Iz školskog svijeta
OŠ DR. ANTE STARČEVIĆA, ZAGREB
Integrirani dan – PROLJEĆE
objavljeno: 6. ožujka 2023.

Čitajući neke stare materijale, slučajno sam naišla na ovu predivnu pjesmu Dobriše Cesarića te sam pomislila kako odlično prikazuje početak ovoga predivnoga godišnjeg doba. Vodeći se mišlju kako uljepšati učenicima nadolazeće proljetne dane, odlučila sam se malo poigrati i stvoriti jedan zanimljivi integrirani dan u kojem će se prožimati nastava iz hrvatskog jezika, matematike, glazbene kulture i prirode i društva. S obzirom na vremensko raspolaganje, može se dodati i nastava likovne kulture.

Rad učenika u integriranoj nastavi temelji se na njihovom interesu i sposobnostima. Učenici potiču jedni druge za rad, predlažu tijek rada i mijenjaju pojedine etape rada unutar skupina. Ako dođe do neuspjeha u radu, zajedno polaze ispočetka i mijenjaju ili popravljaju ono što nije u redu. Samostalno planiraju, stvaraju ideje, dogovaraju se i rješavaju probleme na koje nailaze u procesu učenja. Osim planiranja, programiranja i ostvarivanja rada, učenici sudjeluju u vrednovanju rada te na taj način postaju aktivni sudionici učenja u svim etapama rada.

Proljetna kiša

Proljetna kiša nije ko druge.

Proljetna kiša rastapa tuge.

Velike, svijetle, neshvatljive umu

Radosti ima u njenome šumu.

Kada rominja i šušti po lišću

Zaljubljenici – kako se stišću!

Smiju se oči, srca se mlade.

Proljetna kiša zalijeva nade.

……

Dobriša Cesarić

Ovo su moji prijedlozi integrirane nastave za drugi razred, no, po uzoru na ove nastavne jedinice, može se prilagoditi sadržaj određenom razredu.

■  ŠTO ĆE SE OBUHVATITI?

Nastavna tema integriranog dana:

PROLJEĆE

Nastavne jedinice:

GLAZBENA KULTURA – Proljeće u srcu (obrada)

HRVATSKI JEZIK – Vjesnici proljeća, Tamara Vrbanović (interpretacija)

MATEMATIKA  – Množenje i dijeljenje brojevima od 1 do 5 (uvježbavanje i ponavljanje gradiva kroz zadatke riječima s temom proljeća)

PRIRODA I DRUŠTVO – Biljke i životinje u proljeće (izvanučionička nastava, uvježbavanje i ponavljanje)

LIKOVNA KULTURA – fakultativno

■  ŠTO ĆE UČENICI NAUČITI?

Učenici će kroz ove nastavne predmete naučiti i ponoviti znanje o proljeću, kako proljeće vidimo, čujemo i osjetimo te kako se ono može prepoznati u prirodi. Učenici će naučiti pjesmu Proljeće u srcu s pomoću koje će ponoviti vjesnike proljeća i ostale biljke koje se javljaju u rano proljeće. Utvrdit ćemo i ponoviti koje su se promjene dogodile u prirodi od zime do dolaska proljeća te objasniti potrebu brige za zdravljem u proljetnim danima. Matematičke zadatke (množenje i dijeljenje) povezat ćemo s temama iz proljeća i poticati natjecateljski i timski duh.

■  TRAJANJE

Tijekom integriranog dana školski se sati isprepliću i nemaju klasičnu strukturu i trajanje. Integrirani dan može trajati onoliko koliko vi vremena imate. Ja sam zamislila trajanje od 5 školskih sati koji ne traju klasično po 45 minuta. Sat glazbene kulture traje oko 35 minuta, matematike 40 minuta, hrvatskog jezika 65 minuta, prirode i društva 75 minuta. Ako ćete zbrajati, ovdje nedostaje 10 minuta koje sam ostavila za nepredviđene situacije na koje uvijek treba računati. Imate li mogućnost suradnje s kolegom/kolegicom u produženom boravku, idealno bi bilo kada bi ovaj integrirani dan mogli zaokružiti s nastavom likovne kulture (trajanje oko 75 minuta).

