Kad je riječ o poučavanju, valja imati na umu da je isključivo ONAJ KOJI UČI, a ne onaj koji poučava, kreator UČENJA. Učiteljeva uloga u učenju jest upravljanje procesom na način da se kontinuirano ODGOVARA na učenikovo postignuće.
U konačnici, najbolji način da se to dogodi stvaranje je najboljeg mogućeg i najvjerodostojnijeg mogućeg sustava formativnoga vrednovanja. Uz njegovu primjenu, pomoć učenicima u napredovanju i postizanju izvrsnosti u procesu učenja, jest ono o čemu je riječ kada govorimo o PROMIŠLJENOM VREDNOVANJU.
Jedan od najsnažnijih zagovornika vjerodostojnoga formativnoga vrednovanja bio je pokojni Grant WIGGINS.
Godine 1989. napisao je članak u kojem je predložio dug popis odrednica usmjerenih na učenike u svrhu određivanja optimalnoga sustava formativnoga vrednovanja. Članak se zove Poučavanjem do (vjerodostojne) provjere.
U njemu upućuje na 27 točaka koje smatra ključnima za vjerodostojno formativno vrednovanje. U duhu toga velikoga čovjeka, želimo ih ovdje podijeliti s vama.
27 KLJUČNIH OBILJEŽJA AUTENTIČNOGA FORMATIVNOGA VREDNOVANJA
Značajke koje predlaže Grant razvrstane su u četiri različite kategorije radi lakšeg uvida. Poslužite se tim idejama dok zamišljate sustav vjerodostojnoga formativnoga vrednovanja koji ćete primijeniti pri poučavanju svojih učenika.
■ USTROJ I PODRŠKA
Vjerodostojno formativno vrednovanje…
- trebalo bi biti javno; uključiti slušateljstvo, panel i sl.
- ne oslanja se na nerealna i proizvoljna vremenska ograničenja
- nudi poznate, ne tajne, zadatke i zadaće
- ne svodi se na jedan pokušaj; više je nalik zbirci postignuća (portfoliju) ili cjelosezonskoj sportskoj igri
- uključuje suradništvo s drugima
- obnavlja se i vrijedno je ponovnog provođenja
- povratne informacije učenicima postavlja u središte u tolikoj mjeri da se školske strukture i pravila moraju usklađivati s tim.
■ INTELEKTUALNE ZNAČAJKE
Autentično formativno vrednovanje…
- esencijalno je usmjereno (zadire u bit), a ne proizvoljno ili umjetno stvoreno samo da bi se – reda radi – nešto zabilježilo
- osnažujuće je, što znači da usmjerava učenika prema istančanijoj i svrhovitoj upotrebi vještina i znanja
- kontekstualizirano je (proizlazi iz konkretnoga) i razrađeno, a ne usitnjeno na izolirane predmete
- uključuje učenikovo samostalno istraživanje
- vrednuje učenikove navike i vještine koje se ponavljaju, a ne puku reprodukciju ili trenutačno uključivanje
- zastupa izazove predmeta ili područja na koje se odnosi
- potiče obrazovanje i učeničku uključenost
- obuhvaća zadatke otvorena tipa, na koje ne postoji jedan očekivan odgovor.
■ OCJENJIVANJE I BODOVANJE
Autentično formativno vrednovanje…
- uključuje kriterije za procjenu bitnog, a ne nekih olako postignutih ciljeva
- ne temelji se na krivulji (predviđenoj statistici postignuća unutar razrednoga odjela), nego na dogovorenim izvedbenim standardima i javno dostupnima referentnim točkama prosudbe
- uključuje jasna, raz-jašnjena očekivanja
- samoprocjenu uključuje u ukupnu procjenu
- služi se višeslojnim analitičkim sustavom bodovanja umjesto jednom sveobuhvatnom ili zbirnom ocjenom
- odraz je usklađenih i postojanih školskih standarda.
■ POŠTEN ODNOS
Autentično formativno vrednovanje…
- prepoznaje (možda skrivene) vrline i kvalitete, a nije usmjereno na nedostatke
- uspostavlja ravnotežu u priznavanju i pohvali nekog postignuća održavajući svijest o prethodno prijeđenom putu ili treningu (da procjena ne bi bila nevjerodostojna)
- svodi na najmanju moguću mjeru nepotrebne, nekorektne i obeshrabrujuće usporedbe među učenicima
- otvara primjeren prostor učeničkim stilovima i interesima odnosno mogućnosti izbora
- otvoreno je za sve učenike da se u njemu okušaju, uz dostupnu potporu i ohrabrenje u mjeri u kojoj je ono potrebno (pri čemu bi se i to odrazilo u ukupnoj procjeni)
- osviješteno je kao vrijednost za one koji su njime obuhvaćeni.
■ NAPOMENA ■ navedene značajke vjerodostojnoga formativnoga vrednovanja preuzete su iz članka objavljena na portalu TeachThought ■ SAD: Wabisabi Learning – edukativna mrežna stranica i istoimeno poduzeće za posredovanje obrazovnih materijala i usluga; nije im glavna svrha razriješti situaciju u obrazovanju nastalu pojavom koronavirusa, već, kako kažu, dugotrajno transformirati obrazovanje ■ izvornik: wabisabilearning.com