Iz školskog svijeta
■ OŠ „IVAN BENKOVIĆ" DUGO SELO ■
mBOT na književnim stazama
objavljeno: 25. travnja 2023.

Projekt mBot na književnim stazama međunarodni je projekt nastao u suradnji Osnovne škole „Ivan Benković” iz Republike Hrvatske s Osnovnom školom „Nova Bila“ iz Bosne i Hercegovine. Za ovaj je projekt lanjskog rujna Ministarstvo znanosti i obrazovanja dodijelilo novčanu potporu Međunarodnom odlukom o dodjeli potpore međunarodne suradnje škola.

Glavni je cilj projekta razvijanje STEM kompetencija, promicanje digitalnih kompetencija, unaprjeđivanje informatičkih vještina, poticanje kreativnosti i mašte, razvijanje vještina kodiranja i programiranja, stjecanje vještina upornosti i vodstva, promicanje prakse suradničkog učenja te unaprjeđivanje projektnih aktivnosti dijeljenjem primjera dobre prakse. Cilj je projekta i uočavanje jezične raznolikosti hrvatskoga jezika kroz hrvatsku

povijest. Jezična je raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest ishod redovne nastave hrvatskoga jezika u šestom razredu. U svim je predloženim aktivnostima učenik u središtu projekta jer se uključuje u aktivnosti s vršnjacima, razvija pozitivnu sliku o sebi i slobodno izražava želje i interese, razvija komunikacijske kompetencije te suradnički uči i radi u timu. Uz pomoć učitelja primjenjuje strategije rješavanja problema, koristi se kreativnošću za oblikovanje svojih ideja, ostvaruje komunikaciju s drugima, traži nove informacije, primjenjuje inovativna i kreativna rješenja, uči iz pogrešaka i prihvaća promjene.

Projekt mBot na književnim stazama motivirao je na rad i u provedbu uključio učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Robotičke su radionice usmjerene na stvaranje učinkovite podrške djeci s poremećajem iz spektra autizma koji pokazuju sklonost elektroničkim napravama. Njihovom interakcijom s robotima razvijaju kreativnost, lakše se socijaliziraju i ostvaraju socijalne kontakte te se bolje nose sa svojim poteškoćama. Ove radionice potiču i darovitu djecu na dodatan istraživački rad (prikupljanje dodatnih činjenica o Bašćanskoj ploči koje se ne spominju u osnovnoškolskim udžbenicima). U njima zadovoljavaju potrebu za intelektualnim izazovima te strast za učenjem. Razvijaju preciznost, upornost i ustrajnost u radu. Daroviti učenici imaju veliku radnu energiju koja se oslobađa robotičkim radionicama i daje im osjećaj osobnog zadovoljstva.

Suradnju smo s drugom školom ostvarili digitalnim putem, odnosno komunikacijom na daljinu, posredstvom softverskih aplikacija Teamsa i Zooma. Svi sudionici projekta sudjelovali su u videopozivima radi dogovora i iznošenja ideja. Također, koristili smo se aplikacijom Padlet koja nam je omogućila stvaranje interaktivnih digitalnih ploča (virtualnih listova) na koje smo dodavali svoje podatke, materijale vezane za izradu zadataka, segmente za izradu staze, slike s robotičkih, glagoljaških radionica itd.

Učenici su se jedni drugima predstavili na Padlet aplikaciji izradivši svoje avatare, digitalne ikone, koji su ih predstavili u virtualnom svijetu. Avatari su poslužili kao zamjena za stvarnu

fotografiju, a dizajnirali smo ih tako da odražavaju osobnosti učenika. Svaki se učenik uz sliku svog avatara opisao u nekoliko rečenica dodajući svoje osnovne informacije, afinitete i hobije. Padlet je aplikacija poslužila učenicima da se bolje upoznaju, razmijene ideje i povežu se sa svojim vršnjacima i prije susreta uživo.

■  KRATAK OPIS SURADNJE

Suradnja je predviđena na lokalnoj (Grad Dugo Selo) i međunarodnoj razini (sa školom u središnjoj Bosni). Namjera je da razmjenom ideja učitelji i učenici odrade početno zamišljeni zadatak povezivanja izvannastavne aktivnosti Robotike s redovnom nastavom hrvatskoga jezika. Zajedničkim su radom u učionicama dugoselske OŠ Ivana Benkovića učenici učili o jezičnoj raznolikosti hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, surađivali su u programiranju i osmišljavanju načina na koji se robot kreće. Projekt je zamišljen tako da učenici sami izrađuju robotske staze kojima robot prolazi. Svaka je etapa staze tematski povezana uz nastavu hrvatskoga jezika. Robot se mora kretati stazom u smjerovima koji su unaprijed zadani u zadatku. Krećući se stazom u zadanom smjeru i izvršavajući naredbe, robot sakuplja bodove. Cilj je u što kraćem vremenu završiti vožnju i sakupiti što veći broj bodova.

