Iz školskog svijeta
OŠ SUNJA, SUNJA
Zajedno otkrivamo kulturnu baštinu
objavljeno: 28. ožujka 2021.

OŠ Sunja sudjelovala je prvi put u Erasmus+ projektu koji je uključivao razmjenu učitelja i učenika iz ukupno šest zemalja u trajanju od 30 mjeseci. Slovačka je bila glavni koordinator projekta na čelu s gđom Vivien Bielikovom te zemlje partneri i njihovi koordinatori: Španjolska – Andrés de la Fuente Hidalgo, Češka – Jiřina Juříčková, Grčka – Eleni Lykou, Hrvatska – Meskal Basta-Pinotić i Njemačka – Jan Klokkers.

 S obzirom na to da je 2018. godina proglašena godinom kulturnog nasljeđa i tradicije, tako je i cilj našeg projekta bilo otkrivanje kulturnog nasljeđa zemalja učesnica u projektu, razvijanje digitalne pismenosti, učenje novih pristupa i metoda poučavanja za učitelje, stvaranje HEREDITAS knjige koja obuhvaća šest tema: legende, pjesme, narodne nošnje, arhitekturu, rukotvorine i recepte te stvaranje edukativnih kvizova. Projekt je bio namijenjen učenicima u dobi od 13 do 16 godina.

Glavnu koordinatoricu projekta Vivien i koordinatoricu iz Grčke Eleni upoznala sam tijekom sudjelovanja u online projektu Transatlantic Educators Dialogue 2018, u organizaciji European Union Centra i Sveučilišta u Illinoisu, u kojem je sudjelovalo 50-ak učitelja iz europskih zemalja i SAD-a, a kojemu je cilj bio, osim rasprava o obrazovnim temama, povezivanje učitelja pa tako i mogućnost sudjelovanja u nekim daljnjim projektima, što se za našu školu pokazalo kao dobitna kombinacija.

Ubrzo nakon što nam je projekt odobren, uslijedilo je putovanje u Slovačku, u grad Levice, na sastanak koordinatora kad smo dobili sve potrebne informacije o provedbi projekta, što je bilo od iznimne važnosti, posebno za nas koji prvi put sudjelujemo u velikom i važnom projektu. Osim sastanaka bilo je i pregršt vremena za međusobno druženje, upoznavanje, kao i upoznavanje dijela slovačke kulturne baštine i tradicije. U organizaciji koordinatorice i učenika škole osmišljena su i dva izleta.

✿ Prvi izlet bio je posjet mjestu Oponice i Appony, renesansnoj vili, poznatoj po knjižnici bogatoj originalnim izdanjima europskih autora, od kojih su neka stara i 500 godina i pisana rukom te posjet sinagogi u Nitri. Sljedeći dan uputili smo se u Bansku Štiavnicu gdje smo posjetili jedinstveni muzej u svijetu Ljubavnu banku (Banka Lasky), čiji je trezor sačinjen od malih knjižica preko kojih su ispisani stihovi najduže pjesme na svijetu – Marina  Andreja Sládkoviča i u koje možete pohraniti djelić svoje ljubavi. Posjetili smo i drveni Betlehem.
Za potrebe projekta u školi smo osnovali HEREDITAS Club u koji su bila uključena 24 učenika, a koji se je sastajao jednom tjedno. Učenici su raznim aktivnostima upoznavali kulturnu baštinu i tradiciju naše zemlje, uvijek spremno i vrijedno odrađivali sve zadatke koji su pred njih postavljeni i pripremali se za posjet drugim zemljama.

Svaka mobilnost bila je veliki izazov za naše učenike, ali su ih sve uspješno savladali. Većina je učenika prvi put putovala van zemlje, svi su učenici prvi put putovali avionom, a to je bio samo početak izazova! Najveći je izazov počeo nakon što su učenici smješteni u obitelji učenika domaćina jer nije lako sporazumijevati se učestalo engleskim jezikom i prilagoditi se različitim osobnostima i okruženju u kojem su se u tom trenutku zatekli.

