Iz školskog svijeta
DRUŠTVENE IGRE | ZABAVA I UČENJE U ISTO VRIJEME
Zaigrajmo novu igru o knjižnici
objavljeno: 21. ožujka 2022.

U ovo čudno vrijeme nošenja maski, odvajanja i velikog opreza, zaigrati igru s prijateljem zvuči bolje nego ikad. Edukativne igre imaju moć. One lako ruše sve zapreke koje stoje na putu prema znanju. Želio sam tu moć igre iskoristiti na najbolji mogući način.

Radim u školskoj knjižnici osnovne škole. Za učenike tijekom godine održavam predavanja surađujući s učiteljima. Pripremam različite izložbe i obilježavam važnije datume. Ipak, najviše se susrećem s učenicima u knjižnici, i to dok posuđuju i pregledavaju knjige, pišu zadaće ili u njoj provode svoje slobodno vrijeme.

Smatram da knjižničari imaju tu povlasticu što im učenici uglavnom mnogo slobodnije i otvorenije pristupaju nego učiteljima. U knjižnici su učenici opušteniji nego na nastavnim satovima i tu često žele provesti svoje slobodno vrijeme. Mi, knjižničari, možemo i moramo pronaći način da na njih djelujemo edukativno baš tada, dok su tamo, svojevoljno.

■   Nekako se čini najlakše na djecu edukativno djelovati koristeći se različitim igrama i stvarajući ih.

Djeca jednostavno imaju nevjerojatnu želju i potrebu za igrom i ona je najsavršeniji medij kojime na njih možemo prenijeti znanje. Pritom je bitno da igra koju upotrijebimo ili stvorimo ne bude ni previše teška ni previše laka, ona djeci mora predstavljati određeni izazov, a edukativni sadržaji moraju biti nenametljivo upleteni u njezinu strukturu.

■   OD IDEJE DO REALIZACIJE

Ideja za stvaranje igre „U našoj knjižnici“ pojavila se zbog toga što sam htio da poruke o lijepom ponašanju u knjižnici, poruke o važnosti čitanja, čuvanja i zaštite knjiga te o načinu pretraživanja knjiga, učenicima budu stalno vidljive. O tim se temama raspravlja na nekoliko nastavnih sati tijekom osnovnog školovanja, a to nikako nije dovoljno.

Vodio me je nekakav kreativni zanos, pa sam prvu inačicu igre stvorio vrlo brzo. Malo vremena, papir i olovka za izradu skice te računalo bili su dovoljni da nastane igra. No, trebao sam doznati kakva je. Igru je trebalo zaigrati. Srećom, djecu nije teško nagovoriti na igru, a pogotovo onda kad im ponudite novu igru i kad im kažete da vam je njihovo mišljenje o njoj važno i da će vam pomoći da je učinite boljom. Igrači su igrali, a ja sam promatrao i radio promjene. Na kraju je nastala igra koja se igračima veoma sviđa.

■   IGRU ŽELIM PODIJELITI S VAMA.

Razveselite svoje učenike. Upotrijebite je na nastavnom satu, u razredu ili u knjižnici. Potaknite razgovor o tim važnim temama. Sudjelujte i vi kao igrač ili se odmaknite i pustite djecu da sama zaigraju. Igra će odraditi svoju edukativnu ulogu, a djeca će se zabaviti. Ne može bolje od toga.

■   ŠTO VAM JE POTREBNO DA ZAIGRATE?

Igru možete isprintati na papiru A3 ili na dva papira A4 u opciji poster. Tad je ploča dovoljno velika za igranje. Igru je moguće isprintati i na jednom papiru A4. Isprintajte i izrežite kartice sa zadatcima i kartice s abecedom na papirima različitih boja. Ako je moguće, kartice i ploču za igranje laminirajte strojem za laminiranje papira. Za igru vam trebaju jedna kocka i figurice. Mi se koristimo figuricama iz igre „Čovječe, ne ljuti se“, a možete se koristiti i gumbima ili drugim sitnim predmetima.

Prije igre dobro pročitajte upute. Igračima potanko objasnite što se od njih traži kad trebaju izvlačiti kartice s abecedom. Od njih se traži poznavanje poretka slova u abecedi, pa će mlađim igračima možda u početku trebati vaša pomoć. U priloženim materijalima nalazi se i tablica sa slovima abecede. Nju isprintajte da mlađim igračima služi kao pomoć. Možete je iskoristiti i da učenicima objasnite na koji se način slažu knjige na policu. Zamislite tu tablicu kao policu s knjigama i objasnite im da se knjige slažu slijeva nadesno, od vrha prema dnu, s time da je važno prezime autora. Brzo će im sve postati jasno.

U djece s teškoćama igra potiče i razvija razne vještine. Socijalna interakcija i poticanje komunikacije za uspješniju inkluziju i integraciju s učenicima ostalih razreda, ohrabrila je učenice viših razreda u komunikaciji i interakciji, u iznošenju osobnih stavova i mišljenja. 

■   ŠTO KAŽU?

Pitanja na karticama oblikovana su tako da zahtijevaju promišljanje da bi se koraci pravilno obavili te potiču logičko zaključivanje. Sadržavaju zanimljivo oblikovan tekst, raznolikog rječnika koji u djece razvija vještinu čitanja i obogaćuje im način izražavanja. Iznad svega, igra je zabavna, zanimljiva i plijeni pozornost, pa igrači imaju veliki poticaj i želju stići do cilja.

Darija MARENDIĆ, učiteljica u Posebnome kombiniranom odjelu

………

Meni je igra vrlo zabavna. U toj igri možemo naučiti kako se ponašati u knjižnici i još mnogo toga.

Vanesa RENGEL, 3.a razred OŠ Gradina

………

Igra je doista zabavna. Sviđa mi se dio kad izvlačimo kartice. Mislim da ne treba ništa mijenjati.

Melani OSKOMIĆ, 3.a razred OŠ Gradina

………

Sve mi je zabavno, a najviše mi se sviđa povlačenje kartica. Najmanje mi se sviđa kada dobijem kaznu.

Klara PUŠKARIĆ, 3.a razred OŠ Gradina

■   Piše: Luka Čiča, stručni suradnik knjižničar | OŠ Gradina ■