■  UPUTE DAN RANIJE…

Dan prije ovog integriranog dana najavimo učenicima da ćemo sljedeći dan imati integrirani dan s temom proljeća. Objasniti im što to znači „integrirani” dan. Najavite da će se učenici morati pridržavati i uputa za odjeću te odredite koji učenici će sutradan stići u kojoj boji (boja majice). Boje majice će nam kasnije pomoći da lakše podijelimo učenike u skupine. Proljetne boje odjeće mogu biti koje god odaberete (boje zelene trave, proljetnica, sunca…). Ako učenik nema te boje, neka obuče neku vedru, proljetnu boju koja je najsličnija zadanoj boji. Na taj ćemo način odmah od jutra označiti da će to biti malo drukčiji dan.

■ PRIJEDLOG INTEGRIRANOG DANA ■

Nastava glazbene kulture odličan je način da se počne dan. Predvidjela sam trajanje sata glazbene kulture oko 35 minuta. Tijekom sata obradit ćemo nastavnu jedinicu Proljeće u srcu. Sat počinjemo igrom škrinjice s blagom. U škrinjici se nalazi na tvrdom papiru u obliku srcu napisana riječ PROLJEĆE. Učenici navode učenika na traženje blaga kroz igru toplo-hladno pjevajući dosad naučene pjesme. Kada učenik pronađe sakrivenu škrinjicu, otvara je i pokazuje učenicima što se u njoj nalazi te stavlja pojam na ploču. Na ploči nacrtajte oblačiće za svaku skupinu te učenicima objasnite da prvo po grupama dolaze pred ploču i napišu samo jednu i to onu prvu asocijaciju na pojam proljeće u srcu u njihov odgovarajući oblačić. Nakon što su se sve skupine poredale, čitamo asocijacije i razgovaramo o njima.

Povezujemo igru asocijacija s učenjem nove pjesme Proljeće u srcu.

Nakon uvodne igre slijedi obrada nove pjesme Proljeće u srcu. Analizirajte pjesmu i nepoznate riječi. Podsjetite se kako izgleda ptica sjenica, visibabe, ljubice i jaglaci, a ako imate digitalne alate, pokažite im prave fotografije i snimke spomenutih životinja i biljaka.

Pokažite slike na prezentaciji ili prethodno isprintajte i pripremite predloške za ove ptice i biljke. Učenici uspoređuju ove tri proljetnice koje se spominju u pjesmi Proljeće u srcu. Pokazujem učenicima slike i drugoga proljetnog cvijeća te im govorim legende o njihovom nastanku. Neke legende nisu baš „za malu djecu” pa je dobro pregledati ranije o čemu je riječ kako bi se sadržaj mogao prilagoditi vašim učenicima. Uvijek naglasim prije čitanja legendi da će im možda nešto zvučati strašno pa da se ne uplaše. Nakon razgovora uvježbavamo pjesmu i ponavljamo riječi.

S ovog dijela glazbene kulture lagano prelazimo na sat hrvatskog jezika. Vodite brigu o tome trebaju li učenici pauzu prije prelaska na novu aktivnost.

Nakon pjevanja pjesme „Proljeće u srcu” potrebno je povezati pjesmu s vjesnicima proljeća te na taj način prelazite na sat hrvatskog jezika. Predviđeno vrijeme je oko 65 minuta.

Kroz razgovor o pjesmi sa sata glazbene kulture, učenike uvodite u tekst iz hrvatskog jezika. Postavite im različita pitanja poput: Jeste li znali da visibaba cvate od siječnja do travnja? Jeste li ikada pomislili što sve jedna mala, slabašna visibaba mora proći da bi napokon otvorila svoje latice na suncu? Što mislite, kako se visibaba osjeća dok cijelu zimu čuči u zemlji i čeka toplije vrijeme da promoli glavicu iz zemlje? Mislite li da joj netko pravi društvo u zemlji?