Učitelji su, naravno, cijelo vrijeme bili smješteni u blizini učenika i dostupni za savjete putem mobitela. Nakon svake mobilnosti, učenici koji su u njoj sudjelovali, pripremili bi materijale (prezentacije, videa, plakate) uz pomoć kojih bi svakom razrednom odjelu na njihovu Satu razrednika održali prezentaciju onoga što su doživjeli i naučili, a osmišljena je i radionica tijekom koje su učenici i njihovi učitelji učili jezik države koju su naši učenici posjetili.

Ovi su satovi bili uvijek kvalitetno odrađeni i kreativni, svi su učenici u njima uživali, postavljali brojna pitanja svojim predavačima i naučili razne riječi i pjesmice koje i danas rado pjevaju. Oni najmanji bi, meni osobno, obično uputili pitanje kada će oni moći sudjelovati u sličnom projektu.

Prva mobilnost, u kojoj su učenici sudjelovali, bila je u Španjolsku u mjesto Paterna. Nakon tople dobrodošlice u školi, za učenike su bile organizirane zanimljive aktivnosti kako bi se što bolje upoznali, opustili i sprijateljili.  Prisustvovali smo prezentaciji španjolskih narodnih plesova u kojima smo se imali i priliku okušati te smo slušali narodne bajke koje su nam ispričale dvije korisnice Gerijatrijskog centra s kojim škola ima suradnju. Mobilnost se odvijala početkom siječnja i premda je božićno vrijeme već prošlo, učenici su svaki dan učili pjevati božićne pjesme na šest jezika.

U pratnji španjolskih učitelja i uz pomoć mobilne aplikacije, preko koje smo slušali vodiča, obišli smo Valenciju. Dok su učenici bili na satu španjolskog, učitelji su pratili sat biologije u laboratoriju na engleskom jeziku (CLIL metoda). Posjetili smo jezero La Albufera i radionicu gdje se izrađuju makete koje služe za festival vatrometa (Fallas). Učestalo smo tijekom boravka uživali u okusima Španjolske, a posebno bismo izdvojili paellu, churrose i horchatu.

Druga je mobilnost bila u Češku u mjesto Zlin. Tada nam je najveći izazov bio što se cijeli tim razbolio, ali smo usprkos tomu uspješno odradili sve zadatke, uključujući igru Potraga za blagom igrajući ju mobilnom aplikacijom, a uz pomoć koje smo obišli pješice cijeli Zlin. Bilo je zanimljivo otkrivati povezanost Zlina i Vukovara, odnosno Tomaša Bate i poduzeća Borovo, kao i stilova gradnje vezane za stambene objekte, koje je Bata izgradio za svoje radnike, kockaste kuće obložene crvenom fasadnom ciglom. U mjestu Bystřice pod Pernštejnem upoznali smo češke uskrsne običaje, a u mjestu Olešnice posjetili smo povijesnu radionicu i Muzej plavog tiska (metoda bojenja tkanina). Istu su metodu učenici imali priliku okušati pri povratku u školu.

Treća nas je mobilnost odvela u Grčku na otok Eviju, točnije u mjesto Krieza. Dok su učenici učili grčki, učitelji su prisustvovali prezentaciji „Grčka kroz fotografiju” te predavanju iz kulturoloških studija kao alatu u višekulturalnoj učionici, a vezano za izbjegličku krizu. Učenici su svaki dan uvježbavali program za ceremoniju otvaranja Olimpijskih igara kojoj smo prisustvovali zadnji dan u školskom amfiteatru. Posjetili smo Arheološki muzej i drevno kazalište Eretrije, živopisno selo Steni, gdje smo se spuštali planinarskom stazom do centra prisustvujući radionici ručne obrade drva, te grad Halkida gdje smo naučili nešto više o plimi, oseki i Euriposovom fenomenu. Zadnju večer u Grčkoj završili smo plešući sirtaki i uživajući u večeri koju su pripremili učenici, roditelji i učitelji. Na povratku kući posjetili smo Milano, Bergamo i Zadar.

