 2

? KOLAŽ SLOVA ZA IZRAZ DON’T WASTE YOUR WASTE – MIJEŠANI TIMOVI 

? POEZIJA – MIJEŠANI TIMOVI       

? VIRTUALNA EKOLOŠKA IZLOŽBA   

? E- KNJIGE

? UMNE MAPE

MEĐUNARODNI DANI

DAN SIGURNIJEG INTERNETA 1

DAN SIGURNIJEG INTERNETA 2

DAN SIGURNIJEG INTERNETA 3

FORUM

DAN RUŽIČASTIH MAJICA 1

DAN RUŽIČASTIH MAJICA 2

SVJETSKI DAN VODA 1

SVJETSKI DAN VODA 2

SVJETSKI DAN VODA 3

DAN PLANETA ZEMLJE

REZULTATI I EVALUACIJA

? ANKETE ZA UČITELJE I UČENIKE

? DOGAĐANJA UŽIVO – VIDEOKONFERENCIJE, WEBINARI, RAZGOVORI U “CHAT ROOM”

? REFLEKSIJE UČITELJA

? DISEMINACIJA

? FACEBOOK stranica

? BLOG 

Učiteljica Marijana CURIĆ predstavit će projekt Nature doesn’t produce waste na XI. Međunarodnoj naučno-stručnoj konferenciji “Unaprjeđenje kvalitete života djece i mladih” u Bugarskoj, krajem lipnja ili tijekom srpnja 2020. U tijeku je i tiskanje stručnoga rada.

■ Autorica: Marijana CURIĆ, učiteljica  ■ Osnovna škola Stjepana Radića, Metković ■