Učenici nam daju različite odgovore, a mi im nakon razgovora možemo pokazati videozapis o rastu visibabe.

Nakon što ste prikazali videozapis, razgovarajte o pogledanom isječku te postavite različita pitanjima poput: Sviđa li vam se to što su vidjeli? Jeste li očekivali da ovako izgleda otvaranje visibabe? Mislite li da je puno snage potrebno za otvaranje glavice visibabe? Što je prvo što visibaba pomisli kad izađe iz zemlje? Zamislite da ste vi ta sitna visibaba. Što biste prvo pomislili kad napokon, nakon sveg truda i vremena, izađete na površinu i osjetite tople zrake sunca na svojim, tek izraslim, zelenim listićima?

Učenici iznose svoja razmišljanja, a nakon kratke rasprave, najavite im čitanje teksta Vjesnici proljeća Tamare Vrbanović. Učenici slušaju tekst i prate ima li nepoznatih riječi. Nakon pročitanog teksta, učenicima postavljam pitanja o pročitanom tekstu. Učenici ponovno čitaju tekst po ulogama (jedan učenik će biti visibaba, a drugi pripovjedač). Nakon usmenog izlaganja, pišemo naslov i ime autorice u bilježnice, odnosno na ploču.

Nakon kraće interpretacije i sinteze ovog teksta, učenici dobivaju različite zadatake, ovisno o tome u kojim se skupinama nalaze. Rad u skupinama oko ovih zadataka traje 20 minuta.

JAGLACI

RODE

VISIBABE

LASTAVICE

✿ RAD U SKUPINAMA – PRVA SKUPINA (zelene majice)

Prva skupina koja se zove Visibabe ima zadatak zamisliti da je njihov zadatak čuvanje i briga o proljetnicama te upozoriti ljude na moguće probleme koji ih mogu snaći tijekom ranog proljeća. Učenicima dijelim zadatke koje oni moraju osmisliti i oslikati jer će ih trebati postaviti po učionici kao upozorenja ostalim nesmotrenim i neinformiranim ljudima.

ZADATCI SU:

1. Nacrtaj znak za Pripremi proljetni kišobran.

2. Nacrtaj znak za Ne gazi jaglace.

3. Nacrtaj znak za Odjeni se prikladno.

4. Nacrtaj znak za Zabranjeno brati visibabe.

5. Osmislite sami jedan znak po vašoj slobodnoj procjeni što je važno za upamtiti.

✿ RAD U SKUPINAMA – DRUGA SKUPINA (žute majice)

Druga skupina koja se zove Jaglaci ima zadatak napraviti i uvježbati igrokaz vodeći se ovim tekstom, ali dodati nove likove tako da svaki lik u skupini ima svoju ulogu. Ako smatraju da je potrebno, izraditi i kostime ili dodatnu scenografiju od kolaž-papira i ostalog materijala koji se nalazi u razredu ili oko škole.

✿ RAD U SKUPINAMA – TREĆA SKUPINA (crvene majice)

Treća skupina koja se zove Rode ima zadatak napisati kraći sastav strategijom kolo-naokolo o putu visibabe iz zemlje do sunca – kako se osjećala, o čemu je razmišljala. Kako joj je bilo u zemlji, a kako se osjeća sada iznad zemlje? Je li imala više prijatelja u zemlji ili ih ima sada iznad tla? Učenici se međusobno trebaju dogovarati o tome kako žele da njihov sastav izgleda. Rodama dijelim veliki hamer-papir na kojem će učenici uredno, velikim tiskanim slovima prepisati sastav i potom ga ukrasiti. Svaki učenik piše onu rečenicu koju je sam ili uz pomoć prijatelja iz skupine osmislio. Učenici trebaju sami dati naslov ovom sastavku.

