Ovisnost o internetu može se definirati kao pretjerano korištenje internetom koje narušava fizičko i/ili psihičko zdravlje osobe te uzrokuje poteškoće u njezinu socijalnom funkcioniranju. Drugim riječima, ova vrsta ovisnosti odnosi se na kompulzivno ponašanje koje potpuno ovladava svakodnevnim životom pojedinca. Internet u ovom slučaju osobi postaje važniji od obitelji, prijatelja, obrazovanja ili posla, odnosno ona podređuje sve životne obveze internetu da bi sačuvala ili nastavila sa spomenutim ponašanjem.
Ovisnost o internetu umnogome je slična klasičnim ovisnostima poput ovisnosti o alkoholu ili cigaretama (pojavljuju se simptomi slični apstinencijskoj krizi, zatim bezuspješna samokontrola, potreba za sve većom dozom, odnosno količinom vremena provedenoga na internetu i sl.), iako se u tijelo ne unosi neka psihoaktivna tvar.
Internet je postao dio naše svakodnevice i svi se rado koristimo njegovom dobrobiti, od traženja informacija, pregledavanja društvenih mreža do gledanja raznih sadržaja.
Ako osoba većinu svog vremena provodi na internetu stalno provjeravajući društvene mreže i mrežne sadržaje te nerijetko, umjesto izlaska vani, odabire ostanak kod kuće živeći život putem društvenih mreža, razvija se ovisnost.
Danas sve više tinejdžera i mladih razvija ovisnost o internetu a da toga nisu svjesni ni oni ni njihovi roditelji, što postaje ozbiljan problem za njihov uspješan i produktivan život te nepovoljno utječe na dinamiku i odnose u obitelji.
■ AKTIVNOSTI
Svjesni nove opasnosti – ovisnosti o internetu, učenici 4. razreda PŠ Bušetina izradili su slikovnicu Ovisnići kojom su željeli u svojih vršnjaka osvijestiti koliko pogrešno upravljanje vremenom može biti štetno.
Slikovnica je nastajala na satovima Sata razrednika, predmeta Prirode i društva te Hrvatskog jezika, a kako je naša škola od ove jeseni u Eksperimentalnom programu Osnovna škola kao cjelodnevna škola, i satove A2 iskoristili smo za potrebe njezina stvaranja.
Zamisao je bila prikazati popularne društvene mreže, internetske igre i usluge te aplikacije kao čudovišta koja kradu njihovo vrijeme. Skupa smo odabrali koja će od njih dobiti mjesto u našoj slikovnici i koji bi im izgled najbolje pristajao. Nizale su se ideje o njihovim imenima, no kako je polazišno ime slikovnice bilo Ovisnići, odlučili smo svakom imenu dodati završetak -ić. Tako su nastali: Snapić, TikTokić, JuTjubić, Spotifajić, Netflixić, Instagramić, Twiterić, Fejsić; Fortnajtić i Robloksić.
Promatrajući ikone mreža, usluga i aplikacija, učenici su svojim crno-bijelim čudovištima udahnuli obilježja po kojima ih je lako prepoznati i razlikovati.
Idući zadatak za učenike bio je smisliti tekst kojim će predstaviti svako čudovište, upoznati buduće čitatelje s vrstom zabave koju ono nudi te upozoriti na opasnost koja od njega prijeti.
Iako su im imena pomalo umiljata, a izgled neobičan i šaljiv, tekst u kojem čudovišta progovaraju o sebi ima svoju važnost i ozbiljnost.
Posljednja u nizu aktivnosti bila je osmisliti i dizajnirati naslovnicu kao i posljednju stranicu slikovnice, odabrati najbolju podlogu za svakog Ovisnića i na nju pažljivo zalijepiti sliku i tekst.
Učenici su uživali sudjelujući u tim aktivnostima, a učenje je bilo uzajamno jer je i učiteljica od učenika imala priliku naučiti ponešto o internetskim igrama.
Nadamo se da će ova naša slikovnica barem malo utjecati na buduće čitatelje i da će i oni biti gospodari svoga vremena!
■ Napisala: Marija JURKOVIĆ, učiteljica razredne nastave u PŠ Bušetina – OŠ August Cesarec, Špišić Bukovica ■