Iz stranih medija
■ PITANJA KOJIMA SE RAVNATELJI MOGU POSLUŽITI PRI ZAPOŠLJAVANJU NOVIH PROFESORA I UČITELJA ■
Kako prepoznati i zaposliti vrsne učitelje i profesore?
objavljeno: 30. srpnja 2023.

„Upute koje ovdje nudimo pomoći će vam u zapošljavanju osoba koje imaju potrebne vještine i znanja te koje su, što je od jednakoga značenja, karakternih osobina koje odgovaraju kriterijima i vrijednostima vašega kolektiva“, misao je vodilja današnjega članka koji potpisuje umirovljeni profesor glazbene kulture, ravnatelj, predsjednik Udruge ravnatelja osnovnih škola i izvanredni sveučilišni profesor Paul G. Young iz američke države Ohio.

Tekst Finding and Hiring the Right Teachers for Your School objavljen je na obrazovnome portalu Edutopia 27. srpnja 2023.

Dok planiramo iduću školsku godinu, popunjavanje ispražnjenih radnih mjesta jedno je od ključnih pitanja o kojem skrbe ravnatelji. Poput mnogih drugih, moj tim i ja razvili smo promišljen sustav pitanja, autentično igranje uloga i scenarije poučavanja, kao i druge metode koje nam omogućuju prepoznavanje najboljih kandidata. Postupak vođenja razgovora za posao propituje pristupnikova iskustva s nastavnim programom, poučavanjem te upravljanjem razredom i vođenjem učenika i razrednih odjela.

I sve dok smo pitanja pripremali prema dostupnoj skripti, stjecao se dojam da su kandidati unaprijed pripremili odgovore i naučili ih naizust. Iako su njihovi odgovori bili odgovarajući, nisu nam pružali dovoljno dobre uvide u kandidatove sposobnosti suočavanja sa stvarnošću u učionici kao ni u mogućnosti učinkovite suradnje i komunikacije s drugim odraslima u školi.

Konačno mi je postalo jasno da su nam kandidati koji pokazuju određenu karakternu zrelost znatno vrjedniji od onih koji pripremljene odgovore recitiraju napamet. Promijenivši pristup razgovorima s kandidatima i oblikovanju pitanja koja im postavljamo, usredotočili smo se na deset vrlina koje nam omogućuju stvoriti sliku o onome što pristupnik misli o svom radu, odgovornosti i suradničkim sposobnostima. Zamolili smo pristupnike da nam kažu svoje mišljenje po čemu se izdvajaju od drugih.

Naravno, bili smo u potrazi za osobama koje imaju vrsna znanja i vještine u svojim predmetnim područjima. No s vremenom smo shvatili da vještine ljude zapošljavaju, a ponašanja im daju otkaze.

Postavljanje plodonosnih pitanja

Naša pitanja i razgovori s kandidatima usmjereni su na otkrivanje autentičnosti vezane uz spremnost na rad na vrlinama do kojih nam je stalo.

Osobito nam je stalo do povezivanja pet umijeća iz područja socijalnoga i emocionalnoga učenja – samosvjesnosti, samokontrole (upravljanja sobom), društvene osviještenosti, suradničkih vještina i donošenja odgovornih odluka – s osobnim i profesionalnim radnim navikama.

Želite li i vi usmjeriti svoju potragu u tome smjeru, lako možete preoblikovati pripremljena pitanja te dodati zahtjeve vezane uz karakterne osobine i vrline koje upravo slijede u nastavku.

Stav

Postavite pitanje o pristupnikovu smislu za humor, suosjećajnosti, mentalnom sklopu (zatvoreni, zacementirani nasuprot otvorenom za rast), međuljudskim vještinama. Kako je pristupnik ušao u prostoriju, zadržao kontakt očima te izrazio pozitivnost prema nastavnom radu oblici su mogućnosti uvida u pristupnikov stav.

Razboritost

Da bi se iskazala pristupnikova mudrost, praktičnost, odmjerenost, sposobnost donošenja odluka, postavite pitanja o različitim tipovima nevolja s kojima se kandidat suočio te kako se tijekom toga iskustva postavio ili kako ga je nadvladao.

Stručnost / nadležnost / osposobljenost

Postavite klasična pitanja vezana uz nastavni predmet, predmetni sadržaj te sposobnost upravljanja ljudima kako biste provjerili kandidatovu stručnost.

Zahvalnost

Što pristupnik cijeni vezano uz rad općenito te uz djecu i nastavni rad? U čemu prepoznaje izvorišta dobrote? Rasvijetlite taj dio osobnosti jer se zahvalnost smatra jednom od ključnih karakternih snaga.