✿ GRUPNI RAD – ČETVRTA SKUPINA (bijele majice)

Četvrta skupina koja se zove Lastavice imaju zračni zadatak. Naučiti nešto više o jednoj ptici selici – lastavici. Učenicima dijelim proljetni razgovor između lastavice i radoznale djece. Učenici će dobiti pitanja i odgovore, no oni nisu poredanim ispravnim redoslijedom. Samo će prvo i zadnje pitanje imati redni broj. Učenici moraju pročitati sva pitanja i sve odgovore te ih kronološki posložiti i zalijepiti na hamer-papir. Članovi ove skupine moraju ostalim učenicima prezentirati proljetni razgovor u obliku razgovora. Međusobno se moraju dogovoriti oko podjele uloga, tko će biti lastavica, a što će ostali članovi skupine pitati lastavicu. Nakon što to učine, učenici moraju razmisliti kako će ostatku razreda prezentirati svoj rad. Na što će upozoriti učenike, što bi trebali zapamtiti i slično. Hamer-papir trebaju ukrasiti odgovarajućim ilustracijama.

IZLAGANJE RADOVA

Skupine izlaze pred ploču i prikazuju svoj rad. Zajedno ocjenjujemo i pohvaljujemo realizaciju zadataka. Svaka skupina ima 5 minuta za izlaganje svojeg rada. Imenujemo učenika iz svake skupine koji će paziti na vrijeme tako da svaka skupina stigne do kraja prezentirati svoj rad. Izlaganje ukupno traje 20 minuta. Cilj izlaganja je da svaka skupina što bolje prezentira svoj rad, a učiteljica i ostali učenici će ocijeniti njihov rad. Svaka skupina dobiva dvije ocjene. Jedna je ocjena za prezentaciju,  druga za ostvarenje zadataka. Na kraju dana ćemo zbrojiti koliko koja skupina ima bodova i proglasiti pobjednika ovoga proljetnoga integriranog dana.

Nakon hrvatskog jezika, učenicima ponovno damo odgovarajuću pauzu, a zatim prelazimo na sat matematike (trajanje oko 40 minuta). Na satu ćemo kroz rad u skupinama uvježbavati i ponavljati množenje i dijeljenje brojevima od 1 do 5.

Učenici i dalje sjede u svojim skupinama. Prije sata je potrebno pripremiti fotografije cvjetova na kojima pišu brojevi (rješenja zadataka). Početak matematike provodite na način da svakom učeniku podijelite 4 kratka zadatka (2 jednostavna zadatka množenja i dva zadatka dijeljenja).

Učenici trebaju riješiti zadatke i što prije dotrčati pred ploču i pronaći svoj odgovarajući cvijet na kojem su napisana rješenja dobivenih zadataka.

Skupina koja prva točno riješi sve zadatke dobiva dodatne bodove uz sve ostale osvojene bodove, a ostale skupine dobivaju jedan bod po učeniku ako su svi zadatci s listića točno riješeni. S obzirom na veliki broj učenika, preporučam cvjetove s rješenjima na ploči formirati po skupinama tako da svaka skupinama zna unutar koje skupine treba tražiti rješenja. Uz pet cvjetova s točnim rješenjima, stavite i dodatne cvjetove s krivim rješenjima.

Nakon što provjerimo točnost odabranih cvjetova, skupinama upisujemo bodove. Nakon igre s cvjetovima, prelazimo na rad na nastavnom listiću (predviđeno trajanje oko 25 minuta).

Nastavni listić nalazi se OVDJE.

Učenici rješavaju zadatke unutar skupine i trebaju riješiti sve zadatke s nastavnog listića. Odaberu jedan zadatak, izrežu ga i zalijepe u bilježnicu (ne moraju ih rješavati po redu nego po dogovoru u skupini). Kad svi učenici u skupini imaju riješen zadatak u bilježnici, predstavnik skupine zove učiteljicu da im pregleda točnost zadataka. Ako je zadatak točno riješen, skupina dobiva bodove. S obzirom na ograničeno predviđeno vrijeme za ovu aktivnost, vrlo je vjerojatno da neće sve zadatke uspjeti riješiti. Dogodi li se to, preostale zadatke mogu riješiti za domaću zadaću.

