Iz stranih medija
■ UPUTA RAVNATELJIMA ■ KAKO SAČUVATI MENTALNU DOBROBIT UČITELJA I PROFESORA ■
Ako želite biti potpora učiteljima i profesorima, ovo nikako nemojte činiti
objavljeno: 26. siječnja 2024.

„Želite osnažiti mentalnu dobrobit učitelja i profesora? Tada biste morali izbjeći ovih sedam stranputica“, kaže Kimmie Fink, učiteljica, autorica i urednica portala WeAreTeachers.

Članak Want To Support Your Teacher’s Mental Health? 7 Mistakes To Avoid objavljen je na obrazovnome portalu WeAreTeachers.

U desetoj godini rada u nastavi prolazila sam kroz iznimno teško razdoblje. Kako mi je postajalo jasno da sam potonula preduboko, odlučila sam potražiti stručnu pomoć. No, javio se problem: moj je raspored bio pretrpan i termin za terapiju doslovce nisam imala kamo ugurati. Kada sam s ravnateljem podijelila kroz što prolazim i s čim se suočavam dok pokušavam pronaći pomoć, on je smjesta reagirao tako da me je osobno mijenjao kad god je to bilo potrebno.

Kad god bih imala zakazan termin, odradio bi posljednjih petnaest minuta nastave kako bih ja mogla na vrijeme stići na svoj sastanak.

Kao što možete vidjeti, ravnatelj je shvaćao jednu stvar – potpora mentalnom zdravlju učitelja najviše je što za školu možete učiniti. Da, bilo mu je stalo do mene osobno, no skrb za mene kao osobu ujedno je značila sigurnost da ću ja moći skrbiti za svoje učenike.

Za osobe na upravnim pozicijama, stavljanje zdravlja i dobrobiti učitelja na prvo mjesto ključan je zahtjev, osobito u ovakvim vremenima.

I dok nastojite osnaživati mentalnu dobrobit učitelja i profesora, ovih biste sedam pogrešaka morali izbjeći:

■ Pogreška br. 1 ■ „Moramo razgovarati!“ (pozivi na razgovor bez ijedne riječi obrazloženja)

Bez obzira na to koliko su tema ili povod razgovora benigni, izgovorena rečenica ili elektronička poruka koja uključuje „Moram s tobom (s vama) razgovarati“ bez ikakva dodatnoga objašnjena – uvijek su uzrok velike nelagode. A vjerujte mi, i bez toga učitelji već osjećaju dovoljno nelagode, pa i anksioznosti.

Ako nas već pozivate k sebi, napišite temu razgovora kako ne bismo cijelu noć morali probdjeti razmišljajući o čemu je riječ. Ili, još bolje, pristupite nam u najboljem trenutku na našem terenu. Osjećat ćemo se manje formalno ako nas potražite u učionici, osobito ako u ruci nemate onaj debeli crni rokovnik s bilješkama.

Jučer sam primila e-poruku da se danas javim u ravnateljev ured. Zamalo mi je uspjelo ne  raspasti se od zabrinutosti. Iako vjerujem da će sve biti u redu, ni s više od trideset godina učiteljskoga staža nakon što me pozovu u ravnateljev ured ne mogu ostati potpuno smirenom. (K. F.)

■ Pogreška br. 2 ■ Nenajavljeni nadzori

Razumijem da je to dio vašega posla, no u ovim vremenima, kada nas toliko toga pogađa izvan učionica, samo pojačavate stres u ionako stresnim situacijama. [Članak je u izvorniku  objavljen 2020. godine kada su na snazi bile mjere vezane uz pandemiju – nap.] Ako nas uznemiruje vaše nenajavljeno pojavljivanje u učionici, još je deset puta neugodnije vaše nenajavljeno pristupanje nastavi na daljinu.

Budite toliko obazrivi prema učiteljima pa ih upozorite barem 5 ili 10 minuta prije planiranoga dolaska kako bi na vrijeme mogli ovladati osjećajem nemira, katkad i panike.