Pokretačke i motivacijske sposobnosti

Ako je pristupnik završio fakultet [riječ je o američkom obrazovnom sustavu, u hrvatskom je fakultet preduvjet zapošljavanja u tim poslovima, nap.], raspitajte se gdje je volontirao, je li bio pokretač stanovitih inicijativa, je li preuzimao voditeljske i organizatorske uloge, je li napravio prvi korak dok su drugi oklijevali ili su odlučili ne upuštati se i ostati po strani. Pitajte pristupnike kakav su dojam ostavili na svoje profesore, kako bi profesori opisali njihove radne navike i karaktere. Ako pristupnik već ima iskustvo rada u školi, raspitajte se o njegovoj energičnosti i predanosti poslu, što je samoinicijativno učinio (bez zamolbe ili upute da to učini) kako bi unaprijedio rad razrednoga odjela ili škole.

Čestitost

Istinski čestiti ljudi su pošteni, pa i tada kada je to teško biti. Potražite situacije kada su pomogli drugima, izrazili svoju dobrotu i poniznost.

Odlučnost

Svaki bi pristupnik trebao ispričati osobnu priču o ustrajnosti, kako usprkos zaprekama nije odustao. Prema psihologinji i autorici Angeli Duckworth, ustrajnost je strast i spremnost da napravimo nešto bitno bez obzira na to koliko je to teško ili dugotrajno.

Ustrajnost je vrlina od većega značenja od nadarenosti. Učitelji i profesori koji imaju tu vrlinu neće odustati kada dođe do teških trenutaka.

Profesionalnost

Ako postoje, provjerite pristupnikove javne profile na društvenim mrežama ili fotografije i videozapise koji su nastali u učionici. Isječci s društvenih mreža omogućit će vam pogled u pristupnikov smisao za odijevanje, govorne navike, odnošenje prema učenicima i još mnogo toga.

Pouzdanost

Raspitajte se kako stoje s dolascima na vrijeme, poštivanjem rokova, nazočnošću i izostancima, mogućnošću da ljudi na njih računaju; zamolite ih da daju primjer uz sljedeći citat (da potkrijepe što on znači): Učini ono što si rekao da ćeš učiniti u vremenu kada si rekao da ćeš učiniti. Oni koji uspiju kvalitetno odgovoriti razumiju opasnost koja se krije u prevelikom broju situacija u kojima si zabrljao.

Poštovanje

Komu i čemu se pristupnik divi? Slijedi li pravila? Raspolaže li upravljačkom pristunošću dok radi s djecom? Surađuje li s lakoćom s različitim skupinama ljudi?

Na koncu, vođenje strukturiranoga razgovora za posao u našoj je školi postalo ugodna razmjena misli i ideja o otkrivanju, prihvaćanju i poticanju pojedinaca koji se žele pridružiti našem kolektivu u kojem se rad cijeni, poštuje i nagrađuje.  Odlučni smo pronaći osobe koje će svojim uključivanjem naš kolektiv učiniti boljim i koji će s nama željeti ostati. Ako pristupnici nemaju već uspostavljen obrazac rada i postupanja koji bi bio sukladan našoj viziji, često odlaze na drugo mjesto.

Povoljni odgovori za nas su oni koji odražavaju vrijednosti povjerenja, pouzdanosti, odgovornosti, pokretačke snage, točnosti, neodustajanja, čestitosti i zauzimanja stava. Kada se susretnemo s pristupnicom ili pristupnikom čija osobnost i mentalni sklop odražavaju tê vrijednosti, zapošljavamo ih.

Kakva su vaša iskustva sa zapošljavanjem u školi? Kako izgledaju razgovori za posao, što sve obuhvaćaju procedure provjeravanja stručnosti, znanja i vještina prijavljenih kandidata? Jeste li zadovoljni onim što ste osobno doživjeli? Kako procjenjujete načine na koje se ti postupci provode u školi u kojoj radite? Svoja iskustva, razmišljanja i stavove možete podijeliti ispod objave članka na stranici Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić  ■ tekst je pri prijevodu mjestimice uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■  Paul G. Young – umirovljeni profesor glazbene kulture, ravnatelj, predsjednik Udruge ravnatelja osnovnih škola u američkoj državi Ohio te izvanredni sveučilišni profesor na Sveučilištu Ohio Lancaster ■ SAD: Edutopia – portal namijenjen obrazovnim temama ■ izvornik: www.edutopia.org  ■