Nakon isteka vremena za rad na nastavnom listiću, na kraju sata zadajemo im aktivnost u paru (trajanje 8 minuta). Svaki učenik u skupini zadaje svojem prijatelju koji sjedi njemu zdesna jedan zadatak riječima (povezan uz proljeće) s brojevima od 1 do 5 (računska operacija množenje ili dijeljenje). Učenici rješavaju zadatke u bilježnice i kontroliraju jedni druge. Skupina koja prva riješi i prekontrolira sve zadatke svojih prijatelja u skupini, poziva učiteljicu koja provjerava točnost zadataka. Skupina dobiva jedan bod po točno riješenom zadatku, a ona skupina koja bude prva sa svim točno riješenim zadatcima, dobiva dodatna dva boda.

Nakon matematike, prelazimo na prirodu i društvo (Biljke i životinje u proljeće) čije je trajanje oko 75 minuta. Nastava se djelomično odvija izvan učionice (oko 30 minuta), ostalo vrijeme učenici rade u razredu. Prije odlaska iz učionice, objasnite i podijelite uputstva za daljnji rad kako ne bi vani gubili previše vremena na to. Učenici imaju deset zadataka koje moraju riješiti odnosno kroz te zadatke će istraživati prirodu – biljni i životinjski svijet u proljeće. Učenici rade u svojim skupinama i za svoj rad imaju 25 minuta (5 minuta odlazi na objašnjavanje prije samog rada). Zadatci se nalaze u prilogu. Nakon štosu učenici istražili i obradili sve zadatke koji su im bili zadani, okupljamo se pred školom i vraćamo u razred. U razredu svaka skupina dobiva svoj hamer-papir i mora osmisliti kako će njihov plakat izgledati. Za izradu plakata učenici imaju oko 20 minuta.

Tijekom rada, učenicima možete pustiti skladbu Antonija Vivaldija – Proljeće (iz njegovog ciklusa Četiri godišnja doba).

Nakon završetka izrade, slijedi izlaganje kroz sljedećih 20 minuta. Svaka skupina ima 5 minuta za izlaganje. Ocjenjujemo rad skupina i dajemo ocjene. Proglašavamo pobjednika dana i zasluženo predajemo pobjedničkoj skupini diplomu za osvojenu pobjedu.

Primjer diplome nalazi u prilozima i OVDJE.

Pobjednici imaju čast do kraja tjedna birati dodatne aktivnosti za rad. To mogu biti neke igre koje vole svi u razredu, to može biti smanjenje domaće zadaće, može biti bilo kakva nagrada za koju vi procijenite da odgovara vašem razredu i trenutačnoj situaciji. Nagrada ne smije izostati jer će u protivnom učenici smatrati da je sve bila varka. Ako nagrada bude stvarno primamljiva, pri svakoj sljedećoj aktivnosti motivacija za izvršenjem zadataka će biti još veća.

ZAJEDNIČKA PROCJENA DANA

Na kraju dana okupite učenike u krugu povjerenja. Učenici iznose svoja razmišljanja o provedenom danu i aktivnostima u kojima su sudjelovali. Pitajte ih kako su se osjećali tijekom dana kada su uglavnom samostalno radili. Također, pitajte ih misle li da je dan bio učinkovit, jesu li zadovoljni kako su naučili/ponovili ove sadržaje te što bi promijenili za sljedeći put. Povratna informacija je uvijek jako bitna.

Na kraju sata ponovno provodimo igru toplo-hladno pjevajući pjesmu Proljeće u srcu.

Nadam se da vam se sviđaju ovi prijedlozi za integrirani dan te da će vam prilozi koristiti u svakidašnjem radu. Završila bih ovaj proljetni dan jednim lijepim citatom Pabla Nerude: Možete posjeći sve cvijeće, ali ne možete spriječiti proljeće da dođe.

■ Napisala: Sanja ŽUPAN, učiteljica razredne nastave |  OŠ dr. Ante Starčevića, Zagreb ■