■ Pogreška br. 3 ■ Organiziranje stručnih usavršavanja u vremenu namijenjenu planiranju i pripremanju nastave

Ponavljajte za mnom: Dani namijenjeni planiranju i pripremanju nastave predviđeni su za planiranje i pripremanje nastave. Ne znam što više obeshrabruje od toga da nam dan namijenjen pripremama u učionici zamijenite danom stručnoga treninga.

Imamo mnogo više posla negoli ikada prije. Osjećaj pripremljenosti bitan je za našu dobrobit, osobito u situacijama u kojima je toliko toga izvan naše kontrole.

Iako sam upravo na pauzi i ne radim doslovce ništa, a popila sam i tabletu za smirenje, i dalje osjećam nemir zbog sutrašnjega dana stručnoga usavršavanja. (J. B.)

■ Pogreška br. 4 ■ Kažnjavanje učitelja zbog neizbježnoga kašnjenja ili prijevremenoga odlaska

Uzmite u obzir moguće razloge – liječnički pregled, izvanrednu situaciju kod kuće ili nešto povezano s vlastitom djecom – i shvatit ćete da radimo najbolje što možemo u uvjetima koji nas okružuju.

Učitelji zaslužuju potporu, ne kažnjavanje.

■ Pogreška br. 5 ■ Pretpostavljanje loših namjera i postupanja

Za učitelja nema većeg izvora uzrujanosti od napada razjarenog roditelja. Razumijemo da su i obitelji pod stresom, kao što smo i mi. Ono što od ravnatelja tražimo jest da bude štit. Kada vam se netko potuži, pružite nam barem toliko da kažete da ćete provjeriti. Ionako se već osjećamo loše.

Sjedim ovdje dok me sustiže napad panike. U zbornici sam i plačem. Učenik je pogrešno shvatio moje riječi i sada mi pripremaju opomenu, a ja ne znam što učiniti. (M. R.)

■ Pogreška br. 6 ■ Davanje prednosti zadatcima umjesto ljudima

Budite u svakome trenutku svjesni da u ovome poslu nema veće vrijednosti od ljudi. Nema te evaluacije. Nema toga kurikuluma. Nema tih rezultata testiranja. Koji su vrjedniji od ljudi.

Poslušajte nas dok vam govorimo da smo preopterećeni, i skinite nam nepotrebne terete s leđa.

■ Pogreška br. 7 ■ Poticanje trenda skrbi o sebi uz zanemarivanje svih prethodnih savjeta

Ako profesorima i učiteljima govorite da se tijekom vikenda opuste i odmore a pritom niste osigurali dovoljno sigurno i poticajno radno okružje koje bi im omogućilo da to uistinu i učine, vaši su komentari u najmanju ruku neozbiljni.

Možete nam darovati sve mirisne svijeće svijeta, nećemo se osjećati nimalo bolje ako nemamo vremena, prostora ni dopuštenja da se za sebe uistinu i pobrinemo.

Moraš voditi brigu o sebi – rečenica je koja se u današnjem obrazovanju zloupotrebljava više negoli ijedna druga. To je samo pusta fraza u vremenu kada se zahtjevi upravljeni prema učiteljima i dalje nimalo ne mijenjaju. (J. E.)

​Uočavate li i vi pogreške ravnatelja, ali i drugih suodgovornih za mentalno zdravlje učitelja? Osjećate li dovoljnu potporu? Nailazite li na razumijevanje? Kako se nosite sa stresom? Svoja razmišljanja i iskustva možete podijeliti u odjeljku za komentare ispod objave članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■  Kimmie Fink – jedna od urednica portala WeAreTeachers, učiteljica s trinaestogodišnjim iskustvom rada u nastavi ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvornik možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene  ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama iz školstva i obrazovanja ■ izvornik: www.weareteachers.com