U projektu je sudjelovalo sveukupno pedeset učenika: dvadeset i pet učenika OŠ „Ivan Benković” iz Dugog Sela i dvadeset i pet osnovaca iz OŠ Nova Bila iz Bosne i Hercegovine. Voditeljica je projekta učiteljica hrvatskog jezika Danijela JALŽABETIĆ koja je pomogla osmisliti robotsku stazu te izradila brošuru o glagoljskim spomenicima, kulturnim, povijesnim i geografskim značajkama povezanim s destinacijama koje obuhvaća projektni zadatak, i ja, stručna suradnica knjižničarka, zadužena za vođenje robotičkih radionica te osmišljavanje projekta, kreiranje zadatka, izradu robotske staze i kodiranje.

Voditelj je projekta u BiH učitelj informatike Mario DEBELJAK koji je pomagao u kreiranju i osmišljavanju projekta te proveo robotičke radionice sa svojim učenicima, a suradnica mu je u projektu učiteljica hrvatskog jezika OŠ „Nova Bila“ Katarina BILJAKA, zadužena za pomoć pri izradi brošure vezane uz glagoljske spomenike.

Susret je održan u našoj dugoselskoj OŠ „Ivan Benković“ (18. travnja 2023.) kada su učenici zajedno kodirali zadatak, a potom proučavali brošuru o glagoljskim spomenicima. Iako se robotika i književnost na prvi pogled čine kao dva potpuno različita područja, interdisciplinarni pristup može obogatiti oba područja. Ovaj pristup može imati značajnu korist za poticanje kreativnosti i povezivanja. Primjerice, kada se kombiniraju robotika i književnost, učenici se potiču na razmišljanja izvan okvira i razvijaju vještine povezivanja dvaju različita područja. Projektnim je aktivnostima vidljiva interdisciplinarnost, povezanost učenja o glagoljskim spomenicima na satu Hrvatskog jezika s izvannastavnom aktivnošću Robotike (programiranja). Učenik se ovakvim pristupom radu uključuje u aktivnosti s vršnjacima, razvija pozitivnu sliku o sebi, slobodno izražava želje i interese, razvija komunikacijske kompetencije i radi u timu što jača njegov osobni i socijalni razvoj, a uz pomoć učitelja primjenjuje strategije rješavanja problema te se koristi kreativnošću za oblikovanje ideja. Isto tako, ostvarivanjem komunikacije s drugima uči se surađivanju, traži nove informacije, odnosno uči kako učiti.

Važno je naglasiti da učenik interdisciplinarnim pristupom u projektu Građanski odgoj i obrazovanje organizira svoje vrijeme za ispunjavanje zadatka, primjenjuje inovativna i kreativna rješenja, uči na pogrešakama i prihvaća promjene čime razvija poduzetničke sposobnosti. Interdisciplinarni je pristup robotici i književnosti pomogao učenicima u razvijanju digitalne pismenosti jer su se u ovom projektu koristili digitalnim alatima i za izradu robotske staze, i za izradu brošure.

Sve je skupa pomoglo učenicima u razvijanju kritičkog razmišljanja jer se kombiniranjem robotike i književnosti razmatraju različite perspektive, analiziraju se podatci i inovativno se razmišlja se o rješenjima.

Poticanje suradnje i vršnjačkog druženja jedan je od važnijih ciljeva koji smo ostvarili sudjelovanjem u ovom projektu te je interdisciplinarni pristup potaknuo suradnju između učenika različitih interesa i sposobnosti. Povezivanje robotike i književnosti pokazalo se kao izazovna, ali i zabavna te iznimno korisna aktivnost.

■  OSMIŠLJENOST PROJEKTNIH AKTIVNOSTI ZA POTICANJE UČENIKA NA UKLJUČENJE U PROJEKT

Početne su učeničke aktivnosti vezane uz istraživanja mjesta kroz koja robot prolazi na putu od Dugog Sela do otoka Krka i mjesta Jurandvora gdje je pronađena Bašćanska ploča. Koristeći pametnu ploču i geografsku kartu Republike Hrvatske, učenici pronalaze put kojim će se robot kretati do konačnog odredišta. Nakon izdvojenih mjesta osmišljavaju izgled staze kojom će robot prolaziti i aktivnosti koje će raditi na svakoj stanici. Učenici izrađuju stazu i programiraju robota kako bi izvršavao zadane zadatke.

