Iz drugih medija
■ IZ DRUGIH MEDIJA | PROF. PREDRAG PALE JE BIO PREDAVAČ I NA AKADEMIJI ZNANJA ŠKOLSKE KNJIGE ■
U obrazovanju inženjera nedostaje – emocija
objavljeno: 7. veljače 2024.

“Zamislite da vam dam točne i precizne upute da napravite kolač i taj kolač vam ispadne sjajno. Biste li se zamislili i pitali koji su postupci i pravila doveli do toga da je ispao tako dobro? Ne biste! Ali, ako ispadne loše, to bi vas mučilo i tražili biste u čemu ste pogriješili, što treba popraviti, zašto nije bilo dobro. Mi ljudi, na kraju, jedino na greškama učimo!“, tumači profesor Predrag PALE, koji je bio i predavač na AKADEMIJI ZNANJA Školske knjige, svoju metodu koju zove podučavanje na greškama.

Ideja je, nastavlja, čovjeku dati zadatak da napravi nešto što mu je relevantno i bitno, a čini se izvedivim – ali zadatak je skrojen tako da će tijekom rješavanja sigurno pogriješiti i krenuti istraživati zašto. U tako postavljenom procesu učitelj mladom čovjeku postaje prijatelj i pomagač, a učenje tad nije naporno, dosadno i frustrirajuće:

Čovjeku malo toga može pružiti zadovoljstvo kao proces učenja. Ali taj proces mora biti radostan, zabavan i intrigantan, a na kraju procesa čovjek treba imati osjećaj da se obogatio, da zna ili može nešto što prije nije.

U takvom načinu učenja nije bitno koristi li se pritom papir i olovka, kalkulator, računalo ili ChatGPT! Bitno je da na kraju razumiješ proces.

Može li se postati inženjer u 5 godina?

Pale na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva predaje, među ostalim, Računalnu forenziku, ali i – Vještine komuniciranja. Najpoznatiji je kao “čovjek koji je doveo internet u Hrvatsku”, jedan je od osnivača CARNET-a; ali poznat je i kao neumorni edukator koji se već više od 30 godina, osim podučavanjem svojih studenata, bavi i teorijama učenja.

Često i iskreno javno govori o tome čega nedostaje u obrazovanju inženjera u Hrvatskoj, a odnedavno, naravno, i o vrućoj temi korištenja alata umjetne inteligencije i njihovom utjecaju na obrazovanje.

Dobro obrazovani i stručni inženjeri nerijetko se navode kao jedna od tajni uspjeha hrvatske IT industrije pa razgovor s profesorom Pale počinjem pitanjem je li to doista tako ili je mit. Odmah mi kaže da mi se odgovor na to pitanje neće svidjeti.

Po njemu, obrazovanje inženjera u Hrvatskoj trebalo bi trajati bar dvostruko dulje nego sad i trebalo bi uključivati puno više emocija. Kako bi ilustrirao poantu, vodeći me kroz hodnike na FER-u, profesor Pale pokazuje uokvirenu ispravu iz 1951. kojom se ustanovljuje četverogodišnji studij elektrotehnike.

Ne treba biti informatičar da biste bili svjesni koliko je i elektrotehnika i informatika eksplodirala u razvoju od 1951. do danas. A mi danas smatramo da je za obrazovanje inženjera elektrotehnike dovoljno pet godina.

Ja sam diplomirao prije 40 godina. Devedeset posto onoga čemu danas podučavam studente ja nisam učio jer tad nije postojalo! Obično kažem da bi obrazovanje inženjera trebalo trajati 12 godina. Iako ne mislim baš nužno točno 12, ali sigurno puno više nego sad.

■ IZ DRUGIH MEDIJA | CIJELI ČLANAK PROČITAJTE OVDJE > netokracija.com