Došao je red da i mi organiziramo mobilnost i ugostimo naše partnere. Za naše smo goste pripremili bogati program počevši s programom dobrodošlice u kojem su sudjelovali Folklorni ansambl „Ivan Goran Kovačić” iz Siska, KUD „Sunjanka” iz Sunje, KUD „Seljačka sloga” Greda Sunjska i dječji zbor Lastavice.

Taj smo dan u našoj školi organizirali Dane kruha i zahvalnosti za plodove zemlje te tako iskoristili priliku predstaviti naše običaje i hranu. Na dvjema su radionicama učenici naučili plesati nekoliko jednostavnijih narodnih plesova i osnove sviranja tambura. U popodnevnim smo satima posjetili Sisak, prošetali gradom, obišli Gradski muzej i Stari grad, a sve to uz stručno vodstvo. Sljedeći smo dan posjetili NP Plitvička jezera. Posljednji je dan za učenike i učitelje bila organizirana radionica micro: izložba starina, privatno vlasništvo našeg umirovljenog učitelja Jandre Hodobaše i predstava Šuma Striborova Ivane Brlić-Mažuranić u izvedbi naših učenika. U sumrak smo posjetili Zagreb i sudjelovali u interaktivnom obilasku grada pod vodstvom Gornjogradskih coprnica od kojih smo čuli zanimljive priče i legende o Zagrebu.
Ovom prilikom želim zahvaliti ravnatelju Iliji Potkonjaku, kolegicama i kolegama: Jasni Krapljan, Nikolini Žigmunić-Vidović, Nikolini Javornik, Mireli Brstilo, Ivici Kovačiću, Ivanu Komarcu, Marijanu Ulakoviću, svim roditeljima i učenicima koji su sudjelovali u projektu, a bez kojih bi organizacija ove mobilnosti, kao i projekta bila nemoguća. Hvala i svim ostalim učiteljima, učenicima i djelatnicima škole koji su podupirali naš projekt i omogućili nam provedbu raznih aktivnosti unutar škole.
Hvala i udruzi „Hrvatska žena” iz Sunje čije su predstavnice sudjelovale u našem projektu.

Naša je zadnja fizička mobilnost bila u Njemačku u grad Stadthagen. Sama škola jako nas se dojmila. Učionice su prostrane, škola ima svoj glazbeni studio, raznovrsne glazbene instrumente, učionicu za domaćinstvo s postajama za kuhanje, učionicu ili bolje rečeno radionicu za tehnički, veliku peć za pečenje keramike, prostoriju za pružanje prve pomoći…  Već smo prvi dan posjetili muzej – kuću Wilhelma Buscha, poznatog njemačkog slikara i književnika, gdje su učenici pokušavali ilustrirati njegova književna djela tehnikom koju je sam primjenjivao. Najveći utisak na nas ostavio je posjet rudniku Rammelsberg i povijesnom gradu Goslaru. Posljednji smo dan posjetili dvorac Bückeburg i kraljevske staje.
Ubrzo nakon posjeta Njemačkoj nastupila je pandemija zbog čega smo produžili projekt šest mjeseci u nadi da ćemo, ipak, uspjeti ostvariti našu zadnju mobilnost u Slovačku, ali nažalost ona je, ipak, bila samo virtualna. Osmišljena je prezentiranjem onoga što je ostvareno tijekom projekta – učeničkim prezentacijama, ispunjavanjem upitnika i razmjenom dojmova o provedenom projektu.
Bio je ovo veliki izazov za sve sudionike projekta naše škole, kao i za mene osobno, koja sam se prvi put našla u ulozi koordinatorice Erasmus+ projekta, no mislim da svi možemo biti zadovoljni svojim sudjelovanjem i ostvarenim uspjehom, osobnim rastom i napredovanjem, novim životnim iskustvima i stečenim prijateljstvima.

■ Piše: Meskal Basta-Pinotić, dipl.uč. engleskog jezika  ■ OŠ Sunja, Sunja ■