  PROBLEMSKI ZADATCI I ZADATCI ZA POTICANJE KRITIČKOG RAZMIŠLJANJA

Istraživanje i upoznavanje glagoljaške kulture i najznačajnijeg starog pisanog spomenika uklesanog u kamen koji ima jezičnu, pravnu i povijesnu važnost.

Osmišljavanje staze i kretanja robota. Zadavanje težih naredbi koje će robot izvršavati prolazeći stazom. Likovno oblikovanje staze, programiranje, učenje o senzorima za praćenje linije, ultrazvučnim i svjetlosnim senzorima, uključivanje zvuka, korištenje blokova.

  PREDSTAVLJANJE MEĐUNARODNE SURADNJE U JAVNOSTI

Međunarodnu smo suradnju predstavili na mrežnim stranicama škola, školskom podcastu, lokalnim novinama, lokalnom radiju, školskim portalima i stručnim skupovima.

■  DODATNI ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI VEZANI UZ RAZLIČITE PREDMETE ILI MEĐUPREDMETNE TEME

Nastavni sadržaji, koji se povezuju u ovom projektu, mogu se dodatno upotpuniti nastavnim sadržajima koji su kurikulom predviđeni u nastavnim predmetima Povijesti i Geografije u osnovnoj školi. Isto tako, mogu se proširiti i na svih sedam međupredmetnih tema.

■  PLAN PROJEKTA

PRVI je KORAK kreiranje zadatka za robotsku stazu (robotska je staza zamišljena tako da povezuje dvije države – Republiku Hrvatsku i Republiku Bosnu i Hercegovinu).

DRUGI je KORAK izrada robotske staze, TREĆI je KORAK kodiranje, ČETVRTI je izrada brošure o kulturnim spomenicima, geografskim i povijesnim značajkama gradova te glagoljskim spomenicima koji se nalaze na robotskoj stazi (lokacije: Nova Bila, Banja Luka, Dugo Selo, Zagreb i Jurandvor), PETRI je KORAK osmišljavanje snimke vožnje robota, ŠESTI je KORAK ugošćenje partnerske škole iz Nove Bile i zajedno odrađivanje robotičke radionice.

ZADATAK ZA ROBOTSKU STAZU:

1.) Robot je postavljen na START i isključena su sva svjetla (20 bodova).

2.) Robot uključuje crveno-bijela svjetla na dvije sekunde (20 bodova).

3.) Robot prati crnu liniju (50 bodova).

4.) Robot se usporava blizu Banja Luke (30 bodova).

5.) Robot prati crnu liniju do Dugog Sela, uspori i svira hrvatsku himnu (30 bodova).

6.) Zaustavlja se u Zagrebu i uključuje crveno-bijela svjetla (30 bodova).

7.) Robot prati crnu liniju do cilja u Jurandvoru i isključuje svjetla (20 bodova).

  ODRŽIVOST PROJEKTA

Nakon ovog odrađenog zadatka zamišljeno je da se rade slične staze koje bi povezivale nastavne sadržaje koji se usvajaju na satu Hrvatskoga jezika. Ovo je početak povezan uz glagoljašku tradiciju, a kasnije bismo nastavili istraživati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz povijest (glagoljaški spomenici u Istri i Primorju, hrvatska narječja).

  MATERIJALI ZA UČENJE:

✿ Tomislav Milanović: Programiranje mBot robota, priručnik za učenje programiranja

✿ Platforma za kodiranje – mBlock, Školska knjiga, Zagreb, 2020.

✿ Naš hrvatski 6 i Snaga riječi 6, udžbenik hrvatskoga jezika i hrvatska čitanka s dodatnim digitalnim sadržajima za 6. razred osnovne škole, Školska knjiga, Zagreb, 2020.

✿ Josip Horvat: Kultura Hrvata kroz 1000 godina, knjiga prva, Naklada Fran, Zagreb, 2006.

✿ Josip Bratulić-Stjepan Damjanović: Hrvatska pisana kultura, 1. svezak, Izdavačka kuća  Veda, Križevci, 2008.

✿ Geografska karta Hrvatske

■  Napisala: Gabriela GOLUBIĆ, prof. i dipl. knjižničar | OŠ „Ivan Benković” Dugo Selo ■