Iz školskog svijeta
OŠ EUGENA KUMIČIĆA I OŠ NIKOLE HRIBARA, VELIKA GORICA
Rad s darovitim učenicima razredne nastave – projekt Like
objavljeno: 12. lipnja 2020.

Većina nas koji radimo u osnovnoškolskome obrazovanju susrela se s nedovoljno zastupljenim radionicama, sadržajima i aktivnostima za nadarenu djecu razredne nastave. Zapažamo kako često njihovi potencijali i mogućnosti ostaju neostvareni do mjere do koje bi to bilo moguće.

Vodeći se tim razmišljanjima i u zajedničkom raspravljanju došli smo do zaključka kako darovitim učenicima trebamo ponudimo radionice programiranja u kojima bi došle do izražaja njihove neiskorištene mogućnosti.  Tako smo došli na ideju za projekt Like.

Projekt Like provodimo preko naše udruge – Društva pedagoga tehničke kulture i informatike iz Velike Gorica uz sufinanciranje Hrvatskoga saveza informatičara. Cilj je Društva, kao i samoga projekta, obuhvatiti što veći broja građana, u ovomu slučaju darovite djece, podukom u svrhu tehničkoga i informatičkoga opismenjavanja te omogućavanje stvaralačkoga rada i izražavanja vlastitih sposobnosti, znanja i vještina.

U dvjema najvećim školama u Velikoj Gorici – OŠ Eugena Kumičića i OŠ Nikole Hribara – projekt se provodi već nekoliko godina. Svake godine školske stručne službe provode testiranje više od 400 učenika u trećim i četvrtim razredima. Sukladno rezultatima tih testiranja, dobili smo svoju ciljanu skupinu – darovite učenike u području matematike i logičkoga razmišljanja. Ponudili smo učenicima trećega razreda besplatne radionice računalnoga i logičkoga razmišljanja kao uvod u programiranje s ciljem omogućavanja nadarenim učenicima razredne nastave besplatne poduke programiranja koja im u našem gradu nije dostupna.

Koristeći se suvremeno opremljenim učionicama koje su nam te dvije škole dale na korištenje, učenike smo podijelili u četiri skupine ovisno o razredu i školi koju pohađaju. Održavajući radionice u poslijepodnevnim i večernjim terminima (jednom tjedno po dva sata tijekom triju mjeseci) učenici su razvijali zavidna znanja u programiranju i računalnome razmišljanju na zabavan i njihovu uzrastu prilagođen način. Usmjeravanjem darovitih učenika razredne nastave u računalno i logičko razmišljanje, osposobili smo ih za timski rad pri rješavanju problema.

Učenici četvrtih razreda usvojili su naredbe i funkcije u programskome jeziku Logo. Naučili su prepoznati i odabrati prikladne alate za rješavanje problema. Uporabom prikladnih naredaba za rješavanje raznovrsnih zadataka, rješavanjem logičkih i matematičkih problema s uporabom računala i bez njega, poticali smo darovite učenike na nove i zanimljive sadržaje.

Učenike trećih razreda rješavanjem zadataka s natjecanja Dabar kao i s natjecanja Klokan uveli smo u svijet logičkoga razmišljanja. Slaganjem tangrama, rješavanjem mozgalica kao i online alatima za razvijanje programerskih vještina (code.org i Play lab) stvorili smo dobre temelje za početno programiranje.

Odziv učenika iz godine u godinu bio je sve veći te je rijetko tko odbio pozivnicu za sudjelovanje u projektu. Podjednako su sudjelovali dječaci kao i djevojčice. Na zadnjemu satu organizirali smo međusobno natjecanje gdje smo podijelili medalje najboljima i diplome svim učenicima kao cjeloživotnu uspomenu na trenutke kada je započeo njihov STEAM razvitak i njihov ulazak u zanimljiv svijet programiranja.

Kao potvrda dobrih rezultata projekta pokazao se veći broj učenika koji sudjeluju u dodatnoj nastavi informatike u 5. razredu, ali i veći broj učenika zainteresiranih za natjecanje iz informatike.

Rezultati projekta vidljivi su na većem broju djece uključene u školsko natjecanje kao i na vodećim mjestima na županijskim natjecanjima iz programiranja gdje su lajkovci pomeli konkurenciju.  

Ciljevi projekta ostvareni su. Poticanje darovitih učenika na nove i zanimljive sadržaje te razvijanje znanja i vještina unutar STEM područja potvrda su nam da se ulaganje u znanje mladih uvijek isplati.

■  AUTORI Katarina GRGIĆ NORŠIĆ   OŠ Eugena Kumičića, Velika Gorica  ■ Katarina Grgić Noršić završila je Učiteljski fakultet u Zagrebu 2006. godine, smjer – učiteljica razredne nastave s pojačanim programom iz informatike. Postiže zapažene rezultate na županijskim i državnim natjecanjima iz informatike. Redovito se usavršava i 2017. promovirana je u zvanje mentora ■ Maja ĐURIČIĆ ■  OŠ Eugena Kumičića, Velika Gorica   ■  Maja Đuričić završila je školovanje za učiteljicu razredne nastave s pojačanim programom iz informatike 2009. godine na Učiteljskome fakultetu u Zagrebu. Godinama provodi dodatnu nastavu informatike i s učenicima radi programiranje, što dokazuju i veliki uspjesi njezinih učenika na državnim i međunarodnim natjecanjima. Godine 2017. promovirana je u zvanje mentora ■ Milan OMRČEN  OŠ Nikole Hribara, Velika Gorica
Milan Omrčen nakon srednje elektrotehničke škole završava studij informatologije na Filozofskome fakultetu u Zagrebu. Aktivan je u radu Hrvatskoga saveza informatičara i Društva pedagoga tehničke kulture i informatike u Velikoj Gorici, s kojima organizira i provodi mnoge radionice ■